Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ibland blir man rädd.

Rekommendera Poster

Söndagen den tredje maj går jag i en rak kurs ungefär åt nordost i 15 knop, i en bred fjord mellan fastland och en serie öar i Göteborgs södra skärgård.

Tidigare har jag observerat en snabbgående styrpulpetbåt bakom mig, som är upphinnande, jag har även sett den på min radar.

Men efter det koncentrerar jag mig åt vad som händer framför mig, det finns en segelbåt och en skärgårdsbåt som jag eventuellt måste planera att väja för om någon, några minuter. DÅ, ser jag någonting i vänster ögonvrå, styrpulpeten hinner i kapp mig på min bb sida, uppskattningsvis i 20 knop, och där skall ju den vara, men nu på bara två meters håll! sedan girar den snävt sb framför min stäv men kanske tre meters marginal, jag tutar och får fingret upp från båtens passagerare. Båda är utan flytväst. Båten försvinner sedan mellan några öar där jag vet att det är orent vatten, in till en av fastlandets Grefabhamnar.

man undrar om det inte varit smidigare och lättare att hålla igen och girat bakom min båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Söndagen den tredje maj går jag i en rak kurs ungefär åt nordost i 15 knop, i en bred fjord mellan fastland och en serie öar i Göteborgs södra skärgård.

Tidigare har jag observerat en snabbgående styrpulpetbåt bakom mig, som är upphinnande, jag har även sett den på min radar.

Men efter det koncentrerar jag mig åt vad som händer framför mig, det finns en segelbåt och en skärgårdsbåt som jag eventuellt måste planera att väja för om någon, några minuter. DÅ, ser jag någonting i vänster ögonvrå, styrpulpeten hinner i kapp mig på min bb sida, uppskattningsvis i 20 knop, och där skall ju den vara, men nu på bara två meters håll! sedan girar den snävt sb framför min stäv men kanske tre meters marginal, jag tutar och får fingret upp från båtens passagerare. Båda är utan flytväst. Båten försvinner sedan mellan några öar där jag vet att det är orent vatten, in till en av fastlandets Grefabhamnar.

man undrar om det inte varit smidigare och lättare att hålla igen och girat bakom min båt...

Vad blev du rädd för?

Vad var tanken tutningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Vad blev du rädd för?

Vad var tanken tutningen?

Det kan ju tyckas rimligt, minst sagt, att hålla lite större säkerhetsmarginaler än några meter i de hastigheterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För somliga är allt en tävling!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

man undrar om det inte varit smidigare och lättare att hålla igen och girat bakom min båt...

Numera tycker jag väldigt många saknar grundläggande sjövett.

För mig är det självklart att köra bakom och styra bakom, men många verkar tycka att det är bättre att nästan till varje pris gå framför.

 

Dessbättre tycker jag att yrkestrafiken i Stockholms skärgård har blivit bättre på att använda sjövägsreglerna.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Caribic410:

Vad blev du rädd för?

Vad var tanken tutningen?

Jag blev rädd att bottenfärgen på min båt skulle bli bortskavd om jag skulle råka ramma den andra båten. Tutningen var ju en alldeles för sen protest.

 

Nej jag blev så där otrevligt överraskad då jag plötsligt hörde och såg den där båten alldeles för nära min båt. Det är ju inte bara i dessa coronatider man skall hålla avstånd. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man upphör aldrig att förvånas. 
Häromdagen var det en som gjorde stora ansträngningar och tog långa omvägar för att mötas sb mot sb. Jag håller alltid väl åt styrbord. Det fanns enorma vattenytor att röra sig på. 
Ändå skulle tokfan pressa sig in mellan min styrbordssida och land. En engelsman? 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev FIATX19:

För somliga är allt en tävling!

