Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hur funkar långsegling i coronatider?

Rekommendera Poster

Hej alla långseglare!

 

Jag funderar ofta på hur det går för alla långseglare nu i coronatider.

Är ni fast på havet eller i någon hamn eller kan ni segla och ligga i karantän innan ni får gå iland?

En längre översegling borde ju kunna fungera som karantän kan jag tycka, men gör den det?

Får ni segla mellan öar i samma land, ex.vis. Franska Polynesien?

 

Ni som är ute nu och läser detta, skriv gärna några rader och berätta hur det är att långsegla i coronatider.

 

Ni som är på väg ut, vad har ni för info om vilka möjligheter det finns att ta sig runt på världshaven nu.

 

Ni som bara tycker något tänker något jag inte ens försöka styra åt något håll, det brukar inte funka... 🙂

 

Lev väl!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är kvalificerad att svara i detta ämne 😉 för jag är inte ute och långseglar själv men vet ett par som ligger på Teneriffa sedan flera månader. Där har de fått gå iland en gång per vecka för att handla mat, en person. Hur de löst det med toa och dusch vet jag inte. Den toa de har ombord lär inte räcka så länge.

Har för mig att de inte heller har fått sitta i sittbrunnen utan varit tvungna att sitta inne. Stackare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Vet inte om jag är kvalificerad att svara i detta ämne 😉

Jo det tycker jag.

 

Så illa så att man inte får vara ute ombord på båten trodde jag inte det var.

Vilket öde att starta sin tur runt klotet på det viset, men det kan väl bara bli bättre kan man hoppas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hårda restriktionerna är, verkar variera lite från land till land. Men många relationer ombord på båtarna verkar ta ordentligt med stryk. Även rent fysisk blir det svårt att röra på sig, då du endast får lämna båten under en begränsad tid (i vissa länder separata tider för män och kvinnor).

 

De som ligger för ankar, kan röra sig på däck men nekas av många marinor att tex. använda duschar. Än så länge verkar det vara svårt att segla vidare till nästa mål, vet ej om det även gäller Franska Polynesien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns en del att läsa om en som är ute.http://www.sittbrunnen.se/

Hälsningar Ove

Tänkte precis skriva det tipset.
Niklas har haft en hel del problem med att få komma iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.noonsite.com/news/novel-coronavirus-2019-ncov-special-procedures-being-introduced-in-ports-of-entry-worldwide/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer några youtubers och har några bekanta som är ute. 
Restriktionerna varierar, men generellt så kommer man inte in i något nytt land. Alla ska stanna på sina båtar, det patrulleras för att man inte skall umgås mellan båtarna. 

 

Många som har sina båtar i karibien men varit hemma kommer inte ner. 

 

Flera som precis hade påbörjat sin långresa har sträckseglat hem. 

 

Man behöver inte sen gå så långt som till karibien. Det är många Svenskar som förvarar sina båtar på Åland. Inga utlänningar tillåts komma in i landet.
Man har gjort försök med att lokalbefolkning sjösätter och kör ut till internationelllt vatten där svenskarna tar över - helt utan att vara på båten samtidigt, inte heller detta har gått. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut gällande våra grannländer, danmark, finland, estland, lettland mm.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Caribic410:

Hur ser det ut gällande våra grannländer, danmark, finland, estland, lettland mm.?

Det är nog bara Sverige som har öppna gränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att läsa informationen i länken som jag refererade till. Scrolla ner till "NORTHERN EUROPE" (vår del av världen). Om det land du söker information om inte finns listat, klicka då på länken "EU Commission Website" (hittas den i det inledande stycket under rubriken "NORTHERN EUROPE") för mer detaljerad information.

/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sunt förnuft kännetecknas inte vad gäller restriktioner....

 

Om jag kommer flygande till ett land kan jag förstå vitsen med 2 veckors karantän.

 

Men om jag seglat i 3-4 veckor utan landkontakt borde man direkt få komma iland eller hur, men så tänker inte många myndigheter/regeringar.

Jag följer några klubbkompisar som får ligga för ankare i veckor. Okej de behöver inte svälta men lite logik hade inte skadat

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall myndigheterna i det land du kommer till verkligen kunna veta att du varit på din segelbåt i 3 veckor? Rent teoretiskt skulle du kunna kommit från grannlandet.

 

Personligen så har man gått extremt för långt med detta - jag kan tycka att det är enormt överdrivet med rådande situation.

Se följande reportage från USA där man trott att man skall få extrem belastning i sjukvården, men inte fått in många patienter alls och fejkat att man har patienter. 

 

Man får dra sina egna slutsatser. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade grannarna som packade bilen och frågade om de var på väg ut med båten.

De såg sura ut!

