Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
combato

Hur testar man nivågivare samt tankmätare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Min tankmätare gav inget värde så jag kopplade loss batteriet och skruvade loss både mätaren och givaren för jag vill veta vilken som är trasig (eller om båda är det). Vad jag förstått så finns en US standard och en EU så jag har försökt mäta Ohm (mätaren ställde jag in på 2000) mellan polerna på givaren för att se vad för sort mina prylar är. Den börjar då ge ett värde 480 och när jag rör den så hoppar värdet runt hur som helst. Vet inte om det kan vara glapp I den eller om jag mäter fel men jag vill veta om det är US eller EU samt vad som är fel. Jag har mätt att mina kablar mellan mätare och givare är hela.

 

Givaren vet jag inte märke på men på mätaren star det Quicksilver.

 

Någon som är bra på sånt här får gärna ge mig tips!

 

/C

Redigerad av combato

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev combato:

Hej,

Min tankmätare gav inget värde så jag kopplade loss batteriet och skruvade loss både mätaren och givaren för jag vill veta vilken som är trasig (eller om båda är det). Vad jag förstått så finns en US standard och en EU så jag har försökt mäta Ohm (mätaren ställde jag in på 2000) mellan polerna på givaren för att se vad för sort mina prylar är. Den börjar då ge ett värde 480 och när jag rör den så hoppar värdet runt hur som helst. Vet inte om det kan vara glapp I den eller om jag mäter fel men jag vill veta om det är US eller EU samt vad som är fel. Jag har mätt att mina kablar mellan mätare och givare är hela.

 

Givaren vet jag inte märke på men på mätaren star det Quicksilver.

 

Någon som är bra på sånt här får gärna ge mig tips!

 

/C

Du mäter nog riktigt.

Du kan ju testa olika mätområden på multimetern.

Ommeters kan vara rätt så känsliga.
 

Europeisk standard är ungefär 0-180 ohm då 180 Ohm är full tank. med oansluten  nivågivare går visarnälen i instrumentet i botten förbi ”full tank”.

Amerikansk standard är tvärtom. Dessutom en annan resistans. Suzuki har eller hade en tredje variant om jag minns rätt, kanske en japansk standard?

Jag såg även att min septiktankgivare var ”tvärtom” 180-0 ohm. Jag tänkt mig ha endast ett instrument med en trelägesomkopplare, vattentank 1, vattentank 2 samt septiktanken, men det ”sket sig” om nu uttrycket tillåts.

 

Men mät över givarens båda anslutningar, kläm åt krokodilklämmorna på testsladdarna ordentligt, snurra banankontakterna i instrumentet för att få bort ev oxid och prova att mät på olika mätområden. Om givarens motstånd är öppet kan man testa att spruta in litet elektronikspray. Om du är bekant med Märklin vet du vad en ”släpsko” är för någonting, en sådan fast i annorlunda tappning sitter i givaren, mot det trådlindade motståndet, se till att den verkligen har kontakt hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om mätaren är ok, så kan du jorda givaren och då ska mätaren visa noll.

Jorda den genom att med en kabel med säkring på snabbt koppla ihop minus och givaringång på mätaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, petelars said:

För att kolla om mätaren är ok, så kan du jorda givaren och då ska mätaren visa noll.

Jorda den genom att med en kabel med säkring på snabbt koppla ihop minus och givaringång på mätaren.

 

Tack, för era svar!

En ytterligare fråga:

Båda mina delar är bortmonterade från båten och ligger I mitt garage. Måste dom vara inkopplad på batteriet för att testa detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för att kolla mätaren måste den få ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nio fall av tio är det givaren som är sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, petelars said:

Ja, för att kolla mätaren måste den få ström.

Kan man då använda multimeterns kontinuitetsinställning (summer funktionen) för att snabbt koppla ihop minus och givar ingången? Multimetern har ju säkring I sig... (jag har nämligen ingen kabel med säkring på)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring behövs inte så länge du är säker på att  det är givaringången du kopplar mot jord. En sådan koppling motsvarar ju bara 0 ohm , dvs tom tank. Jag hade tagit en vanlig kabel, alternativt multimetern, inställd på strömmätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Daniel_K said:

Säkring behövs inte så länge du är säker på att  det är givaringången du kopplar mot jord. En sådan koppling motsvarar ju bara 0 ohm , dvs tom tank. Jag hade tagit en vanlig kabel, alternativt multimetern, inställd på strömmätning.

Ok, tack. Men vad jag förstod från tidigare svar ovan så skulle jag jorda mätaren genom att snabbt koppla ihop minus och givaringången. Min mätare står konstant på tom tank så jag skulle vilja göra ett test där jag ser att nålen rör sig. Hur gör jag då?

Min mätare har 4 st anslutningar: plus, minus, jord och signal

 

Se bifogad bild...

IMG_2347.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser mätaren så där ärjad ut kan jag tänka mig hur givaren ser ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev combato:

Ok, tack. Men vad jag förstod från tidigare svar ovan så skulle jag jorda mätaren genom att snabbt koppla ihop minus och givaringången. Min mätare står konstant på tom tank så jag skulle vilja göra ett test där jag ser att nålen rör sig. Hur gör jag då?

Min mätare har 4 st anslutningar: plus, minus, jord och signal

 

Se bifogad bild...

IMG_2347.jpg

Men du verkar ha en lampa överst, med en gul matning till instrumentbelysningen. Eller hur ?

Sedan ser det ut som de två till vänster är givaransluningar, en till jord (övre) och en signal (nedre). Mitten till höger torde vara gemensam jordmatning från båten och då borde den blåa vara plusmatning.

