Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anjens

Hur trimma drevet tillsammans med trimplansautomatik (t ex Mente Marin el Zipwake)?

Rekommendera Poster

Trimplansautomatik från t ex Mente Marin och Zipwake är fantastiskt. Jag har installerat Mente Marin i ett befintligt Bennett system och är mycket nöjd, liksom jag läser att alla med Zipwake är mycket nöjda. Min fråga handlar således inte om man ska välja Mente Marin eller Zipwake, det finns redan flera tråder kring detta. 
Fråga: Hur gör ni med trimning av själva drevet/motorn? Lämnar ni all drevtrimning åt eventuell automatik, t ex Volvo Pentas Power Trim, eller trimmer ni manuellt drevet in och ut under färden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Mente Marin, jag ställer in mitt drev helt neutralt. Jag tror att det måste bli bäst, annars får ju trimplanen korrigera även drevets verkan på gångläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trimmar i första hand med drevet manuellt för att hitta rätt gångläge (oftast för minsta bränsleförbrukning, alternativt är det för sjögång eller viss fart).

Trimmar med trimplan manuellt, tycker om att ha kontrollen själv, dessutom är det inte säkert att automatiken och jag tycker lika. Ibland vill jag trimma annorlunda pga av sjögång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I år har jag sett till att ”0” i drevets triminstrument är då kavitationsplattan är så parallell som det bara går med båtens botten. Jag justerade detta innan sjösättningen i våras.

Jag försöker att trimma drevet så nära nollan det går, ser hur båten går med zipwaken inaktiverad, sedan aktiverar jag zipwaken och låter den sköta resten. Detta är ingenting jag gör varje dag precis, utan nu blev det under provturen efter sjösättningen.
 

Nu är min båt relativt okänslig för trim i pitch-led, den har ett väldigt bra gångläge såväl i departement- som planingshastighet, visst, fören höjer sig några grader, men sällan mer.

Vid gång i litet vrång sjö kan det vara fördelaktigt att trimma in drevet alltså till minusnivå, för att få ned fören, men i hastigheter över 15 knop kan överplaning inträda som kan kännas litet otrevligt. Det är sällan jag behöver höja fören men i litet större sjögång kanske det är bra. Men då måste jag köra zipwak i manuellt läge men det är bättra att hålla ett stadigt tag i ratten och blicken i horisonten än att hålla på att justera, blir ändå mest gynnsamt att låta automatiken jobba.

 

Jag har relativt vass V-botten som skrovet rider på och vid 15 knop ungefär, räcker det att hunden byter sida ombord för att gångläget skall ändras, så innan zipwakens tillkomst hade jag alltid vänsterhanden på trimplanens knappar... Nu sköter automatiken detta suveränt! 

Det gäller ju också att se till att zipwaken och drevtrimningen samverkar, om jag trimmar in eller ut drevet för mycket fattar ju inte automatiken riktigt vitsen med det utan försöker kompensera, troligtvis med höjd bränsleförbrukning som följd.

 

Jag lyssnar på kardanljudet, ser till att drevvinkeln är noll eller nära noll och låter zipwaken sköta resten, sedan tänker jag inte mer på det, egentligen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Funderar på samma problem - risken för att trimplansautomatiken går in för att justera i längsled (pitch) när jag vill göra detta själv med drevtrim. Med högre bränsleförbrukning som konsekvens. Kan man med Mente Marin välja att bara köra automatik i sidled om man vill pitcha själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev KjellKritisk:

Hej! Funderar på samma problem - risken för att trimplansautomatiken går in för att justera i längsled (pitch) när jag vill göra detta själv med drevtrim. Med högre bränsleförbrukning som konsekvens. Kan man med Mente Marin välja att bara köra automatik i sidled om man vill pitcha själv?

Nej, inte vad jag sett på ACS RP. Man får köpa ASC R som inte har pitchfunktionen.

 

Edit: Eftersom man kalibrerar önskade läget själv vid marschfart så gör man ju det normalt utan trimplan men med motorn trimmad "rätt" (jag har utombordare). Har aldrig märkt att Menten arbetar aktivt med pitchen faktiskt, kanske man skall studera i sommar då........

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som jag redan skrivit Zipwake.

Jag kollar på loggen och trimmar drevet utåt eller oftast inåt till jag ser att hastigheten ökar, med samma gaspådrag. Lyssnar även på ljudet från drivknuten, om den börjar knorra trimmas drevet mer mot nollan som är nästan neutralt, oftast blir det -1 till -3 för att min båt skall gå bra, det kan skilja max två knop om man experimenterar med drevets vinkel.

Efter det får automatiken sköta resten, och det gör den väldigt bra.

 

Sedan kan jag behöva köra med mer inåttrim om jag har sådan där tråkig vrång motsjö, men då överplanar båten lätt och blir instabil när man svänger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för era svar. Vi får se om det blir någon automatik (nästa år :-). Trevlig båtsommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...