Ja med livet som insats, betänk om denna båten fick motorstopp alldeles framför mig. Med det beteendet är det ju lätt att tro att man är lika slarvig med egna båtens underhåll och då minskar ju tillförlitligheten även på materiella ting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev coppertail:

Man upphör aldrig att förvånas. 
Häromdagen var det en som gjorde stora ansträngningar och tog långa omvägar för att mötas sb mot sb. Jag håller alltid väl åt styrbord. Det fanns enorma vattenytor att röra sig på. 
Ändå skulle tokfan pressa sig in mellan min styrbordssida och land. En engelsman? 

Nej, dom har bara vänstertrafik på land... och det är illa som det är ändå.😠

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det in till Fiskebäck?

Tidigare år har jag sett "ungdomar" som inte håller 5 knop inne i hamnen, de förtöjer inte i Grefab delen 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövett saknas hos många fritidbåtsägare. Detta helt oaktat båttyp ålder eller köänstillhörighet.
Där vi ligger finns det en båtklubbsbrygga för boende på en ö i närheten - i princip ingen av dessa båtförare i småbåtar, vuxna till äldre människor av flera kön kan respektera 5 knop/inga vågor.
Dom kör full märla, drar massor med svall då ingen bpt kan plana ordentligt och lägger på full back när dom är inne mellan sina ybommar - ofta hörs ett dunk eller - sitt kvar, snart kommer vågen.. Troligtvis står många av dessa och hytter med näven när andra båtrar kör förbi deras brygga i fel fart.. 
 

Har själv varit med om många som kör nära framför när dom kommer från SB sida när man kommer för segel. Detta gäller inte minst taxibåtar som lever på att dom är yrkestrafik - iaktat om dom precis släppt av passagerare vid en brygga och vänt om ut för att korsa farleden eller om dom är på öppna fjärdar. Visst har dom företräde för att dom är yrkestrafik - men allmänt sjövett.. 

 

Vad vi här inne på detta eminenta forum kan göra är att faktiskt föregå med gott exempel och visa folkvett, sjövett och vara allmänt trevlig - glädje och trevligtheter sprider glädje och trevligheter. I slutänden kanske 10 personer till blir omvända - och trevligare, visar med vett och hänsyn - vilken vinst! 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev skippeer:

Var det in till Fiskebäck?

Tidigare år har jag sett "ungdomar" som inte håller 5 knop inne i hamnen, de förtöjer inte i Grefab delen 

Ja!

Såg ut att vara i åldrarna 25-35 år ungefär, kanske äldre, inga barnrumpor precis.

Det blåste ju litet kallt så dom var ju väl påpälsade i tjocka jackor med huva och handskar på händerna. Jag tror inte dom bar flytvästar i alla fall inte utanpå jackorna.

 

Jag funderade mycket på vad det skulle bli för skador på båda båtarna, samt personskador, om jag rammat, kört över deras båt, om jag med en 5,5 tons båt körde över den i omkring 15 knop.

Jag vet inte vad det var för temp i vattnet men inte direkt någon badtemperatur...

41 minuter sedan skrev RikardE:

 

 

Vad vi här inne på detta eminenta forum kan göra är att faktiskt föregå med gott exempel och visa folkvett, sjövett och vara allmänt trevlig - glädje och trevligtheter sprider glädje och trevligheter. I slutänden kanske 10 personer till blir omvända - och trevligare, visar med vett och hänsyn - vilken vinst! 

 

Det är väl egentligen inte så stor idé att beklaga sig här på detta forum, då de som bär sig illa åt inte är inloggade och läser här, än mindre känner till detta forums existens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande har hänt mig också. Men då var det en offshore båt på 40 fot i uppskattningsvis 60-70 knop. Vi höll väl 25 knop. Oroväckande snabbt in i vårt kölvatten och sedan en hastig gir och förbi med några meters marginal. Ingen tävling, inga ursäkter. Bara ett extremt infantilt beteende. För att inte tala om bristande sjövett. Sannolikt dryga böter om KBV eller Sjöpolisen hade bevittnat.

