Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rinnan

Motorn stannar vid uppstart efter vintern.

Rekommendera Poster

Hej!

Är inte jätte bra på motorer och skulle behöva lite vägledning på dom symtom min Honda BF50 beter sig.

Skulle starta motorn efter vintern. Ej vinterkonserverad. 
bytt motorolja och växelhusolja samt ny bensin i tanken. 
Startade direkt men stannade ganska snabbt därefter. Hittade massor med torrsprickor på bensinslangen där Bensin flödade ut när jag pumpade på blåsan.

Bytte bensinslang men stannar fortfarande oavsett om jag släpper handgas reglaget eller ger gas. 
Min fråga är vad nästa steg är. Bensinfilter, tändstift, eller kan det vara förgasarna som behöver rengöras.?

Någon som känner igen symptomen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att den spruckna bränsleslangen sugit in luft som nu hindrar den nya bensinen att komma fram. 
Går motorn när du handpumpar? Men stannar när du slutar? I sådan skall du kolla bränslefiltret, det finns väl också en sil i tanken som kan vara delvis igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lös bensintank?

Har du öppnat luftskruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat filtret i tanken men ska göra det. Och ja, ventilen är öppen på tanklocket. 

har inte provat pumpa medans den går  än. Däremot flödar bensin ur tankkontakten när jag pumpar. Alltså läcker ur kontakten. Kanske gör så när man pressar fram bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsar om:

 

- Kolla att backventil i blåsan fungerar. Hade själv det felet i våras.

- På en annan motor som stått över vinter, ej vinterkonserverad, Förgasare full av skit/kristaller. Bensin åldras.....

- Drar den tjuvluft i slangar etc? Du nämnde torrsprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny slang, biltema, från tant till motor så att backventilen är dålig är nog uteslutet. Altså inga sprickor heller.

om bränslefiltret är igensatt, hur beter sig motorn då? Om jag manuellt pumpar fram bensin och motorn går så vad betyder det i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rinnan:

Ny slang, biltema, från tant till motor så att backventilen är dålig är nog uteslutet. Altså inga sprickor heller.

om bränslefiltret är igensatt, hur beter sig motorn då? Om jag manuellt pumpar fram bensin och motorn går så vad betyder det i så fall?

Hoppas nu att Biltema tagit del av kritiken mot deras bränsleslangar och bytt leverantör!

Jag vill inte måla fan på väggen, men håll koll på den slangen särskilt där solens strålar kommer åt!

 

Jag vet inte vems tant du konsulterat😃, men om silen i tanken är igensatt får motorn inte tillräcklig mängd bensin, kan gå någorlunda bra på låga varv, men sämre på högre varvtal, om man pumpar på blåsan kan det vara så att motorn går bättre. Sedan finns det väl en sil eller ett filter under motorkåpan också? Egentligen samma sak där, men om du trycksäyyer mer än normalt med blåsan kanske det börjar läcka någoannastans, ja då i ”kontakten”..?

Jag har dålig koll på moderna utombordare, men på min antika finns det en dosa med in- och utgående slang, inuti denna fanns det ett finmaskigt nät som kunde sättas igen av en massa ”bös”.

 

Det kan ju tänkas vara så att det under vintern bildats kondens i din takt, kondens som fått tanken att rosta invändigt, och då rostflagor som blandats med bensinen, och satt igen solen på tankens ”sugrör” .... ja såvida du då inte har en plasttank, dom rostar ju inte.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rammsee:

- På en annan motor som stått över vinter, ej vinterkonserverad, Förgasare full av skit/kristaller. Bensin åldras.....

Vanligaste felet på våren. Tar oftast 5-10 min att tömma förgasarna på hösten. Detta är väl använd tid. Bensin oxiderar i närvaro av syre vilket gör att man ibland inte klarar vintern. Finns det dessutom lite vatten i bränslet i flottörhuset blir det nästan garanterat problem.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går motorn igen.

vet inte vad felet var men jag gjorde ren filtret i tanken. (Såg inte skitigt ut)

bytte bränslefiltret och tändstiften.

 

jag tror bränslefiltret var igensatt. Inte bytt på 3 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Georg! Bensinslangen från biltema som jag bytte var stenhård och enbart 4 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rinnan:

Håller med Georg! Bensinslangen från biltema som jag bytte var stenhård och enbart 4 år. 

Jag hade en sådan slang i en synnerligen öppen bil, den höll bara i en säsong innan den fick torrsprickor, byttes året därpå då det började läcka vid slangklämman vid förgasaren.

Men som sagts, man får hoppas att Biltema bytt leverantör sedan dess, kundtjänst fick tillbaka delar av den spruckna slangen. Jag misstänker att det var solens UV-strålar som torkade ut slangen, eftersom det var där ljuset kom åt där det blev sprickor, och då stod den bilen ändå i garage en hel del...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...