Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tomten99

Sprickor vid akterspegeln

Rekommendera Poster

Hejsan håller på att renovera en båt (4.8m lång motorbåt) , hittade lite sprickor här och där vilket är lätt fixat men där var 2 sprickor på varje sida akterspegeln.

 

Är lite orolig över dem pga all kraften är ju just där så jag undrar hur man fixar detta för att slippa att hela akterspegeln går sönder när man är ute och kör.

 

Förstår att det är svårt att avgöra för er utan bilder , men kan nog knäppa några bilder lite senare om det skulle behövas.

Sprickorna är väl ksk 5-6 cm långa så de ser inte så farligt ut men tänkte kolla om man ska laga dem på annat sätt än hur man lagar sprickor på ställen som inte är så utsatta.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att visa lite bilder.

 

Vart på akterspegeln befinner sig sprickorna?

 

verkar det vara endast i gelcoaten eller går dom djupt?

 

I värsta fall har du en akterspegel där trät inuti glasfiberlaminatet dragit åt sig vatten & ruttnat & gett dessa sprickor i form av frostsprägning under vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , tack för svar , lägger in några bilder nu , tror dem går rätt djupt , trycker man bak på akterspegeln bakifrån så kommer det upp vatten ur träet och rinner ut i dedär vattendräneringshålet 😕

 Det är dem 2 på varsin sida spegeln , dedär i mitten är bara färg som låssnat.

Det ser ut som någon försökt laga dem sprickorna förr

 

Snapchat-1766165053.jpg

Snapchat-820320322.jpg

Snapchat-686422969.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där färgen lossnat ser det onekligen ut som ganska "ny" plast, hur gammal är båten? vad är det för båt? Tänker om nån kan ha renoverat akterspegeln vid tidigare tillfälle

 

Hur stor motor hänger du på där bak?

 

Som det ser ut nu, med infon du gav att det kommer ut vatten ur trät i akterspegeln och att sprickorna sitter som dom gör så känns det som utombordan vill slita av hela akterspegeln, den där ska du inte sjösätta innan du åtminstone slipat upp rejält och tagit reda på hur det verkligen står till

 

Att renovera en akterspegel är inte speciellt dyrt men tar ett gäng timmar, föreslår att du kollar lite youtube videos för att få dig en uppfattning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så jättemycket för du tagit dig tid att hjälpa mig , båten är av märket "terhi nordic 6020" vet ej årsmodell men gissningsvis 8-15år gammal.

 

Ja de ser verkligen ut att ha varit fixat med innan.

 

max storlek på motorn får vara 30hk men jag använder en 18hk så det är inte motoreffekten som orsakat sprickorna iallafall.

Sprickorna kan ha uppkommit när jag körde på en sten men de är säkert för att den redan varit svag där sen innan om det nu är det som orsakat det.

 

Någon som haft liknande problem? Skrov isåfall hur du löste det , alla tips osv uppskattas verkligen

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen som har några andra tips eller som har varit med om liknande och isåfall hur löste ni det?

 

Mvh

Redigerad av Tomten99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Tomten99:

Ingen som har några andra tips eller som har varit med om liknande och isåfall hur löste ni det?

 

Mvh

Testa att söka på akterspegel eller renovera akterspegel här så får du många tips. 
Du har nu ett val. Köra i sommar och hoppas på det bästa eller renovera akterspegel i sommar. 
Det är inte svårt men det tar tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska renovera men frågan är om jag ska riva ner allt eller om ni tror att det räcker med att bara lägga på glasfiber o polyester över sprickan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte de Terhi Nordic 6020 byggd av ABS plast?

 

En termoplast utan glasfiber i. Går inte att reparera med glasfiber och harts men det kanske finns någon annan metod?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajaj fe låt oroväckande , laga ett ex antal sprickor igår med glasfiber , får se ikväll hur de blev , såg dock när jag slipa att där var gammal glasfiber här o där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Är inte de Terhi Nordic 6020 byggd av ABS plast?

 

En termoplast utan glasfiber i. Går inte att reparera med glasfiber och harts men det kanske finns någon annan metod?

 

 

Mycket relevant fråga men min tolkning av bilderna är att det är vanlig polyester (GRP). Lyckligtvis för TS. 
Men jag tror inte lagningarna blir särskilt bra/långlivade efter beskrivningen

1 timme sedan skrev Tomten99:

laga ett ex antal sprickor igår med glasfiber

Tror TS måste slipa ner all topcoat ner på glasfibern såväl ut- som insida och plasta hela akterspegeln om det inte ska fortsätta spricka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipa ner till grunden där jag laga dem andra sprickorna , akterspegeln har jag inte börjat med i hopp om att ni med mer kunskap kunde göra en bedömning.

Jag följer ditt råd christer , lika bra o göra de ordentligt när man ändå håller på.

Jag tackar så mycket för era tips. 

Ha de gött 🖐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag lyssnade på er , jag rev ner akterspegeln och slet ut de gamla playwood skivorna som var ruttna.

 

Nu har jag 2 frågor

 

1. är att skummet som sitter där bak är också vått , är det något man måste åtgärna innan man lägger i ny playwood? 

