Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Segelbåt för en blåsig framtid?

Rekommendera Poster

De pratade idag på radion om att det blir allt blåsigare och att lugna dagar blir allt mer sällsynta.

 

Samtidigt så kan man inte detaljstyra sin semester så kanske får man räkna med att segla i kuling om något år.

 

Vad finns det då för båtar som klarar hård vind och krabba sjö?

 

Maxi 77 som vi hade senast tålde vind men stampade och stoppade så fort det blev lite vågor.

 

Solingen är lite lite bättre men fortfarande inte helt optimal.

 

Vad finns det för båtar runt 9 meter som går oberörd genom brytande vågor när det blåser 8-10 m/s i medelvind och 15-17 i byarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev Dava:

Vad finns det för båtar runt 9 meter som går oberörd genom brytande vågor när det blåser 8-10 m/s i medelvind och 15-17 i byarna?

Det finns väl egentligen ingen 9 metare som går oberörda i de förhållandena. Vill du segla snabbt och lite stökigt eller lugnt och bekvämt?

 

Jag är lugn och bekväm och tänker direkt på långkölade båtar, eller i alla fall en längre köl. Lite djupare v-format skrov så du slipper onödigt mycket stamp. Hade en Laurin 31 för många år sedan som uppfyller kriterierna hyffsat. Men den är väldigt olik den du har i dag (Soling för de som inte vet). Hade 10,8 räknats som runt 9 m hade jag sagt OC35 som vi har i dag. Är oerhört nöjd med den. Lugn, trygg och stabil även i högre sjö. Fulla ställ (4 segel) på kryss upp till 10 m/s men utan att vara trög i lätt vind.

 

"Tyvärr" är jag nog lite långkölad lagd så det är det jag pratar för. Jag tror du vill ha något mer räjsigt. Men det är bara vad jag tror. 😀

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Blur-bloggen finns det en ordlista med roliga ord och uttryck. Särskilt gillar jag "fabriksrevad". :D Alltså underriggad. Och det är en bra egenskap i hård vind.

Bästa sättet att ta hård vind och höga vågor bättre är en större, tyngre båt.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Det finns väl egentligen ingen 9 metare som går oberörda i de förhållandena. Vill du segla snabbt och lite stökigt eller lugnt och bekvämt?

 

Jag vill ju helst segla snabbt och bekvämt :)

 

Jag har en mental lista ungefär så här:

1. Trygg. Den ska hantera hårda vindar och stora vågor utan att någon ska tycka det är otäckt.

2. Snabb. Jag vill ju fortfarande kunna vara med i kappseglingar

3. Bekväm. Den ska vara bekväm både i sittbrunn och ha plats att sitta kring ett bord i en ruff. Har inte så höga krav på inredningen, vi är inte ute efter en sommarstuga. Men det ska vara tätt..

4. Begränsad segelyta. Tidigare gräns var 25 m2 - detta kan kanske strechas till 30 m2

5. Lätt, låga fribord, litet djupgående. Vill ha en båt som är lätt (max 3 ton?) framförallt för att ta emot vid bryggan/klippan även för barn, ha låga fribord så att man lätt kan plocka upp saker ur vattnet.

 

Gillar också termen fabriksrevad. Tänker att det är bättre att båten är lite underriggad än överriggad.

 

Har svårt att hitta båtar som passar mina nya kriterier. 

 

 

 

Kriterierna jag var ute efter när jag bytte från vår Maxi 77 till Soling var:

1. Snabb - lättdriven, snabb under "alla förhållanden". Solingen är betraktad som en hårdvindsbåt, som kräver vind för att segla upp till SRS på 933/ LYS på 1.14

2. Enkel - litet djupgående och lätt. Solingen väger 1050 kg, 130 cm djupgående.

3. Låga fribord - Soling: 40 cm

4. Liten segelyta - max 25 m2 - Soling 21,3 m2

5. Liten eller ingen ruff. Solingen har ju ingen alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du söker alltså en lätt båt med litet djupgående som är stabil. Den skall ha låga fribord och vara bekväm och rymlig. Den skall ha lite segel och vara snabb och trygg. 
Undra varför du har svårt att hitta något... 😉

 

Rent spontant låter det långsmalt.
Tänk RJ85, W30 Kompromiss, IF, Wasa 30 eller Spaeckhuggare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde min favorit, International 806. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-Båt?

 

Lite kortare än nio meter och kanske inte direkt rymlig (fenns plats för fyra att sova), men i övrigt rolig och stämmer in på dina önskemål.

 

Alla segelbåtar med köl är mer eller mindre trygga, det gäller bara att acceptera det när vågorna är två meter höga...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag har en mental lista ungefär så här:

Är din lista i prioritetsordning?

 

1 timme sedan skrev Dava:

Har svårt att hitta båtar som passar mina nya kriterier. 

Det ante mig. Du får nog kompromissa lite då alla saker är svåra att uppfylla i en och samma båt. I alla fall vad jag vet.

 

1 timme sedan skrev Dava:

Gillar också termen fabriksrevad. Tänker att det är bättre att båten är lite underriggad än överriggad.

