Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Djup utanför Hinsholmskilen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi diskuterade det i en annan tråd, har glömt vilken, finner inget när jag söker.

Men på sjökortet ser det delvis grunt ut utanför Hinsholmskilen.

Jag har nu passerat några gånger i år, i en rak kurs från hamnpiren ungefär mot sydväst, rakt mot lilla Rödskär (det med lilla huset på) eller omvänt, och mina båda ekolod visar mellan 3,5 och 4 meter djupt.

Observera nu att detta är en högst ovetenskaplig "sjömätning", jag har bara passerat och noterat, inte gått runt, eller i rutmönster, eller hur man ju gör för att mer noggrant kartlägga vattendjupet. Men jag säger nu som jag sagt eller skrivit tidigare, om det nu skulle finnas grund, bôar, grynnor eller annat under vattenytan i omedelbar närhet till en stor fritidsbåtshamn, hinder som kan äventyra finishen på båtars bottenfärg skulle nog berörd myndighet satt upp någon slags sjömärken med runda eller trekantiga grejer på, eller så hade det mest utsatta försäkringsbolaget lagt ut en boj med en skylt på.

 

Men det är ju bara att vara fortsatt uppmärksam, området tycks inte vara sjömätt sedan Noaks tid (och han gick ju på grund)...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick på grund gjorde även ostindiefararen, på Hunnebådan men den sprängde de bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev pseudonym:

Gick på grund gjorde även ostindiefararen, på Hunnebådan men den sprängde de bort.

Fint hänsyftningsfel, det var väl grundet dom sprängde bort, förvisso följde väl litet vrakrester och porslinsskärvor med i den smällen.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-13 vid 20:32 skrev Georg_Ohm:

Vi diskuterade det i en annan tråd, har glömt vilken, finner inget när jag söker.

Men på sjökortet ser det delvis grunt ut utanför Hinsholmskilen.

Jag har nu passerat några gånger i år, i en rak kurs från hamnpiren ungefär mot sydväst, rakt mot lilla Rödskär (det med lilla huset på) eller omvänt, och mina båda ekolod visar mellan 3,5 och 4 meter djupt.

Observera nu att detta är en högst ovetenskaplig "sjömätning", jag har bara passerat och noterat, inte gått runt, eller i rutmönster, eller hur man ju gör för att mer noggrant kartlägga vattendjupet. Men jag säger nu som jag sagt eller skrivit tidigare, om det nu skulle finnas grund, bôar, grynnor eller annat under vattenytan i omedelbar närhet till en stor fritidsbåtshamn, hinder som kan äventyra finishen på båtars bottenfärg skulle nog berörd myndighet satt upp någon slags sjömärken med runda eller trekantiga grejer på, eller så hade det mest utsatta försäkringsbolaget lagt ut en boj med en skylt på.

 

Men det är ju bara att vara fortsatt uppmärksam, området tycks inte vara sjömätt sedan Noaks tid (och han gick ju på grund)...

Hamnade i tråden av andra skäl, men kände ändå att jag ville svara.

Vad jag kan se är sjömätningarna av rätt god kvalitet. Grönt är ju toppklass, med multibeam och hela köret. Gult är ändå hyfsat modernt, gissningsvis ekolod och körning med god precision med tanke på närheten till land.

image.thumb.png.7e03f85dcbcd2399214b75a3f3e82c7f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hamnade i tråden av andra skäl, men kände ändå att jag ville svara.

Vad jag kan se är sjömätningarna av rätt god kvalitet. Grönt är ju toppklass, med multibeam och hela köret. Gult är ändå hyfsat modernt, gissningsvis ekolod och körning med god precision med tanke på närheten till land.

image.thumb.png.7e03f85dcbcd2399214b75a3f3e82c7f.png

Var fann du det sjökortet/kartbilden?

Under förra sensommaren och början av hösten sjömättes hela området mellan Saltholmen- Fiskebäck och ut mot Asperö, Kössö och Styrsö. Detta främst för yrkessjöfarten, d.v.s Styrsöbolaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Var fann du det sjökortet/kartbilden?

