Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jupiter30

Många kablar till vindrutetorkarna?

Rekommendera Poster

36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev fel, tankevurpa, klart att det skall vara så, annars blir det kortslutning.

Tack, vad bra, då är jag på banan igen. Kan bli en fin lösning med all hjälp. Tacksam för detta. Lär inte hinna rigga allt för test i helgen. sedan blir det annat några veckor. Har börjat fundera på vilket/vilka relä jag ska använda. Har hittat ett dubbelslutande hos biltema. Art. 42-307.  Kopplingspunkter   L1  S  L2  samt S1  B  S2. Tror ni att detta skulle vara användbart eller faller det bort pga att det är minus som bryts ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

I min båt från 2018 (elsystem från Navix) med ett flertal relän finns inga dioder.

I båten blir det normalt batteriet som tar hand om energin i spiken. Men om man har elektronik eller LED-lampor inkopplat på samma strömkrets som reläet, kanske med lite längre ledningar så att man är en bit bort från batteriet så finns en risk att den tar skada.

 

En diod kostar bara någon krona så det finns ingen anledning till att snåla. Eller så köper man ett relä med inbyggd diod.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev macgip:

Tack, vad bra, då är jag på banan igen. Kan bli en fin lösning med all hjälp. Tacksam för detta. Lär inte hinna rigga allt för test i helgen. sedan blir det annat några veckor. Har börjat fundera på vilket/vilka relä jag ska använda. Har hittat ett dubbelslutande hos biltema. Art. 42-307.  Kopplingspunkter   L1  S  L2  samt S1  B  S2. Tror ni att detta skulle vara användbart eller faller det bort pga att det är minus som bryts ?

Det spelar ingen roll vilket relä du använder.

enligt en DIN-norm har fordonselekteiska anslutningar ett nummer.

När det gäller sådana här relä gäller följande:

30 är ingången

87 är en kontakt som sluts när relät drar

87b är en kontakt som bryts när relät drar.

85 är spolens ena pol, kopplas vanligtvis till minus.

86 är spolens andra pol, kopplas vanligen till plus, man kan utan problem polvända 85 och 86, fungerar lika bra för det. Du kan alltså bryta på minussidan.

 

Anslutningen 87b har du ingen användning för. 
Vissa relän har en dubblerad 87:a används vanligtvis till dubbla extraljus på bilen.

 

Biltema 42-145 är två relä i samma kapsling, kanske är praktiskt, men knappast billigare än att köpa två enkla. Dessa tåt dessutom 40A litet overkill, men rejäla kontaktytor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det spelar ingen roll vilket relä du använder.

enligt en DIN-norm har fordonselekteiska anslutningar ett nummer.

När det gäller sådana här relä gäller följande:

30 är ingången

87 är en kontakt som sluts när relät drar

87b är en kontakt som bryts när relät drar.

85 är spolens ena pol, kopplas vanligtvis till minus.

86 är spolens andra pol, kopplas vanligen till plus, man kan utan problem polvända 85 och 86, fungerar lika bra för det. Du kan alltså bryta på minussidan.

 

Anslutningen 87b har du ingen användning för. 
Vissa relän har en dubblerad 87:a används vanligtvis till dubbla extraljus på bilen.

 

Biltema 42-145 är två relä i samma kapsling, kanske är praktiskt, men knappast billigare än att köpa två enkla. Dessa tåt dessutom 40A litet overkill, men rejäla kontaktytor.

Hej

Kom precis hem från Biltema . Införskaffat både 42-145 och 42-307.

Först en fråga:  Behöver man polvända 85 och 86 för att bryta minussidan ?

Vad jag lägger på in resp utgång är inte det fristående från 85 och 86 ?

 

42-307 verkar passa bättre fysiskt för mig och så har den bra skruvanslutningar samt varje krets är avsäkrad. Den har inte de sedvanliga numeriska beteckningarna utan mer "visuellt verbala"  🙂

Men var lägger jag in dioderna ?  för jag antar att det behövs 2 stycken  eller   Pilen (+) mot S1 och/eller S2 samt minus mot S eller L1 och L2  eller spelar det ingen roll ?

se bif PDFdubbelrelä implementation.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät bryr sig inte ett dugg om om du bryter dess manöverspänning på plus eller minus, och hur du kopplar magnetspolen spelar heller ingen roll.

