Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders744

Motor på segelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Har en segelbåt med en motor 5 hk. Funderar att byta den mot en 20 hk motor.
 

vad är fördelen med att ha stark motor på en segelbåt samt nackdelen. 


Är det ett smart drag att byta mot en starkare motor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenlinjelängd 5,95m enl sailguide.com indikerar maxfart 6 knop så vad vill du uppnå? 6 knop i hård motvind? Hur påverkar den extra vikten på akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är en utombordare.

En tung utombordare kommer att tynga ner aktern ganska rejält på en så liten båt, och det kan bli problem med vatten som kommer in bakvägen via självläns, och dålig balans i båten. 5 hk väger kanske 25 kg, medan en 20 hk förmodligen väger 45-50 kg.

Redan en utombordare på 5 hk lär få upp båten i så kallad skrovfart (förmodligen lite över fem knop). 15 hk till ger kanske en dryg knop extra, mot mycket mer bränsleförbrukning.

Enda fördelen är väl att man kan backa mer kraftfullt.

Vi har en båt som är mer än dubbelt så tung och nästan tre meter längre, och klarar oss finfint med 6 hk på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders744:

Vad är fördelen med att ha stark motor på en segelbåt samt nackdelen. 


Är det ett smart drag att byta mot en starkare motor 

 

Fördelen med en starkare motor är lite högre fart på lägre varv. Nackdelarna är många, högre vikt i aktern, högre bränsleförbrukning, högre inköpspris, endast marginellt högre fart. Tokigt utseende.

 

Skulle säga att nackdelarna överväger fördelarna. Båten är inte byggd för en stor stark motor så den kommer förmodligen bara att gräva ner sig.

 

Vill du väldigt gärna ha en starkare motor så skulle jag tittat på de minsta 2-cylindriga motorerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Antar att det är en utombordare.

En tung utombordare kommer att tynga ner aktern ganska rejält på en så liten båt, och det kan bli problem med vatten som kommer in bakvägen via självläns, och dålig balans i båten. 5 hk väger kanske 25 kg, medan en 20 hk förmodligen väger 45-50 kg.

Redan en utombordare på 5 hk lär få upp båten i så kallad skrovfart (förmodligen lite över fem knop). 15 hk till ger kanske en dryg knop extra, mot mycket mer bränsleförbrukning.

Enda fördelen är väl att man kan backa mer kraftfullt.

Vi har en båt som är mer än dubbelt så tung och nästan tre meter längre, och klarar oss finfint med 6 hk på.

Ja det är en utombordare motor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det inte finns en enda fördel att hänga en 20 hp motor á 40-45 kg på en Rock 20!

Dock kan jag spontant hitta minst tio skäl till att inte Göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...