 

2. Hur preppar man dem nya playwood skivorna? Kollade lite på youtube och han använde någon epoxy blandat med något annat.

Jag tänkte höra om de räcker med polyester? 

Om det går , då penslar man väl på polyester tills playwooden är helt mättad och efter det lägger man ett ytterliggare lager eller har jag fel?

 

Laddar upp lite bilder också

Ps uppskattar era tips & trix

Mvh

 

Snapchat-432654966.jpg

Snapchat-226096240.jpg

Snapchat-343977410.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bort med allt som är blött eller fuktigt. Att pensla med polyester som du beskriver funkar bra. 
Om du använder epoxi så måste du använda det på allt du lägger ovanpå skivan också för poyester fäster inte på epoxi men tvärt om funkar. 
Så om jag var du skulle jag riva bort allt skum och sätta dir en plywoodskiva som du mättat med polyester (och härdare!) och sedan bygga upp akterspegeln med glasfiberväv och polyester med några lager gelcoat utanpå och avsluta med topcoat. 
Det ser ut som om du ”bara” skurit ut centrum av akterspegeln men jag tror (någon annan får gärna säga emot!) att du behöver ta bort även ut mot kanterna och bygga nytt där också. Helst hela vägen runt mot sidorna på skrovet. Men jag kan ju ha fel, påstår min fru ibland! 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle nog sågat lite bredare men jag fick ut hela skivan ändå då den inte gick så så långt in i sidorna

 

Okaj så riva upp skummet och fylla i me nytt då eller?

 

När du snackar om att bygga upp akterspegelen med polyester och glasfiber , syftar du då på dem 2 sprickorna som jag skapade tråden angående eller menar du bygga upp flera lager med plywoodskivor? 

 

Om det är plywooden du syftar på så undrar jag lite hur jag bör laga sprickorna, ska man kanske glasfibra+polyster från insidan (där jag sågat ut eller ska man endast laga det från utsidsn? Eller kanske båda 2?

 

Många frågor jag ställer haha, har försökt hitta svar på mina frågor men vissa är fortfarande obesvarade , svårt också o jämnföra med någon båt från youtube för dem flesta båtar har olika konstruktioner

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Tomten99:

Okaj så riva upp skummet och fylla i me nytt då eller?

Helst inte nytt skum. Brukar fungera som en svamp och bli fuktigt. 

 

8 timmar sedan skrev Tomten99:

När du snackar om att bygga upp akterspegelen med polyester och glasfiber , syftar du då på dem 2 sprickorna som jag skapade tråden angående eller menar du bygga upp flera lager med plywoodskivor? 

Du kan använda plywoodskivor för att bygga upp tjockleken på akterspegeln men se då till att de inte ligger kant i kant. Det som ger styrka är den glasfiber som du bygger runt den kärna du väljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är en kille som restaurerat akterspegeln på en Boston Whaler 25. Iofs en annan båt men man får många tips. Arbetet påminner om det du håller på med.

https://www.boatworkstoday.com/project-type/transom-replacement/

 

Han har även gjort ett ovetenskapligt test gällande polyester på epoxy. Ganska intressanta slutsatser.

 

För övrigt är Boatworks Today en förträfflig YouTube-kanal med massor av tips och trix gällande båtfix.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär nu är allt murket skit ute , de värsta skummet är borttaget och jag har plastat in 2 nya playwood skivor och slipat rent osv

 

Nu undrar jag bara om de går o smacka på dem nya playwood skivorna me polyester där dem satt?

 

Tänkte i o med att de är abs plast kanske man ska använda theri fix istället?

 

Jag har nämnligen beställt en sån som jag tänkte använda till dem sprickorna jag frågade om i början av tråden men man kanske ska använda therifix till playwood skivorna också & den skrovdelen jag skar ut? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De råd du fått hittills handlar om en båt byggd av traditionell polyester. Om din Terhi har ett ytterskrov av ABS-plast (ser dock inte ut så på bilderna) så får du hitta annan info om hur du gör den delen. Har tyvärr ingen aning om hur man fixar såna lagningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja okej , ja jag vet till 100% hur man gör med en vanlig båt nu men tänkte i o med abs plasten.har någon mer information angående detta så får ni gjärna dela med er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska påbörja samma projekt till våren tänkte jag, har också en 6020 med tveksam akterspegel.

Hur har det gått för dig? Har du fler bilder eller problem som uppstod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jollen_sb:

Hej!

Ska påbörja samma projekt till våren tänkte jag, har också en 6020 med tveksam akterspegel.

Hur har det gått för dig? Har du fler bilder eller problem som uppstod?

Jag har ingen aning om hur det gick för TS men han menade att det var en båt i ABS-plast vilket bilderna inte tyder på. 

2020-06-02 vid 23:04 skrev Tomten99:

ja okej , ja jag vet till 100% hur man gör med en vanlig båt nu men tänkte i o med abs plasten.har någon mer information angående detta så får ni gjärna dela med er

Så, har du en båt i ABS-plast så tänk dig noga för innan du börjar såga och riva. Är det "vanlig" plast så har du en hel del bra tips i tråden.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...