30 är en gemensam ingång till 87 och 87a. Med relät i viloläge har 30 och 87a kontakt med varandra, och när lät drar är det bara kontakt mellan 30 och 87. Det kallas för ett växlande relä.
Dioderna kopplar du in så nära relät som det är möjligt, då med pilen pekandes mot den anslutningen som är plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Relät bryr sig inte ett dugg om om du bryter dess manöverspänning på plus eller minus, och hur du kopplar magnetspolen spelar heller ingen roll.

30 är en gemensam ingång till 87 och 87a. Med relät i viloläge har 30 och 87a kontakt med varandra, och när lät drar är det bara kontakt mellan 30 och 87. Det kallas för ett växlande relä.
Dioderna kopplar du in så nära relät som det är möjligt, då med pilen pekandes mot den anslutningen som är plus.

Hej

Jag är med. De jag har hemma är väl slutande reläer och det är väl det som jag behöver. Jag ska sluta jord för att få det att fungera.

(Jag frågade om polvändningen för att vara säker då jag antog att

"Du kan alltså bryta på minussidan."  syftade på din mening innan.)

 

Dioderna placeras alltså mellan S1 och L1  samt S2 och L2 så borde jag vara säker  🙂

 

 

 

 

 

 

dubbelrelä med dioder .pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev macgip:

Hej

Jag är med. De jag har hemma är väl slutande reläer och det är väl det som jag behöver. Jag ska sluta jord för att få det att fungera.

(Jag frågade om polvändningen för att vara säker då jag antog att

"Du kan alltså bryta på minussidan."  syftade på din mening innan.)

 

Dioderna placeras alltså mellan S1 och L1  samt S2 och L2 så borde jag vara säker  🙂

 

 

 

 

 

 

dubbelrelä med dioder .pdf 104 kB · 4 downloads

Det blir bra, glöm inte att säkra av, om det stämmer att torkarmotorerna drar 1,4 A så räcker det med en 5 A säkring innan strömbrytarna. Det är kablarna du skyddar med säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir bra, glöm inte att säkra av, om det stämmer att torkarmotorerna drar 1,4 A så räcker det med en 5 A säkring innan strömbrytarna. Det är kablarna du skyddar med säkringen.

En säkring i matande axon säkringsbox (endast till torkarna) samt två säkringar i dubbelrelät, räcker det ?  Har även säkringar vid batteripolerna.

Medföljande säkringarna i dubbelrelät är på 30A styck så dessa bör väl säkras ner ordentligt.

Ska bli kul att sätta upp.  Kommer inte att hinna på ett tag men meddelar resultat.

Tack för engagemang och all hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev macgip:

En säkring i matande axon säkringsbox (endast till torkarna) samt två säkringar i dubbelrelät, räcker det ?  Har även säkringar vid batteripolerna.

Medföljande säkringarna i dubbelrelät är på 30A styck så dessa bör väl säkras ner ordentligt.

Ska bli kul att sätta upp.  Kommer inte att hinna på ett tag men meddelar resultat.

Tack för engagemang och all hjälp.

 

Ja det räcker, byt dem i relät till 5A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag höll på.med styrningar för länge sen så var det viktigt att välja en snabb diod en så kallad switchdiod och inte en likriktardiod, vi använde på mindre reläspolar tex en 1N4148 för att släcka motEMK`n från spolen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det räcker, byt dem i relät till 5A.

Ska göra.. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bernte-AQ:

När jag höll på.med styrningar för länge sen så var det viktigt att välja en snabb diod en så kallad switchdiod och inte en likriktardiod, vi använde på mindre reläspolar tex en 1N4148 för att släcka motEMK`n från spolen. 

Gott. Tar detta till mig. Ska försöka läsa på lite om dioder, Tack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Bernte-AQ:

När jag höll på.med styrningar för länge sen så var det viktigt att välja en snabb diod en så kallad switchdiod och inte en likriktardiod, vi använde på mindre reläspolar tex en 1N4148 för att släcka motEMK`n från spolen. 

