Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ibland blir man rädd.

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev toaen:

Plötsligt knackade det på rutan. Det var lastbilschaufören som frågade om hon hade problem att starta.

"Jo"

"Sätt dig på passagerasidan, så skall jag köra upp bilen för dig"

Det där gjorde mig glad(are). Det är precis så det skall vara! Nu för tiden verkar det som att vi har närmare till att skälla och gnälla i stället för att hjälpa. Även ren skadeglädje kan stå på repertoaren. Det kanske är så illa att vi alltid har bråttom till någonting så vi slutat tänka det där steget längre, att någon faktiskt kan behöva hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 13:18 skrev ChristerN:

OT Kommer ihåg en skylt jag såg under skylten för handikapp-parkering en gång för långe sen:

"Dumhet är inget handikapp"

Tillägstavlan "Lathet är inget funktionshinder" finns massor av, se här.

 

1855638147_Lathetringetfunktionshinder.jpg.48615bdc94fff7f8f38de39c1915ed97.jpg

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Tillägstavlan "Lathet är inget funktionshinder" finns massor av, se här.

 

1855638147_Lathetringetfunktionshinder.jpg.48615bdc94fff7f8f38de39c1915ed97.jpg

Ja, det kanske var lathet det stod, och visst ja, det heter inte handikapp utan funktionshinder nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 13:29 skrev toaen:

Det finns ingen som har företräde för att de är yrkestrafik.

Sjövägsrelerna gäller lika för alla.

Sen kan man ofta planera sin kurs i god tid, så att man inte utgör så mycket hinder för alla som är på sjön -oavsett om de är yrkesjömän eller nöjesbåtägare.

Jag vet, men jag tycker ändå att "bröare" kan få lite hjälp och det stämmer ju med att inte utgöra så mycket hinder.

 

Sedan finns det märkliga kaptener bland "bröare" också.

Vi låg sedan länge på en hård kryss över en riktigt stor fjärd och i fjärran såg vi en turistbåt. Vi höll vår kurs strikt med lite avvikelser i vindbyarna.

 

När turistbåten kom närmare började vi fundera på varför turistbåten fortsatte att ligga på kollisionskurs med oss minut efter minut efter minut efter minut och detta fortgick i 10 - 15 minuter vartefter turistbåten närmade sig.

 

Det var omöjligt att gissa vart turistbåten var på väg och det var lika svårt att veta hur vi skulle ändra vår kurs för att hjälpa till så vi fortsatte. Vi var ju trots allt på en stor fjärd med massor av fritt vatten.

 

Vi förberedde oss på att falla av kraftig om det skulle behövas, men höll vår kurs för att inte förvirra kaptenen på turistbåten. Vi hade ju legat på samma kurs i ca. 20 minuter.

 

Hur slutade de då?

Kaptenen/styrman på turistbåten började tuta galet mycket och slog full back och blev stillaliggande en stund innan hen fortsatte på en helt ny kurs.

 

Varför denna mordiska turistbåt jagade oss är oklart, men kanske var det för vi var den enda båten på fjärden denna dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 14:10 skrev patrikflink:

Hmm...

Kört i Stockholm i över 15 år, händer dagligen.

Samma sak i Göteborg.

 

Vi som ligger på vägen (i vårt jobb) ser detta varje dag. Därför har jag en kamera, se bifogad film:

Kamera i framrutan hjälper ju inte när man blir påkörd bakifrån två gånger av samma bil när man står still vid ett trafikljus!

 

BMV:n fick fula dragkroksmärken i fronten och det blev nog svårt att förklara hur detta gått till, i alla fall om man ska ålla sig till sanningen. Det var ju inte direkt några små parkeringsskador...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 19:18 skrev Georg_Ohm:

Nej dessvärre uppmuntras egoism i dag! Kollektiv egoism!

Kan det vara så att det blir en förändring nu i samband med och efter corona när alla blivit lite omskakade och kanske "trillar ut" i nya beteenden?

 

Jag hoppas och tror på mera lokal produktion (samma världsdel i alla fall) och handel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Det där gjorde mig glad(are). Det är precis så det skall vara! Nu för tiden verkar det som att vi har närmare till att skälla och gnälla i stället för att hjälpa. Även ren skadeglädje kan stå på repertoaren. Det kanske är så illa att vi alltid har bråttom till någonting så vi slutat tänka det där steget längre, att någon faktiskt kan behöva hjälp.

En klassiker är ju när första snön kommer lite tidigt så att några inte har fått på vinterdäck.

