Brushanen 0 Postad 14 Maj , 2020 Hej - Hur skulle du gått tillväga om du köpt en segelbåt som inte varit i sjön på 3-4 år och som har en Yanmar2gm20? Jag är inte motorkunnig, så tips mottages gärna. Motorn ska ha "hemkonserverats" 2017, generatorn laddar inte. Är det ok att köpa en generator på Biltema? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Maj , 2020 Kolla impellern i vattenpumpen, den kan ha torkat. Kör motorn med "stoppen" aktiverad tills du fått upp smörjoljetrycket, (det slutar att pipa).. Jag skulle felsöka på generatorn innan jag byter. När den är varmkörd byt smörjoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2020 Att planlöst börja byta grejer är det dyraste sättet att laga något, det kan ju vara så enkelt att laddlampan gått sönder, eller dålig kontakt någonstans, då hjälper inget generatorbyte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 436 Postad 15 Maj , 2020 3 timmar sedan skrev Lasse-L: Kör motorn med "stoppen" aktiverad tills du fått upp smörjoljetrycket, (det slutar att pipa).. Jag har sett det tipset här några gånger och varje gång blir jag fundersam. Så jag passar på att fråga vad logiken är: Blir det någon större skillnad mot att bara starta motorn? Borde inte oljepumpen behöva gå lika många varv då som med stoppen ute för att få ut samma mängd olja? Och med motorstart kommer oljan väl dessutom ut med lite mera fart/tryck, vilket kanske inte är helt fel det heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Maj , 2020 Det gäller att få ut smörjoljan på alla lagerytor när de är obelastade. Se hur vi handpumpar innan vi startar huvudmotorn på våran "leksaksbåt" Herkules på. https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 436 Postad 15 Maj , 2020 Jo, om man handpumpar ut oljan inser jag att det blir skillnad. Men här använder vi den vanliga oljepumpen som bara går när motorn dras runt. Blir det verkligen någon större skillnad om man kör på startmotorn eller om motorn går på tomgång? Alltså något som kan påverka en motors livslängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Maj , 2020 Man kör med startmotorn men med "stoppen" aktiverad. Då är det ingen belastning på lagerytorna, samma som sker då man handpumpar stillastående motor.. Om livslängden vet jag inget om men lager blir smorda obelastade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser