Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersLGBG

Hydraulstyrning - godtagbart maximalt utslag för dig?

Rekommendera Poster

Svärfar och jag har tagit oss an att byta styrsystem på hans Manholm 55WA (5.5m, 90hk) till ett nytt och fräscht hydraulsystem. Eftersom motorbrunnen är smal valde vi ett system med centrerad styrcylinder av "bullhorn"-variant. Montage har gått fint hittills men när vi nu fått cylindern på plats så upptäcker vi att maximalt styrutslag begränsas av cylindern (som har en slaglängd på 186mm) så att motorvinkeln mellan fullt utslag endast blir drygt 45 grader. Utan cylindern monterad tillåter riggen ca 75 grader och detta kunde det gamla styrsystemet utnyttja. Se bifogade bilder på fullt utslag med / utan cylindern monterad samt systemet.

 

Den Italienska tillverkaren säger att 45 grader är bra. Svärfar och jag tror att det är på tok för lite och vi ser framför oss mången svordom vid hamnmanövrar i stark vind.

 

Vad säger ni, hade ni nöjt er med 45 grader och fint system eller satsat på en annan lösning, i så fall vilken? Och är det någon här som har erfarenhet av 45 grader ca?

 

 

 

 

 

image.png

IMG_1458.jpg

IMG_1456.jpg

IMG_1450.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+/- 45 grader eller +/- 22.5 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte mycket så det kanske begränsar manövreringarna en del.

Hittade en ritning på min Yama 300 och där står det +/- 32 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag tänker på är risken att hydraulcylindern gör ett för stort utslag så att styrningen låser sig (det som han pratar om vid 37:25 i filmen) och att det är därför som cylindern har så liten slaglängd.  Men rent spontant tycker jag att 22 grader låter som ett mycket litet utslag.

 

https://youtu.be/tCBRSP47K8o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig reflekterat över. Har liknande konstruktion på min båt man av tillverkaren baystar/seastar. Ser att ni kan flytta länkar en mellan motor och cylindern. Längre in mot motorn, större styrutslag. Men den kanske är längst in? Ser inte ut som det går att ha mycket bredare cylindern utan att det ska ta i motorbrunnen. Kolla för skoj skull måtten på baystar/seastar. Nästa gång jag är vid båten kan jag mäta bredden på min om du vill samt se om jag kan berömma styrutslaget. Vad var det för styrning innan och hur såg den ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej M_G och övriga hjälpsamma. Svärfar här. Det var en vanlig kabelstyrning innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu j båten, kollar. Jag har en seastar. Svårt bedöma vinkeln men helt klart styr den mindre än 45 grader åt varje håll. 30, möjligen 35 grader. Åt varje håll. Cylinderns totala slaglängd ca 20 cm. Behöver en motorbrunn på minst ca 50cm bredd. 

Stor komfortskillnad mellan vajer och hydraulik till hydraulikens fördel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Manholm:

Och den såg ut som på bild. 070FBF95-53F0-49E5-BE4C-BB87CAEC42A8.thumb.png.6acc68b8c0cd3ec5970ce0984b1c95c6.png

Motorbrunnen ser ju inte så smal ut. Ser tightare ut på min båt, skall kolla max styrutslag på den vid tillfälle.

Snipp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Kane:

Låter inte mycket så det kanske begränsar manövreringarna en del.

Hittade en ritning på min Yama 300 och där står det +/- 32 grader.

Kanske nått liknande på min, en yamaha 150. Är det exklusive styrningen? 

Nu in denna diskussion drar jag mig till minnes att jag reflekterat över att nyare båtar inte sällan har rätt begränsade utslag på utombordare. Eller så har det varit mycket förr i tiden och minskats i takt med att motorernas storlek växt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev M__G:

Kanske nått liknande på min, en yamaha 150. Är det exklusive styrningen? 

Japp, det är vad motorn kan svänga max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kane:

Japp, det är vad motorn kan svänga max.

Hur begränsas den av styrningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Hur begränsas den av styrningen? 

Det beror på vilken styrning du sätter på (om man t.ex. får samma problem som trådskaparen) och vilken plats det finns för motorn att rotera.

 

Nya Yamaha 425 XTO med integrerad styrning kan svänga +/- 31 grader.

 

image.png.4bf2859ddde60ef674f8ee7ff267c842.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane. Min motorbrunn är 66 cm. För den gamla kabelstyrningen var det håltaget i sargen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

 

Just nu j båten, kollar. Jag har en seastar. Svårt bedöma vinkeln men helt klart styr den mindre än 45 grader åt varje håll. 30, möjligen 35 grader. Åt varje håll. Cylinderns totala slaglängd ca 20 cm.

 

Det är alltså så att med den nya Hydraulstyrningen får vi bara ca 23 grader åt båda håll. Så 30-35 låter helt ok. Cylinderns slaglängd är 18,6 cm. Borde inte göra så stor skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Manholm:

Kane. Min motorbrunn är 66 cm. För den gamla kabelstyrningen var det håltaget i sargen. 