Termen är helt fantastisk!

 

Jag har tidigare varit helt inne på att underriggat är bättre, att man klarar hårdare väder osv. Numera tror jag på att kunna skicka upp "så mycket segel det bara går", när vädret tillåter. Det blir mycket roligare då, om man är på det humöret. När det börjar tuta i skall man i stället lätt, snabbt och enkelt kunna minska segelytan.

 

Snabb är en punkt på din lista och jag antar att den gäller i alla väder. Underriggade båtar brukar inte direkt vara några vildhästar när det blåser mindre. De gör sig inte speciellt bra på tävlingar i lättare till måttliga vindar heller.

 

Punkt 4 begränsad segelyta antar jag är för att kunna hantera seglen med liten seglande besättning (typ familjen är ute med båten men det är bara en vuxen i taget som seglar, alt barnen blir större och skall också kunna segla). Om det går att fördela kvadratmetrarna på fler segel kan man ha större yta men fortfarande hanterbara segel. Kutterrigg, ketch, skonare...fast du vill kappsegla och då kanske de inte är ett direkt alternativ.

Rullsegel är också en lösning till att kunna ha större men fortfarande hanterbara segel. Stora vinschar osv. Fast det här har du ju redan koll på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dava:

De pratade idag på radion om att det blir allt blåsigare och att lugna dagar blir allt mer sällsynta.

 

Vad finns det för båtar runt 9 meter som går oberörd genom brytande vågor när det blåser 8-10 m/s i medelvind och 15-17 i byarna?

Ballad. Tål oväder mer än alla liknande. Enda minuset i tuffare väder är att den tar en del vatten över förstäven som hamnar i lovarts sittbrunn. Men seglar ändå OK i lättare vindar.
Exempel:
 

https://www.youtube.com/watch?v=diM46wXiN4Q

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Du söker alltså en lätt båt med litet djupgående som är stabil. Den skall ha låga fribord och vara bekväm och rymlig. Den skall ha lite segel och vara snabb och trygg. 
Undra varför du har svårt att hitta något... 😉

 

Rent spontant låter det långsmalt.
Tänk RJ85, W30 Kompromiss, IF, Wasa 30 eller Spaeckhuggare. 

 

Dessa är väl ungefär de båtar jag funderat över. IF och RJ85 har gått bort, varför minns jag inte riktigt men det har nog att göra med blöt segling och låg ruff. 

 

W30/Kompromiss är en en mycket trevlig båt tycker jag. Finns en trevlig video med ett par som seglar över Atlanten i en sådan.

 

Hur är IW 31? Den ser trevlig och rejäl ut. Kanske lite för gammal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en Linjett 30 hyffsat billigt (39000:-) till salu. Men det kanske inte är aktuellt just nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev McLasse:

Här är en Linjett 30 hyffsat billigt (39000:-) till salu. Men det kanske inte är aktuellt just nu?

 

Det var ett bra tips! Egentligen är det inte aktuellt denna säsong, utan tanken är att sondera alternativen nu och i så fall sälja Solingen efter sommaren seglingar. Men det är klart att om det dyker upp ett riktigt bra erbjudande.

 

Så som den Linjetten V26 ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjetterna är generellt oerhört välbyggda. Sen verkar tidens tand slitit på lacken, det är rätt enkelt att åtgärda. Utrustningsmässigt behövs nog en del uppgraderingar men om grejorna fungerar så kan det tas efterhand. Hyfsat fräscha segel är en stor plusfaktor.

 

Åk till Halmstad o titta på den!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lintott:

Linjetterna är generellt oerhört välbyggda.

 

Just Linjett 30 har jag haft lite span på och de är inte extremt lättsålda. Nytt segel är så klart ett stort plus, men jag tror nog att jag kan vänta några veckor. Motor från 1976?

 

De är säkert välbyggda men de har blivit ratade förr. Bla. har de endast 4 kojer och lite märklig layout på sittbrunnen. 

 

Hur är Linjett 30 som långfärdsbåt? Fixar den nordsjön?

 

Tycker att det är svårt att hitta information kring båten, fanns det flera riggar, 7/8 eller masthead? Enligt denna recension verkar den sakna sitthöjd i ruffen (men bra ståhöjd). 

 

Jag har dessutom blivit frälst i självslående fock, så då är det ju trist att få en genua för 28 000 kr....

 

Är det ödet så finns den kvar till ett lägre pris. 

 

Annars är ju planen att verkligen undersöka marknaden denna gången.. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter önskemålen ganska svåra att uppfylla.

Låga fribord och rymlig är en svår kombo!

Lite segel och  snabb är också svårt eftersom du samtidigt vill ha en båt som upplevs stabil och trygg!

Liten segelyta och snabb måste ju vara en lätt båt vilket ger en ganska livlig båt.

Eller en smal båt.... men då var det ju det där med rymlig som faller!

