Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brushanen

Yanmar2GM20 som stått i 3 år - vad göra innan start?

Rekommendera Poster

Hej - Hur skulle du gått tillväga om du köpt en segelbåt som inte varit i sjön på 3-4 år och som har en Yanmar2gm20? 

Jag är inte motorkunnig, så tips mottages gärna. Motorn ska ha "hemkonserverats" 2017, generatorn laddar inte. Är det ok att köpa en generator på Biltema?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla impellern i vattenpumpen, den kan ha torkat.

Kör motorn med "stoppen" aktiverad tills du fått upp smörjoljetrycket, (det slutar att pipa)..

Jag skulle felsöka på generatorn innan jag byter.

När den är varmkörd byt smörjoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att planlöst börja byta grejer är det dyraste sättet att laga något, det kan ju vara så enkelt att laddlampan gått sönder, eller dålig kontakt någonstans, då hjälper inget generatorbyte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lasse-L:

Kör motorn med "stoppen" aktiverad tills du fått upp smörjoljetrycket, (det slutar att pipa)..

Jag har sett det tipset här några gånger och varje gång blir jag fundersam. Så jag passar på att fråga vad logiken är:

Blir det någon större skillnad mot att bara starta motorn? Borde inte oljepumpen behöva gå lika många varv då som med stoppen ute för att få ut samma mängd olja?

Och med motorstart kommer oljan väl dessutom ut med lite mera fart/tryck, vilket kanske inte är helt fel det heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om man handpumpar ut oljan inser jag att det blir skillnad. Men här använder vi den vanliga oljepumpen som bara går när motorn dras runt. Blir det verkligen någon större skillnad om man kör på startmotorn eller om motorn går på tomgång? Alltså något som kan påverka en motors livslängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör med startmotorn men med "stoppen" aktiverad.

Då är det ingen belastning på lagerytorna, samma som sker då man handpumpar stillastående motor..

Om livslängden vet jag inget om men lager blir smorda obelastade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...