Då är inte bredden ett problem. Jag har Seastar hydraulstyrning och den kräver en brunnsbredd på 559 mm ser jag i manualen.

Nu blev jag nyfiken på min egen max styrvinkel, måste kolla det......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Manholm:

Det är alltså så att med den nya Hydraulstyrningen får vi bara ca 23 grader åt båda håll. Så 30-35 låter helt ok. Cylinderns slaglängd är 18,6 cm. Borde inte göra så stor skillnad?

Nä, jag mätte på ett ungefär. Mätte med tumstock det skulle skilja en eller en och en halv cm mellan din och min cylinder. Borde inte vara avgörande. Det som kan påverka mycket är ju vilket hål i motorns styrarm som används. Ju kortare avstånd mellan motorns styrlager till infästning för länken till cylindern, ju mera vrids motorn. Så finns det ytterligare något hål längre in kanske det kan användas. Jag kan dock bara använda ett hål. Men kanske kan du välja? Sen höftade jag bara styrvinkeln. Jag tycker att mitt styrutslag räcker gott och väl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är min nyfikenhet stillad!

Jag har mätt nu och min motor kan svänga +/- 32 grader på båten, dvs lika som motorn är designad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Kane:

Då är inte bredden ett problem. Jag har Seastar hydraulstyrning och den kräver en brunnsbredd på 559 mm ser jag i manualen.

Nu blev jag nyfiken på min egen max styrvinkel, måste kolla det......😎

Egentligen är min fråga inte relaterad till TS fråga men har du Bullhorn typ på din hydraulstyrning?

Anledningen till min fråga är att jag har köpt en Ultraflex styrning för upp till 150 som inte är samma som TS.

Den är inte monterad ännu så det kan vara bra att veta ifall jagskall lämna tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev lizardking:

Egentligen är min fråga inte relaterad till TS fråga men har du Bullhorn typ på din hydraulstyrning?

Japp. Seastar HC5445 (tror jag är rätt beteckning i alla fall).

image.png.50186f513f0fe888badfb861c5fc8414.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra jag var lite orolig att dert var en begränsning för bullhorn. Samtidigt  hörde jag med en som jobbade på varv och han tyckte att det enda man kunde köpa var Seastar.

Men för min lilla båt så skulle det vara en affär på över 10 000:-

Får kolla hur det är innan jag monterar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev M__G:

Nä, jag mätte på ett ungefär. Mätte med tumstock det skulle skilja en eller en och en halv cm mellan din och min cylinder. Borde inte vara avgörande. Det som kan påverka mycket är ju vilket hål i motorns styrarm som används. Ju kortare avstånd mellan motorns styrlager till infästning för länken till cylindern, ju mera vrids motorn. Så finns det ytterligare något hål längre in kanske det kan användas. Jag kan dock bara använda ett hål. Men kanske kan du välja? Sen höftade jag bara styrvinkeln. Jag tycker att mitt styrutslag räcker gott och väl. 

Har tänkt och räknat. Jo varje cm gör skillnad. Vad gäller hålet har vi använt det tredje hålet längst in. 

Så här räknar jag: Max motorvridning är 75°. Med min Hydraulstyrning får jag ut 47°. Alltså hälften om man räknar från mitten istället. Det behövs 3cm ytterligare i slaglängd på varje sida för att komma ut till 75°. 75-47=27°. 27/6=4,5. Således ger varje cm i slaglängd 4,5° mer i styrvinkel. Min styrning har 18,6 i slaglängd. Om du t ex har 20,3 i slaglängd bör det bli ca 55° styrvinkel. 

Det jag funderar på är ju då vad som är acceptabelt. 47° ser väldigt lite ut på land. Men hur blir det i praktiken. Tvivlet gror. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bra fråga. Jag kan föröka ta med en tumstock och med den få lite bätte hum om vinklarna. Min båt är ju längre vilket ger sämre svängradie men tycker det räcker väl. Jag ska se om jag åker över till båten i morgon. 

Kanske går byta till en storlek längre cylinder eller flytta staget ett steg närmare styrlagringen? Eller testa i sjön hur det upplevs? Kanske svårt om du vill byta å andra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev lizardking:

Egentligen är min fråga inte relaterad till TS fråga men har du Bullhorn typ på din hydraulstyrning?

Anledningen till min fråga är att jag har köpt en Ultraflex styrning för upp till 150 som inte är samma som TS.

Den är inte monterad ännu så det kan vara bra att veta ifall jagskall lämna tillbaka den.

Det jag lärt under resans gång är att titta på slaglängden som anges. Den kommer ju styra hur mycket styrvinkel man får. Däremot vad som upplevs tillräckligt är ju fortfarande oklart. Det vore värdefullt att få del av erfarenheter från dem som monterat Ultraflex med 186 mm slaglängd. Kanske en ny tråd behöver skapas för den frågan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...