Jag tycker att de flesta välbyggda båtar funkar bra i hårdare vind. Seglar själv Omega 28 som har ganska rejält tilltagen segelyta. Framförallt ett högt segelplan men den funkar bra i hård vind bara man anpassar segelytan. Jag och min gamla skipper testade den i 20 m/s... det gick bra men var mer adrenalin än njutning ska jag erkänna 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Dava:

självskotande fock

Självslående... ;)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som kunde sia om framtiden på rätt sätt hade varit väldigt framgångsrik och vi hade kunnat undvika enormt många katastrofer :)

 

Personligen så tänker jag lite annorlunda mot dig. 

 

Jag vill ha en båt som går att segla även i lättare vindare - ej underriggad/trög undervattenskropp. För att vi skall kunna segla när det inte blåser väldigt mycket. 

När det sedan blåser mycket så kan man antingen reva eller bara ha ett segel uppe - så går det lugnt och fint. 

 

Har man en bra fock (frisk och styv, ej säckig) som är självslående så har en lättseglad och lätthanterlig båt som går fint på kryss i starka vindar utan att lägga sig ner. 

 

För min del så är inte en långkölad/underriggad båt = säker i alla väder. Det handlar mer om skicket på båten och dess utrustning. Om jag har koll på alla delar på min båt och ser till att allt är i bra skick  (byter fall när dom börjar bli risiga - inte när dom gått av) så är det enligt min definition en trygg båt. 

 

Du har säkert vänt dom tankarna redan - tänkte bara komma med en annan infallsvinkel på problematiken/funderingarna. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sån seglade Östersjön maran kapsegling från Nynäshamn  runt

Bornholm  med en laydu  Helsman som jag har störe segel jag har storseglet på 58 kvadrat mot 28 standard genaker på 75 det blåste ca 20 meter vi gjorde ca 20 knop genom Kalmar sund det går fint att segla med en båt som är över riggad men man måste  kunna segla Albin Express  är över riggad  men man trevar alldig den nu syr man inte i några rev i storseglet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20200518-083151_Drive.thumb.jpg.9ffa6574e741eb14cdb9dbe00a90d6aa.jpg

För ett par år sedan var jag mycket nära att köpa denna mosquito modell (innan jag började tänka på långfärdssegling). Danskt lys 1.18, fina trimmöjligheter bra bredd och trevlig inredning. Hade varit perfekt val för mig, bortsett från lite högt pris (100-150 tusen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Medoch13:

Jag och min sån seglade Östersjön maran kapsegling från Nynäshamn  runt

Bornholm  med en laydu  Helsman som jag har störe segel jag har storseglet på 58 kvadrat mot 28 standard genaker på 75 det blåste ca 20 meter vi gjorde ca 20 knop genom Kalmar sund det går fint att segla med en båt som är över riggad men man måste  kunna segla Albin Express  är över riggad  men man trevar alldig den nu syr man inte i några rev i storseglet 

Nyfiken!?!?!
Hur får ni upp ett storsegel på 58 kvm på en Lady? Originalseglet är max 31,75 enligt SRS båtdatablad?
Bytt mast? Superlång bom?
 

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att man rekommenderar både NF och Mosquito! NF är ju en riktigt rolig och snabb båt. Seglas med självslående fock men.... Elvström var väl knappast känd för att rita fabriksrevade båtar direkt!
Allt som Paul Elvström är pappa till är väl ganska överriggat och lätt?
Rätta mig om jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janken:

Allt som Paul Elvström är pappa till är väl ganska överriggat och lätt?
Rätta mig om jag har fel!

Ja du har fel, Elvström har ritat många olika typer av båtar. Kanske blandar du ihop honom med Niels Jeppesen (x-båtar och banner 30).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Jag vill ha en båt som går att segla även i lättare vindare - ej underriggad/trög undervattenskropp.  

Jag tänker att man kan gå för motor de få gånger det inte blåser. Men även när det blåser lite brukar man kunna ta sig fram långsamt med seglen. Har inte varit ute en enda gång de senaste åren då det blåst så lite att vi inte kunde segla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag gjorde om  riggen med en mast som var 2,5m meter högre än standard fick ett lystal på 1,22 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Dava:

Hur är NF jmf med linjett 30?

En NF är mer jollelik, mindre rymlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 11:43 skrev Peka67:

Ja du har fel, Elvström har ritat många olika typer av båtar. Kanske blandar du ihop honom med Niels Jeppesen (x-båtar och banner 30).

Nä! Jag vet mycket väl vem Paul Elvström är. Men hittar inga fabriksrevade båtar i hans stall.  NF=Smal blekskenare, Granadabåtarna är ganska livliga har jag förstått.. 717 Tar fart om någon nyser på strandkanten (Har provat) Bianca 101 är visserligen inte överriggad men  men smal vilket inte brukar upplevas som tryggt. Testade en Elvström 65 som jag var spekulant på en gång i tiden. Det var som att segla en jolle som fått steroider eller en NF som krympt i tvätten. Nu gillar jag överriggade båtar så jag klagar inte  men visst är det fler ovana gäster som får skrämselhicka i min Omega än som ens fick lite handsvett när dom följde med ut i min gamla IF!

Att påstå att NF är en lugn båt som upplevs trygg för en ovan.... det är att luras.

då rekomenderar jag mycket hellre Linjetten som det pratas om i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...