 

Ombord var dock inga kids, vi snackar fullvuxna män (nåja). Och så undrar dom varför allmänheten hatar alla pokerruns och gud vet vilka tävlingar som arrangeras för att vuxna män lever ut sina adrenalindrömmar som under uppväxten satt på väggen i form av en poster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det bottnar i okunskap om att det ens finns regler. Man tror att man kör en sportbil eller motorcykel på en plats där det inte finns några regler. Att man får oftast köra hur fort man vill och var man vill. Man får festa och dricka och föra oväsen. Det finns farleder och regler för de stora fartygen men de gäller inte småbåtar och det är coolt att köra snabbt och vårdslöst. Det är ju därför man köpt båt med så stor motor. Eller för att citera en nyrik musiker med stuga på västkusten, "Man vill ju ha lite Miami!".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev BSven:

Jag tror det bottnar i okunskap om att det ens finns regler. Man tror att man kör en sportbil eller motorcykel på en plats där det inte finns några regler. Att man får oftast köra hur fort man vill och var man vill. Man får festa och dricka och föra oväsen. Det finns farleder och regler för de stora fartygen men de gäller inte småbåtar och det är coolt att köra snabbt och vårdslöst. Det är ju därför man köpt båt med så stor motor. Eller för att citera en nyrik musiker med stuga på västkusten, "Man vill ju ha lite Miami!".

Nej, reglerna gäller inte för Idioter med analfabetism och piktolexi (oförmågan att förstå symboler). Rent statiskt borde den gruppen med dom defekterna vara rätt liten. Darvinismen säger dessutom att sådana risktagande individer på något sätt inte överlever i det långa loppen och får aldrig möjlighet att reproducera sig, men jag tvivlar...
 

Men vem kör omkörning i sportbil eller motorcykel på motortrafikled och svänger in framför ett annan fordon i högerfilen för att sedan gena över spärrlinjerna in på en avfart? Tja det finns väl suicidala individer som gör det också, och en del lyckas... suicidera, andra ställer bara till oreda och sätter andra i fara.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, reglerna gäller inte för Idioter med analfabetism och piktolexi

OT Kommer ihåg en skylt jag såg under skylten för handikapp-parkering en gång för långe sen:

"Dumhet är inget handikapp"

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Detta gäller inte minst taxibåtar som lever på att dom är yrkestrafik - iaktat om dom precis släppt av passagerare vid en brygga och vänt om ut för att korsa farleden eller om dom är på öppna fjärdar. Visst har dom företräde för att dom är yrkestrafik - men allmänt sjövett.. 

Det finns ingen som har företräde för att de är yrkestrafik.

Sjövägsrelerna gäller lika för alla.

Sen kan man ofta planera sin kurs i god tid, så att man inte utgör så mycket hinder för alla som är på sjön -oavsett om de är yrkesjömän eller nöjesbåtägare.

En liknade grej som mr Ohm beskriver i sitt.

Jag var på väg till Göteborg på motorvägen.Låg i 110 km/tim  Strax före avfarten till Torps Köpcentrum kom en bil och körde förbi mig i hög hastighet. Precis när han pacerat mig svänger han höger nån meter framför mig front och klarar precis att ta sig in på avfarten. 

Dessvärre har jag upplevt liknade händelser ett antal gånger sen dess.

Hur tänker man om man kör på det sättet vare sig et är på land eller på sjön!?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev toaen:

Hur tänker man om man kör på det sättet

Två alternativa svar:

1. Man tänker inte alls

2. Man tycker att alla andra ska hålla undan och man själv ska alltid vara först

Tyvärr 😒

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men vem kör omkörning i sportbil eller motorcykel på motortrafikled och svänger in framför ett annan fordon i högerfilen för att sedan gena över spärrlinjerna in på en avfart?

Hmm...

Kört i Stockholm i över 15 år, händer dagligen.

Samma sak i Göteborg.