 

Vad har jag nu sagt för dumt?

 

Jahaja, så var det ja kom jag på när de berättade att båten ligger upplagd utomlands påväg mot Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade @GroundControl på ön Rikitea i Franska Polynesien, verkar sådär...

https://www.symajortom.se

 

Egentligen får de inte vara där utan ska snarast bege sig till Tahiti, men de drar ut på tiden så gott det går och hoppas på lättnader i restriktonerna så att de kan klarera in och därefter fortsätta att segla mellan öarna som det var tänkt.

 

Minns inte om det var GroundControl eller någon annan båt som välkomnades med 14 dagars karantän ombord efter att ha seglat över öppet hav i fem veckor.

 

Jag lider med dem, minns hur frustrerande det var att vänta 24 timmar på att få gå iland på Galapagosöarna efter 10 dygns segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎05‎-‎16 vid 11:45 skrev Mackey:

Jag hittade @GroundControl på ön Rikitea i Franska Polynesien, verkar sådär...

https://www.symajortom.se

 

På det stora hela hade vi det riktigt bra i Gambier under lockdown-perioden. Påtagligt bättre än ”sådär.... ” i alla fall. Det finns betydligt värre ställen än Söderhavet att fastna på  ;)

 

Vill man läsa mer om segling i Franska Polynesien under Corona-restriktionerna så är bloggen ovan just uppdaterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att ni har det bättre än sådär.

Åh, jag längtar tillbaks till Söderhavet och Franska Polynesien...

Snälla, skriv att allt är jättehemskt.

 

Ha det bra!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risk management

Flertalet långseglare tecknar dyra försäkringar för att kunna få sjukvård på plats utomlands och vid behov få ambulansflyg hem.

Säg att man seglar iväg och blir sjuk utanför EU, tex i Covid-19, du behöver intensivvård på plats och sedan flygas hem för rehab.

Nu är det inte säkert att försäkringen täcker det pga Svenska UD avrått resor till det landet och/eller att det står i det finstilta att pandemier inte täcks av försäkringen.

Min förhoppning är att försäkringskunskaperna skall öka i vinter inom JRSK/OSK/SXK Medelhav så att långseglare vet vad försäkringen täcker vid pandemier för sjukvård och flyg kan kosta mer än vad båten är värd om man har otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev skippeer:

Min förhoppning är att försäkringskunskaperna skall öka i vinter inom JRSK/OSK/SXK Medelhav så att långseglare vet vad försäkringen täcker vid pandemier för sjukvård och flyg kan kosta mer än vad båten är värd om man har otur.

Låter vettigt.

Men varför vänta till i vinter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några båtar i vår avseglargrupp skippade att lämna Sverige (seglade runt i Sverige typ Göta kanal mm), några gick söderut och tar en paus över vintern i Spanien och några planerar att i vinter krossa Atlanten (ARC/Viking Explorers).

Själva skulle vi seglat i 3 månader söderut för att lämna båten, hem och jobba över vintern och fortsätta ytterligare en etapp i 3 månader osv.

Pga Coronan fick sambon inte ledigt mer än 3 veckor inom sjukvården och mtp pandemin så seglade vi i Bohuslän.

 

Min förhoppning (varit i kontakt med en klubbtidningsredaktion) är att det kommer ett klargörande/sammanfattning vad som gäller vid långsegling för det finns många olika försäkringsbolag och varje bolag har sina försäkringsvillkor, gissar att det tar tid att med ny infallsvinkel lusläsa villkoren och sammanställa. Att läsa villkor på Engelska med sina fackuttryck kräver sin man/kvinna för att förstå vilket jag inte har.

Våra närmaste år lär vi guppa omkring inom EU men många klubbkompisar hade tänkt sig över pölen och i deras hatt skulle jag vilja veta innan man kastar loss för minst 3 år.

 

@Mackey råkar du vara duktig på försäkringsvillkor så får du gärna idag dela med dig vad som gäller utanför EU 😉

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Citat

@Mackey råkar du vara duktig på försäkringsvillkor så får du gärna idag dela med dig vad som gäller utanför EU 😉

Ha, ha!

Nej så är det inte.

 

Jag brukar "testa" bolagen genom att skicka frågor till dem om sådana händelser/skador som jag är intresserad av att veta hur de kommer att ersätta.

 

Det är ju lite bra att veta vad som gäller när man tex. kommer fram till ett land efter tre veckors segling och UD och alla andra avråder från resa till det landet.

 

Vad jag förstår är det svårt/dyrt/omöjligt att teckna en olycksfallsförsäkring som gäller långt utanför en kust. Där får man lita på sin egen kompetens och hoppas på att kunna få hjälp av vågor förbipasserande fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...