Det är så mycket bl.a. kabelinduktanser inblandade i TS koppling att snabbheten på en typisk likriktardiod (1N4004 t ex) är mer än tillräcklig. Stigtiden på en 1N4148 är i storleksordningen 4-5ns (nanosekunder) om jag minns rätt utan att konsulterat databladet, och dels är det overkill, dels tål 1N4148 bara 100mA så det är lite snålt med energin som är i vanliga bilreläsers spolar. Du skrev visserligen helt riktigt "mindre reläspolar", men för TS kan det kanske vara svårt att avgöra vad som är en "mindre".

 

TS: Kör med någon ur 1N400x-serien, den är vanlig, billig och nästan "bullet proof" som backdiod över de flesta reläspolar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

 Kör med någon ur 1N400x-serien, den är vanlig, billig och nästan "bullet proof" som backdiod över de flesta reläspolar.

Håller med ovanstående.

Kör med 1N4007 "överallt".

http://lasselundell.se/losningar.html

 

bogproppforregling (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  ,  då ska jag läsa på lite om dioder medan jag är bortrest. Återkommer med hur det går när det är dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-12 vid 18:42 skrev macgip:

Tack  ,  då ska jag läsa på lite om dioder medan jag är bortrest. Återkommer med hur det går när det är dags.

Hej

Uppföljning:

Nu är det testat och kopplat i båten. Fungerade där också. Följande kan noteras :

Torkarna lever sina egna liv, det var väl också väntat. Bägge parkerar åt styrbord, detta kan jag leva med. Vet ej om det finns justeringslägen i själva torkarna så att man kan få babordstorkaren att parkera åt babord. Kanske ...men detta får vara tv. Styrbordstorkaren verkar ha två parkeringslägen åt styrbord. Jag kanske kollar upp detta i vår. De är gamla och jag tänker att det kan vara någon förslitning. I övrigt gjorde jag följande ändringar. Säkringarna i dubbelrelät byttes från 30A till 3 A styck. Vid letande i gamla elektroniklådor hemma hittade jag ett knippe 1N4148 som jag använde.

Jag ändrade också placeringen på dessa utifrån som de satt i den tidigare schematiska skissen.

Se ny schematisk skiss.

 

Jag tackar alla för all hjälp och engagemang. Det har varit lärorikt för mig.

 

Torkare okt 20 Produktion ver 1.0.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev macgip:

Torkarna lever sina egna liv, det var väl också väntat. Bägge parkerar åt styrbord, detta kan jag leva med. Vet ej om det finns justeringslägen i själva torkarna så att man kan få babordstorkaren att parkera åt babord. Kanske ...men detta får vara tv.

Har du kollat manualen? Många torkarmotorer har möjlighet till valfritt parkeringsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

Har du kollat manualen? Många torkarmotorer har möjlighet till valfritt parkeringsläge.

I torkarmotorns ”växellåda” finns det en matris med kontakttungor som styr självparkeringen, som @Kane skriver brukar man rent mekaniskt kunna ändra på om parkeringsläget skall vara åt ena eller andra hållet, man brukar även kunna ändra på svepvinkeln, men det kan se ut olika på olika torkarmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Har du kollat manualen? Många torkarmotorer har möjlighet till valfritt parkeringsläge.

Hej.

Tack för tipset. Har dock ingen manual till dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I torkarmotorns ”växellåda” finns det en matris med kontakttungor som styr självparkeringen, som @Kane skriver brukar man rent mekaniskt kunna ändra på om parkeringsläget skall vara åt ena eller andra hållet, man brukar även kunna ändra på svepvinkeln, men det kan se ut olika på olika torkarmotorer.

 

14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I torkarmotorns ”växellåda” finns det en matris med kontakttungor som styr självparkeringen, som @Kane skriver brukar man rent mekaniskt kunna ändra på om parkeringsläget skall vara åt ena eller andra hållet, man brukar även kunna ändra på svepvinkeln, men det kan se ut olika på olika torkarmotorer.

Hej

Ska titta vidare i vår om jag upplever det som störande. Eventuellt byter jag ut dessa då de är lite till åren. Nu är ju el bra dragen samt lätt att komplettera om jag skaffar några torkare med fler hastigheter. De nuvarande sitter lite otillgängligt nu under vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev macgip:

 

Hej

Ska titta vidare i vår om jag upplever det som störande. Eventuellt byter jag ut dessa då de är lite till åren. Nu är ju el bra dragen samt lätt att komplettera om jag skaffar några torkare med fler hastigheter. De nuvarande sitter lite otillgängligt nu under vinterförvaringen.