 

Vi som ligger på vägen (i vårt jobb) ser detta varje dag. Därför har jag en kamera, se bifogad film:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför ska man backa när man står vid ett rödljus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

2. Man tycker att alla andra ska hålla undan och man själv ska alltid vara först

Under de tjugotal år jag själv har haft körkort så tycker jag att jag har märkt en väldigt tydlig utveckling mot egoism i trafiken. Man lämnar inte företräde för någon, man bryr sig inte om att man utsätter andras liv för fara etc, bara man själv kommer snabbt fram. Det gäller förstås främst medelålders män i BMW/Audi/Mercedes etc, men även andra.  Men det avspeglar väl lite samhället i stort, tycker det mesta går mer och mer mot att man ska sätta sig själv främst.

 

I båtlivet har jag inte befunnit mig nog länge för att bedöma om samma utveckling har skett där. Däremot kan jag kommentera det här med att folk inte vet om att det finns regler. Innan jag själv tog förarbevis måste jag erkänna att jag inte heller riktigt hade tänkt på hur det där fungerade, tänkte nog ignorant nog att på sjön kör man lite som man vill. Nu lutar jag helt klart åt att det borde vara obligatoriskt med åtminstone förarbevis för att få framföra något flytetyg över huvud taget som kan ta sig fram i mer än fem knop, tycker det är fullständigt horribelt att man får dundra fram i hur många knop man vill utan någon som helst utbildning eller behörighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Numera tycker jag väldigt många saknar grundläggande sjövett.

För mig är det självklart att köra bakom och styra bakom, men många verkar tycka att det är bättre att nästan till varje pris gå framför.

 

Dessbättre tycker jag att yrkestrafiken i Stockholms skärgård har blivit bättre på att använda sjövägsreglerna.

Som yrkesförare lever jag med de stollarna varje dag. De ska om till varje pris och sedan svänga in tvärt framför så de hinner till avfarten 50 meter framför dom, att de sedan börjar bromsa redan när de passerar min fil med risken att få en livslång whiplashskada är inget de funderar över? Mitt ekipage väger fullastat med 57 m3 64 ton och med bensin och diesel som hela tiden gungar lite är det inte säkert att man hinner bromsa i tid, för att väja är inte att tänka på för då är risken stor att den levande kraften trycker mig av vägen. Men många slutar som en siffra i statistiken och det kanske är det som de blir ihågkomna mest för?

562C8620-DCC5-4C3E-A3E4-F0636CA481DA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns det omvända också.

förra året var jag ute med vattenskotern, och det finns en smal gammal militärled mellan några öar som jag känner väl till, ganska långt ut i havsbandet. Åker i 4knop på tomgång och kommer ifatt en äldre större träbåt, jag ser att den äldre herren ser oroligt omkring sig efter grynnor. När jag passerar säger jag att han inte behöver vara orolig för grynnor om han håller sig i mitten. 

får till svar: "Den där får du väl för i helvette inte köra här."

 

Ingen orsak, det var så lite så...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Under de tjugotal år jag själv har haft körkort så tycker jag att jag har märkt en väldigt tydlig utveckling mot egoism i trafiken. Man lämnar inte företräde för någon, man bryr sig inte om att man utsätter andras liv för fara etc, 

Det gäller nog inte bara trafiken utan en allmän attitydförändring i samhället. Man kan t.ex. möta tre gående i bredd på en trottoar, som inte lämnar någon plats. Märkligt dock att det aldrig händer utomlands, kanske är man där vana att anpassa sig till tätare befolkning, medan vi har nån sorts bonnig attityd? Inget ont om jordbrukare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev trewq:

Man kan t.ex. möta tre gående i bredd på en trottoar, som inte lämnar någon plats.

🙂(Ler igenkännande, stör mig ganska mycket på det. Oftast kvinnor enligt min erfarenhet.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Det gäller förstås främst medelålders män i BMW/Audi/Mercedes etc,

Påminner mig om gåtan:

Vilket är världens otacksammaste jobb?

