Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Triss-Magnum

Hjälp med spinnaker till triss magnum

Rekommendera Poster

Är sedan nyligen ägare av en Triss Magnum. Men dessvärre ingen spinnaker så därför är jag nu på jakt efter en begagnad sådan. Vad jag hittat var spinnakern på 23m^2 i original. 

 

Några tills på andra båtar vars spinnaker skulle kunna passa min båt? Bom tänker jag mig borde gå att fixa på egen hand. 

 

Båten ska definitivt inte kappseglas med och de andra seglerna är inte i toppskick heller. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jösses, en sån har jag haft. En Triss Magnum alltså. Hade dock ingen spinne men en gennaker köpte jag och den gick som tåget med den. Har inga segel kvar, bara diffusa minnen och en bild.

D0A75075-846E-46EF-A466-601BB27A3716.jpeg

400392AB-6637-4EA4-8CE3-4D13182FCF94.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll utkik på blocket och liknande. Dyker ofta upp spinnakers till olika båtar. Det viktiga är att båten du köper spinnaker från har ungefär samma höjd på spinnakerfallets infästning som din båt.

 

Börja med att ha en bevakning på alla spinnakers som dyker upp på blocket och jämför mastlängd med din egen.

 

Tänk på att Magnumen har 7/8 dels rigg och att det sänker fallets höjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Svårt att veta vilka mått på stående lik som passar även om jag vet höjden till fallet på min båt. Vad tror ni? Skulle en spinnaker med SL 7,3m, UL 4,05m & Halvbredd 4,2m på 27 kvadrat passa min Triss Magnum som har en förtriangelshöjd på 6,75m?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...