Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Byggnads

Svag gnista på Albin 01

Rekommendera Poster

Jag  har en Albin 01 från 1950 och nu vägrar den att starta, jag kollade gnistan och den är mycket svag, vet ni någon som kan magnetisera om tändmagneten. Tacksam för svar.

CarpeDiem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem.

Byggde om till batteri tändning.

Använde brytaren, ny tändspole och passande kondensator.

Spolen och kondingen från bilskroten.

Förr fans det en bilelektriker på St Badhusgatan i Gbg, de magnetiserade om ett svänghjul till en Arkimedes S20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygga om till batteritändning är ett bra råd, det börjar vara ont om delar till marina tändmagneter, med skyhöga priser som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, men nog måste det väl finnas någon gammal yrkesman kvar som kan om magnitsera en för övrigt bra tändmagnet.

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Byggnads:

Tack för tipsen, men nog måste det väl finnas någon gammal yrkesman kvar som kan om magnitsera en för övrigt bra tändmagnet.

Bengt

Den här firman  https://www.albinmotorerwebshop.se/  vet nog det mesta om Albinmotorer. De har kanske koll på någon som kan hjälpa dig, om de inte erbjuder sig att göra jobbet själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Facebook-grupp för Albinmotorer där man får snabba svar. Gå med där och få tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns folk som magnetiserar om tändmagneter. Du kanske skulle fråga på www.maskinisten.nu. Där hänger det en del trevliga typer av det slaget.

 

Säger en som har lindat om ankaret på en brunnen elmotor men inte ännu magnetiserat någon magnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...