Ja kolla det!

Jag har ju en hyttbåt med tre negativa vindrutor som inte är speciellt utsatta varesig för stänk eller lättare regn. Bara den mittersta rutan hade en fin torkare typ ”American Bosch” (Bildgoogla på den) de adra rutorna hade inga torkare. Det var litet irriterande. Så jag köpte Biltemas kopior, ser likadana ut, men är svarta, dessa sprayades vita och monterades, alla tre fick nya parallellarmar, Roca från Seasea. Jag tänkte som så att eftersom torkarna används relativt sällan så kan Biltemas piratmotorer duga, och det gör dom! Dom går litet långsammare än den ursprungliga, kanske beror på att dom inte är ”inkörda” men dom låter inte mer iallafall.
 

Dessa tre kopplades ihop ungefär som du gjort, med relän och Rocas trelägesströmställare 0-I-II.

Jag köpte även Bosch torkarblad som är 30 cm långa, Bosch torkarblad anser jag vara de bästa.

 

Nåväl, dessa American Bosch och kopiorna är konstruerade så att dom har en kraftig motor med två hastigheter som driver växeln med en snäckskruv. På kugghjulet finns det olika hål där man kan flytta vevarmen för att få olika utväxling, olika svepvinklar. Här finns också matrisen med kontakterna som sköter självparkeringen, den kan vändas så man kan få höger- eller vänsterparkering. 
 

Man skall kanske vara kritisk mot Biltemas produkter, en del saker är inget att ha, annat är väldigt bra och det mycket någonstans mittemellan.Torkarmotorena är dock bra kanske inte samma kvalitet som Rocas eller äkta American Bosch, men i paritet till hur ofta dom används på en båt under säsongen tycker jag att dom duger väldigt bra, dock är dom målade i fel färg, men det är ju lätt åtgärdat med en sprayburk. Biltemas motor kostar knappt 600 kr, Rocas kostar omkring 1500 kr, ibland litet billigare. Hjertmans har även en kopia som kostar strax under tusenlappen.

I en professionellt använd arbetsbåt som används hela året kanske man skall satsa på andra torkarmotorer, men i fritidsbåten duger de billigare från Biltema bra.

 

För att återknyta till denna tråds rubrik, ja det blir många kablar, dessa American Bosch kopior har flera anslutningar, minus i godset, sedan tre skruvplintar, konstant plus till själv parkering, låg hastighet och hög hastighet, och i mitt fall då detta x 3, ja nästan minus och konstant plus är gemensam. En sjuledad trailerkabel drogs fram till torkarna under innertakets paneler.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-24 vid 10:22 skrev Georg_Ohm:

Ja kolla det!

Jag har ju en hyttbåt med tre negativa vindrutor som inte är speciellt utsatta varesig för stänk eller lättare regn. Bara den mittersta rutan hade en fin torkare typ ”American Bosch” (Bildgoogla på den) de adra rutorna hade inga torkare. Det var litet irriterande. Så jag köpte Biltemas kopior, ser likadana ut, men är svarta, dessa sprayades vita och monterades, alla tre fick nya parallellarmar, Roca från Seasea. Jag tänkte som så att eftersom torkarna används relativt sällan så kan Biltemas piratmotorer duga, och det gör dom! Dom går litet långsammare än den ursprungliga, kanske beror på att dom inte är ”inkörda” men dom låter inte mer iallafall.
 

Dessa tre kopplades ihop ungefär som du gjort, med relän och Rocas trelägesströmställare 0-I-II.

Jag köpte även Bosch torkarblad som är 30 cm långa, Bosch torkarblad anser jag vara de bästa.

 

Nåväl, dessa American Bosch och kopiorna är konstruerade så att dom har en kraftig motor med två hastigheter som driver växeln med en snäckskruv. På kugghjulet finns det olika hål där man kan flytta vevarmen för att få olika utväxling, olika svepvinklar. Här finns också matrisen med kontakterna som sköter självparkeringen, den kan vändas så man kan få höger- eller vänsterparkering. 
 