10 bilar står och tutar på den 11!

Frågan är hur många som måste tuta för att få rull på en bil med sommardäck i en uppförsbacke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Mackey:

Kaptenen/styrman på turistbåten började tuta galet mycket och slog full back och blev stillaliggande en stund innan hen fortsatte på en helt ny kurs.

 

Varför denna mordiska turistbåt jagade oss är oklart, men kanske var det för vi var den enda båten på fjärden denna dag.

Låter ju tyvärr som en knäppskalle. 
Men annars är det en taktik om man har brådis med en snabb båt som drar extrema svall att sikta på mötet och sedan dra av helt. Svallen missar då ”offret” och man kan dra på igen direkt i mötesögonblicket. Effektivt för den större båten men kan förstås upplevas som ett mordförsök i den andra. Exempelvis Cinderellabåtarna i Stockholm ville gärna passera nära av hänsyn. 
Gör själv såhär när det är lite trafik runtomkring och extra brådis. 
Man blir rätt bra på att pricka in luckor i svallen redan efter några tusen timmar. 

Men i ditt fall verkar det ju som om det var något annat som (inte?) pågick i huvudet på skepparn eftersom han tutade. 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Kamera i framrutan hjälper ju inte när man blir påkörd bakifrån två gånger av samma bil när man står still vid ett trafikljus!

 

BMV:n fick fula dragkroksmärken i fronten och det blev nog svårt att förklara hur detta gått till, i alla fall om man ska ålla sig till sanningen. Det var ju inte direkt några små parkeringsskador...

Finns med dubbla kameror också, filmar fram och en bak, lite dyrare dock.

 

Min har även "parkeringsvakt". Hoppar igång och filmar om någon kör in i bilen när man inte är i bilen. Har film på det också, men den som körde in i min privatbil lämnade en lapp och skrev vad som hände med tillhörande telefonnummer, ibland finns det ärliga människor också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev patrikflink:

Finns med dubbla kameror också, filmar fram och en bak, lite dyrare dock.

 

Min har även "parkeringsvakt". Hoppar igång och filmar om någon kör in i bilen när man inte är i bilen. Har film på det också, men den som körde in i min privatbil lämnade en lapp och skrev vad som hände med tillhörande telefonnummer, ibland finns det ärliga människor också.

En gång För längesedan satt det en lapp bakom vindrutetorkaren på min då relativt nya Mazda.

”Hej!
Jag har kört på din bil, nu tror folk runtomkring att jag skriver upp mitt namn och telefonnummer på denna lappen.”
 

Dock så var det en anställd i en butik intill som hade sett det hela, och den påkörande bilen hade ett firmanamn på sidan, den firman hade bara en bil och en förare. Det blev en polissak och det kunde blivit en rättegång om inte firman och mitt försäkringsbolag hade tecknat en uppgörelse. Någon typ at smitningsföretelse väntade iallafall för föraren. Då, på sent 1980-tal hade polisen tid med att följa upp sådana allvarliga brott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en gång se en mycket gammal dam kämpa med en kundvagn i snömodden, stannade bilen och hjälpte till, frågade "ska jag hjälpa dig över vägen?" -Nej jag väntar på min man. Jag hade alltså dragit bort henne från mötesplatsen, där har man för hjälpsamheten.

Ser ibland klena kvinnor gående med en tung bärkasse i vardera handen och tänker då att jag borde erbjuda dem skjuts när jag sitter ensam i bilen och åker åt samma håll. Men då ringer väl någon polisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:
2020-05-14 vid 13:29 skrev toaen:

Det finns ingen som har företräde för att de är yrkestrafik.

Sjövägsrelerna gäller lika för alla.

Sen kan man ofta planera sin kurs i god tid, så att man inte utgör så mycket hinder för alla som är på sjön -oavsett om de är yrkesjömän eller nöjesbåtägare.

Jag vet, men jag tycker ändå att "bröare" kan få lite hjälp och det stämmer ju med att inte utgöra så mycket hinder.

 

Det löser man genom att va föruseende. Men det gäller ju inte bara för min relation till yrkessjöfarten. Själv går jag oftast inte i den utritade farlden. Det finns i regel andra vägar man kan gå och eftersom vldigt många väljer den utritade farleden, så får man oftast ha dessa leder helt för sig själv

Jag följde faktiskt delar av farleden i Stallerännan - norr om BohusMalmön förra söndagen. Vet inte hur många år sen det är jag gick den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...