 

Men det skumma är att det ser ut att stå ett "-" i plasten på den. Har du "plusjord" på båten, dvs instrumentet är samma som till en gammal engelsk bil.....?

 

Gör så här:

1. Mät (i båten) att du har spänning mellan kabel jord (höger på bilden) och den blåa). Om inte, kolla om det finns någon spänning mellan jord och den gula när du har instrumentbelysningen tänd.

 

2a. Om du har spänning mellan jord och den blå - koppla tillbaks dem (men bara de) och se om instrumentet rör sig.

2b. Om du INTE har spänning mellan jord och den blå, är det troligen fel någon annanstans.

 

3. Kortslut på instrumentet mellan Signal (nere till vänster)och jord (mitten) och se om instrumentnålen rör sig nu. Om inte, så är (minst) instrumentet kass.

 

Att testa det hemma skulle du visserligen kunna göra om du har spänningsaggregat och/eller något batteri att strömförsörja instrumentet med. Men eftersom det kräver viss försiktighet och kunskap (inte minst då polariteten verkar skum) och felet lika gärna kan ligga i båten, så är det i ditt fall nog bättre att koppla tillbaks det delvis enligt ovan.

 

F.ö. instämmer jag i tidigare synpunkt att anslutningarna ser tämligen härjade ut, och bör minst rengöras/putsas ordentligt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ju förespråka att man undersöker och reparerar gamla grejer.

Men den givaren ser ju iallafall på bilden rätt tveksam ut. Då Jag förstår att du har begränsade elkunkaper föreslår jag att du mäter tanken djup och köper en ny givare på Biltema efter det måttet, samt ett passande instrument. Sedan drar du nya kablar mellan tanken och instrumentet och kopplar in enligt schemat på bipacksedeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men den givaren ser ju iallafall på bilden rätt tveksam ut.

Det är nog baksidan av instrumentet vi ser (innan demonteringen), inte givaren. Om inte TS har belysning i tanken, förstås....😉

 

I övrigt håller jag helt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

Men du verkar ha en lampa överst, med en gul matning till instrumentbelysningen. Eller hur ?

Sedan ser det ut som de två till vänster är givaransluningar, en till jord (övre) och en signal (nedre). Mitten till höger torde vara gemensam jordmatning från båten och då borde den blåa vara plusmatning.

 

Men det skumma är att det ser ut att stå ett "-" i plasten på den. Har du "plusjord" på båten, dvs instrumentet är samma som till en gammal engelsk bil.....?

 

Gör så här:

1. Mät (i båten) att du har spänning mellan kabel jord (höger på bilden) och den blåa). Om inte, kolla om det finns någon spänning mellan jord och den gula när du har instrumentbelysningen tänd.

 

2a. Om du har spänning mellan jord och den blå - koppla tillbaks dem (men bara de) och se om instrumentet rör sig.

2b. Om du INTE har spänning mellan jord och den blå, är det troligen fel någon annanstans.

 

3. Kortslut på instrumentet mellan Signal (nere till vänster)och jord (mitten) och se om instrumentnålen rör sig nu. Om inte, så är (minst) instrumentet kass.

 

Att testa det hemma skulle du visserligen kunna göra om du har spänningsaggregat och/eller något batteri att strömförsörja instrumentet med. Men eftersom det kräver viss försiktighet och kunskap (inte minst då polariteten verkar skum) och felet lika gärna kan ligga i båten, så är det i ditt fall nog bättre att koppla tillbaks det delvis enligt ovan.

 

F.ö. instämmer jag i tidigare synpunkt att anslutningarna ser tämligen härjade ut, och bör minst rengöras/putsas ordentligt.

Tack för svaret. Jag skall testa lite när jag kommer hem sen. Tyvärr så är ju alla instrument I min båt rätt utsatta och I mindre bra skick. Ca 20 år gamla och rätt utsatta under mittpulpeten.

 

För att förtydliga så går den gula kabeln direkt till en jordplint som sitter skruvad I plasten under min kosol.

Kablarna till vänster (svart och grå) som går in I den isolerade kabeln går till givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev combato:

För att förtydliga så går den gula kabeln direkt till en jordplint som sitter skruvad I plasten under min kosol.

Är du säker på att det är en jordplint ?   Originellt i så fall med gul som jord och jord på båda sidor av vad som ser ut att vara instrumentets glödlampa.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev combato:

Ok, tack. Men vad jag förstod från tidigare svar ovan så skulle jag jorda mätaren genom att snabbt koppla ihop minus och givaringången. Min mätare står konstant på tom tank så jag skulle vilja göra ett test där jag ser att nålen rör sig. Hur gör jag då?

Min mätare har 4 st anslutningar: plus, minus, jord och signal

 

Se bifogad bild...

IMG_2347.jpg

Ursäkta, jag läste detta inlägg första gången i min telefon, så litet dåligt, läste litet slarvigt, trodden då att det var en bild på givaren. 

 

Det är vanligt att givaren är kopplad på instrumentets minussida i serie med minus, alltså batteriminus först till givaren, därifrån en kabel till instrumentet. 
Som då redan sagts, finns det ändå minus fram till instrumentet, det är till Instrumentbelysningen.

Plus till instrumentet kommer från tändningslåset, plus till instrumentbelysningen kommer oftast från en speciell strömbrytare avsedd för den funktionen, eventuellt ihopkopplad med belysningen i ett annat instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingsschema1622286186_vanliginkopplinginstrument.jpg.b02d9aa4052aaacf8244431003d2a512.jpg

 

Så här brukar det se ut, oavsett amerikansk eller europeisk standard.

Jag ritade in tre kablar till belysningen, moderna instrument har LED-belysning röd eller gul, du har en traditionell glödlampa och då vara två kablar till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...