Man skall kanske vara kritisk mot Biltemas produkter, en del saker är inget att ha, annat är väldigt bra och det mycket någonstans mittemellan.Torkarmotorena är dock bra kanske inte samma kvalitet som Rocas eller äkta American Bosch, men i paritet till hur ofta dom används på en båt under säsongen tycker jag att dom duger väldigt bra, dock är dom målade i fel färg, men det är ju lätt åtgärdat med en sprayburk. Biltemas motor kostar knappt 600 kr, Rocas kostar omkring 1500 kr, ibland litet billigare. Hjertmans har även en kopia som kostar strax under tusenlappen.

I en professionellt använd arbetsbåt som används hela året kanske man skall satsa på andra torkarmotorer, men i fritidsbåten duger de billigare från Biltema bra.

 

För att återknyta till denna tråds rubrik, ja det blir många kablar, dessa American Bosch kopior har flera anslutningar, minus i godset, sedan tre skruvplintar, konstant plus till själv parkering, låg hastighet och hög hastighet, och i mitt fall då detta x 3, ja nästan minus och konstant plus är gemensam. En sjuledad trailerkabel drogs fram till torkarna under innertakets paneler.

Jo,, det blir fler kablar än man tänker sig från början.

Smart att använda en trailerkabel. Kanske jag kan nyttja detta också på sikt.

Nu har jag ”byggt” en egen kabelstam (med mer eller mindre lyckat utseende  🙂 

 

Anslutningarna mot torkare samt matning är kontakterade så själva kabelstammen kan enkelt bytas ut. Fördelarna är att jag kan använda grövre kabeldimensioner för att minimera spänningsfallet, kanske lite på bekostnad av utseende. 

 

Biltema, skulle inte klara mig utan.  Dock så kräver det kanske selektivt handlande. Deras vindrutetorkare har jag tittat på och kan mycket väl vara ett alternativ om jag bestämmer mig för att byta.

 

Lustigt att dessa befintliga torkare (mina) ska bryta minus, det verkar lite ovanligt. Hade schemat inte varit präntat på torkarna hade jag använt plus. Kanske har att göra med elektronernas motsatta flöde i en elektrisk ström  🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev macgip:

Jo,, det blir fler kablar än man tänker sig från början.

Smart att använda en trailerkabel. Kanske jag kan nyttja detta också på sikt.

Nu har jag ”byggt” en egen kabelstam (med mer eller mindre lyckat utseende  🙂 

 

Anslutningarna mot torkare samt matning är kontakterade så själva kabelstammen kan enkelt bytas ut. Fördelarna är att jag kan använda grövre kabeldimensioner för att minimera spänningsfallet, kanske lite på bekostnad av utseende. 

 

Biltema, skulle inte klara mig utan.  Dock så kräver det kanske selektivt handlande. Deras vindrutetorkare har jag tittat på och kan mycket väl vara ett alternativ om jag bestämmer mig för att byta.

 

Lustigt att dessa befintliga torkare (mina) ska bryta minus, det verkar lite ovanligt. Hade schemat inte varit präntat på torkarna hade jag använt plus. Kanske har att göra med elektronernas motsatta flöde i en elektrisk ström  🙂 

Trailer- eller släpvagnskabeln är ju rätt klen, det är sju ledare som bara är 0,75 mm2. Kanske finns det någon lastbilsvariant med grövre kablar, men det har jag inte kollat upp.

Ibland bryter man spänningen till vissa saker på minussidan, men jag kan inte se fördelen med det i ditt fall heller, måhända hade det funkat med att bryta på plussidan med. Dom torkarmotorerna som har två hastigheter bryts ju på plussidan, med en strömställare 0-1-2.
 

Jag borde nog ha dragit 2,5 mm2 kablar, men det blev en kompromiss det var svårt att dra kabeln snyggt och smidigt ändå i redan överfullla kabelkanaler och under inredningen.
 

Men om man polvänder, vilket inte är detsamma som att bryta på plussidan, en elmotor roterar den åt andra hållet, vindrutetorkaren skulle ju gå fram och tillbaka ändå, men det kan ju ha med självparkeringsdunktionen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...