Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Scipio

VP MD7A kommer inget kylvatten vid start

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven ägare till en Maxi 84 med sjövattenkyld Volvo Penta MD7A original från 79.

 

Motorn startar fint, men det kommer inget kylvatten ur avgasröret vid start och motorn låter som en gammal fiskebåt (tänk stånka). Varvar jag motorn lite och låter den gå några minuter så kommer kylvattnet igång och ut genom avgasröret och motorn låter som den ska. 

 

Har ni några tankar vad som kan vara fel? Varför kommer inte kylvattnet igång direkt? Vill gärna inte köra motorn utan kylvatten vid start som det är nu.

 

Tacksam för svar och tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Ska skriva lite runt ditt "problem". om det nu är något, vad vet jag.

Det är vanligt, ja snarare en regel att det dröjer innan det kommer ut vatten i avgasröret, olika länge på olika båtar beroende på konstruktionen, vattnet ska fylla upp slangar, ljuddämpare, vattenlås och svanhalsar innan det kommer ut.

 

Det är vattnet som dämpar ljudet, så det är väl normalt att motorn låter annorlunda innan allt är uppfyllt.

 

Men för att vara på den säkra sidan; 

Kolla så att det är fullt flöde in i bottenventilen (att den öppnar fullt, inte är igensatt av allehanda skräp.)

Att det inte är veck på slangen.

Eventuell sjövattenfilter är tätt (Locken brukar läcka, impellerpumpen påverkas negativt av luftinläckage).

Kolla impellern, locket ska vara tätt.

Kolla flödet där vattnet går in i avgaskröken, (har flödet avtagit där får du börja leta efter bitar av gamla impellrar i kylsystemet.

Tillslut kolla så att det inte läcker i avgassystemet, något kan ju ha frusit sönder så att en del vatten rinner ner i kölsvinet.

 

Har maskinen fått en värmeväxlare monterad, kan den behöva lite rensning och översyn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du talar om din första start efter sjösättning så är det ofta som du beskriver. Impellern har svårigheter att skapa hyggligt sug då systemet är utan vatten. När du varvar motorn ökar suget och impellerpumpen primar sig och kommer igång. Saltvatten strömmar igenom värmeväxlare etc och blandar sig med avgaserna, fyller ljuddämpare och blåses ut genom avgasröret varvid ljudet normaliseras. 

Om det sker varje gång du startar motorn är det skäl att misstänka att din impeller sett bättre dagar och impellern bör bytas. En eventuellt mera omfattande impellerpump service kan vara av nöden.

Om du har ett saltvattenfilter mellan kylvattenintaget och impellerpumpen, checka ett locket sitter väl åtdraget och att packningen är hel och smörjad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fetta in impellern med vaselin när jag monterar den på våren. Då blir det bättre sug de första sekunderna efter start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det tar en stund innan det kommer vatten vid första start på våren är normalt. Om det funkar som vanligt följande gånger skulle jag glömma "problemet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger bottenkranen, fyller sjövattenfiltret och slangen till pumpen, på med locket.

Sjösätter, i sjön öppnar jag bottenkranen, startar motorn och vatten kommer direkt, fungera klockrent varje gång.

Har du inget sjövattenfilter, stäng kranen, lossa ingående slang till pumpen, fyll slangen, återmontera, sjösätt, öppna kranen när båten är i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Felet är vid varje start och har enligt säljaren inte förekommit tidigare. Så något är knas.

 

Jag ska börja med att gå igenom impellern. Det "känns" som att felet beror på någon packning eller ventil som inte sluter tätt eller fungerar som den ska, förrän den blir fuktig eller uppnår högre temperatur - vilket då sker när motorn varit igång ett tag.

 

Väldigt fint bemötande av ny medlem. Tack igen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...