Montera blinkers på en Audi. 🤣

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev trewq:

Det gäller nog inte bara trafiken utan en allmän attitydförändring i samhället. Man kan t.ex. möta tre gående i bredd på en trottoar, som inte lämnar någon plats. Märkligt dock att det aldrig händer utomlands, kanske är man där vana att anpassa sig till tätare befolkning, medan vi har nån sorts bonnig attityd? Inget ont om jordbrukare!

Jag skulle säga detsamma.

Jag ser på unga kollegor och arbetskamrater. "Tänk på dig och skit i andra" inte är dom med i facket heller... Bara i Facebook ...

När det var bättre förr när vi demonterade på första maj och hade motbok och gengas.

 

Nej dessvärre uppmuntras egoism i dag! Kollektiv egoism!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle säga detsamma.

Jag ser på unga kollegor och arbetskamrater. "Tänk på dig och skit i andra" inte är dom

Precis. Alla är så egoistiska och tänker bara på sig. Det är bara jag som tänker på mig  😇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 17:17 skrev pseudonym:

Som yrkesförare lever jag med de stollarna varje dag.

Mina föräldrar bodde större delen av sitt liv i Göteborg. Morsan körde en gammal VW-bubbla (hellre än bra) En dag var hon tvungen att göra en akututryckning för att hälsa på sina gamla föräldrar i Kungshamn. Det var nåt problem med hennes bil, så hon tog farsans. Han hade en Mercedes, där man drog handbromsen genom att trampa ner en

pedal och släppte den genom att dra i en spak.

Rixtvåan - som E6 hette förr, gick genom Uddevalla via den långa backen vid Gustavsberg. Det var väldigt längesen.

Mitt i backen blev det stopp och morsan "drog" handbromsen.Bilen närmast bakom var en stor lastbil. 

När trafiken började rulla igen släpte morsan handbomsen, varpå bilen började baklänges och hon i panik trampade ner handbromslåsningen igen. Det där med dragläge varinte hennes grej. Hon startadealltid i backe med hjälp av handbromsen. Hon kom närmare och närmare lastbilen.

Plötsligt knackade det på rutan. Det var lastbilschaufören som frågade om hon hade problem att starta.

"Jo"

"Sätt dig på passagerasidan, så skall jag köra upp bilen för dig"

När morsans bil var uppe för backen, gick chauffören tillbaka de 100 metrarna och hämtade sin lastbil.

Morsans dag var gjor. Jag vet inte hur många gånger hon berättade om den upplevelsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Mina föräldrar bodde större delen av sitt liv i Göteborg. Morsan körde en gammal VW-bubbla (hellre än bra) En dag var hon tvungen att göra en akututryckning för att hälsa på sina gamla föräldrar i Kungshamn. Det var nåt problem med hennes bil, så hon tog farsans. Han hade en Mercedes, där man drog handbromsen genom att trampa ner en

pedal och släppte den genom att dra i en spak.

Rixtvåan - som E6 hette förr, gick genom Uddevalla via den långa backen vid Gustavsberg. Det var väldigt längesen.

Mitt i backen blev det stopp och morsan "drog" handbromsen.Bilen närmast bakom var en stor lastbil. 

När trafiken började rulla igen släpte morsan handbomsen, varpå bilen började baklänges och hon i panik trampade ner handbromslåsningen igen. Det där med dragläge varinte hennes grej. Hon startadealltid i backe med hjälp av handbromsen. Hon kom närmare och närmare lastbilen.

Plötsligt knackade det på rutan. Det var lastbilschaufören som frågade om hon hade problem att starta.

"Jo"

"Sätt dig på passagerasidan, så skall jag köra upp bilen för dig"

När morsans bil var uppe för backen, gick chauffören tillbaka de 100 metrarna och hämtade sin lastbil.

Morsans dag var gjor. Jag vet inte hur många gånger hon berättade om den upplevelsen.

Jag kör över Gustavsberg med tankbilen oxå då vi har en station nere vid ICA affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...