Sjöfartsverket har en bra karttjänst, som jag främst använder för att se data från deras olika mätstationer längst kusten (i informationslagret "ViVa - vind- och vattenståndsinformation"), men som också har ett zoombart sjökort av tryckt kvalitet, dock med en projektion som gör den oattraktiv att "mata in" i en hemmagjord plotterlösning. Ett annat informationslager heter "Djupinformationens kvalitet" och visar sjömätta områden med tre olika färger, enligt teckenförklaringen till höger i bilden i mitt förra inlägg. Områden där sjökortets verkliga färg syns är inte sjömätta alls (främst områden precis intill land).
Ett annat lager heter "Sjömätningsplan" och visar områden som är planerade för sjömätning.

Karttjänsten har också ett lager för UFS:er, där man ser områden på kartan och kan klicka för att få mer info.

https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man också konstatera att mina "hemmavatten" är de sämst sjömätta på hela Bohuskusten.

image.thumb.png.1192d3f812f4e72b992a14929b2b35f1.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Var fann du det sjökortet/kartbilden?

Under förra sensommaren och början av hösten sjömättes hela området mellan Saltholmen- Fiskebäck och ut mot Asperö, Kössö och Styrsö. Detta främst för yrkessjöfarten, d.v.s Styrsöbolaget.

 

En annan sak... I det grunda partiet utanför hamnen står det ett stort M, dvs gyttja. Så förmodligen innebär en "grundstötning" mest att det mjukt stannar upp och att man kan plöja igenom med mer motorkraft eller backa sig loss. Har sett många seglingsvideor från sydvästra England, där det är gyttja eller sand på i princip alla platser, och där är det rätt vanligt att gå på "grund" och bara ta sig loss utan dramatik igen. För att inte tala om alla dessa hamnar med stora tidvattenskillnader där båtarna hälften av tiden sitter torra i gyttjan, för att sen flyta loss när tidvattnet kommer in igen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

En annan sak... I det grunda partiet utanför hamnen står det ett stort M, dvs gyttja. Så förmodligen innebär en "grundstötning" mest att det mjukt stannar upp och att man kan plöja igenom med mer motorkraft eller backa sig loss. Har sett många seglingsvideor från sydvästra England, där det är gyttja eller sand på i princip alla platser, och där är det rätt vanligt att gå på "grund" och bara ta sig loss utan dramatik igen. För att inte tala om alla dessa hamnar med stora tidvattenskillnader där båtarna hälften av tiden sitter torra i gyttjan, för att sen flyta loss när tidvattnet kommer in igen.

 

Ja det är säkert så, men man vet ju aldrig, det kan ju ligga en sten eller sticka upp en bergknalle över bottnen, precis emellan två mätpunkter.

Jag har hjälpt en seglare här en gång och annan seglare i Kyrkesund vid Tjörn, seglare i mindre motorsvaga båtar som försökt att kryssa sig igenom sundet, mot strömmen och då mot en oren vind som skrotar mellan bergen... ja så har dom då fastnat ordentligt i lerorna. Det har då krävts en del kraft för att få loss dessa båtar. Annat var det för Sankt Olof som en gång röjde upp och skapade just den farleden... men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är säkert så, men man vet ju aldrig, det kan ju ligga en sten eller sticka upp en bergknalle över bottnen, precis emellan två mätpunkter.

Jag har hjälpt en seglare här en gång och annan seglare i Kyrkesund vid Tjörn, seglare i mindre motorsvaga båtar som försökt att kryssa sig igenom sundet, mot strömmen och då mot en oren vind som skrotar mellan bergen... ja så har dom då fastnat ordentligt i lerorna. Det har då krävts en del kraft för att få loss dessa båtar. Annat var det för Sankt Olof som en gång röjde upp och skapade just den farleden... men det är en annan historia.

Lasse Lundell gjorde en upptäckt för tiotalet år sedan nånstans i södra där det var en bôe mellan två holmar som inte var utmärkt på kortet. Minns ej om han själv gick på eller om han såg någon annan göra det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...