Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
PerLindqvist

Vaxning samt metallpolish av segelbåt (Ovansida)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Då var man i hamn med den nya segelbåten och det var som en dans på rosor vid dockningen på den nya båtplatsen tack vare eran hjälp och riktlinjer. Tänkte vaxa ovansidan samt använda metallpolish och aluminum olja för vissa delar av segelbåten då den förra båtägaren rekommenderade detta. Vänder mig idag till forumet för att ta reda på hur man på ett korrekt sätt förbereder och hur proceduren ser ut för att vaxa sin segelbåt, börjar man rengöra från fören? ska ytan behandlas på något sätt innan? etc. Välkomnar all tips relaterat till vaxning, användning av metallpolish samt aluminium olja.

 

För övrigt är det en Rock 20 segelbåt.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis att ha fått båten väl i hamn och att första turen gick bra. 
Vax har en skyddande verkan mot solens strålar och är bra att använda. Dock, vill man ha blankt så är det polering som gäller först. Finns flera trådar här på MG om det. 
Halkskyddsmönstret kan man tvätta och skydda med särskilt vax. Finns också skrivet om här. 
Struntar man i det kan det ofta funka bra med bilschampo med vax. Enklaste vägen.

Aluminiumet skulle jag låta vara. Vanlig rubbing funkar på lätt oxiderade metalldetaljer av ”rostfritt”. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då hänger jag med. För jag fick nämligen med mig båtschampoo samt krämig båtvax från biltema som skulle funka bra för segelbåt. Ska läsa mer om det i MG och leta efter liknande trådar. Hur gör man då med metallpolish? Någon särskild behandling innan eller efter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ett fan av biltema, insett att dom idag har billigare manicker som defacto är betydligt sämre och ibland är lite sämre men har nästan samma pris - man måste veta vad man ska ha och vad det är för kvalitet om man handlar på biltema. Men just metallpolishen fungerar lika bra som autosol, i år iaf :)  Den kör jag på allt rostfritt - det blir "skinande rent"

Aluminium kan man köra vanlig rubbing på - eller om det sitter hårt metallpolish. 

Tänk på att metallen när den poleras avger mycket skit så trasorna blir svarta ganska fort - många trasor är ett tips. 
Körde min 10 år gamla grill som började se härjad ut med metallpolish - ser nästan ny ut igen..

Vill man så finns det nanovax som man kan använda på rostfritt - men det kanske är överkurs. 

 

Vaxet ger ju en skyddande hinna så smutsen inte riktigt fäster. Vaxet gör viss glanseighet. Jag hade lagt tid på att vaxa - för att hålla ytorna rena och fri från skit. Jag är en som mellan vaxar under säsongen. 

 

Ytorna man går på bör du vara lite försiktig med så det inte blir halt - finns speciella vaxer för dessa ytor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten redan ligger i sjön så är det bättre att låta det vara och gå all-in nästa säsong med polering och vaxning av skrovsidorna. Överbyggnad/däck kan du ju iofs pula med redan nu. Använd maskin och polermedel först. Även vita ytor är mer oxiderade än man tror. Många förvånas över vilket djup och lyster det går att få i en vit gelcoat eftersom man normalt inte reagerar så mycket på en halvmatt vit gelcoat jämfört med färgad. "Det är ju vitt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är rejält mat skrov så är Autosol min favorit. Sen polish och därefter vax. Har alltid kört för hand, men ny har jag tagit en billig polermaskin med 2 tallrikar till hjälp. Det brukar bli riktigt fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant Non Slip Wax funkar bra på däcket tycker jag. Vanligt vax blir onödigt halt.

 

Aluminium, mast och bom, har ett ytskikt (eloxering) från fabrik och ska inte rubbas eller poleras, men oljan kan du fortsätta att använda tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brushanen:

När det är rejält mat skrov så är Autosol min favorit. Sen polish och därefter vax. Har alltid kört för hand, men ny har jag tagit en billig polermaskin med 2 tallrikar till hjälp. Det brukar bli riktigt fint.

Autosol kan få gelcoaten att gulna efter en tid då det är ganska surt. Kör hellre på vanligt grovrubbing om det är rejält oxiderat. Och en ordentlig maskin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...