Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

"Nyare" motorer, ska man kalkylera med ras?

Rekommendera Poster

2020-05-14 vid 19:33 skrev Olleman82:

Ja, fly får det vara nästa  gång:) Har kikat lite på den modellen det senaste. Man får oftast väldigt välutrustade båtar.  När det börjar komma ut båtar igen (kanske hösten?) Ska jag ha lite extra koll på dessa. Jag har dock förstått att man ska hålla sig borta från Tamd41A då de ryker och  har sig bl.a. Sedan är det rätt svårt att köpa båt i Stockholm när man är på västkusten i rådande situation.

Så är det, på förra  båten räknade jah totalt med ca 40k/år med allt och  det stämde rätt bra, lite i underkant.  Tror jag har en realistisk bild av kostnaden.  Räknar med ungefär  samma på nästa båt  men mer åka:)

 

Jag gör all service själv faktiskt,  tro det eller ej:) Ordnade elfel på motorn, bytte IAC ventil, fixade mercathoden och lite annat smått och gott. Enkla saker men det ordnar jag.  Packa om ett drev däremot ger jag mig inte på utan att först se hur någon gör det. Blir det en tamd41 i nästa båt räknar jag med att göra ännu mer själv då det finns en förträfflig serie på Youtube med en dansk  som går igenom de vanligaste  sakerna att renovera på dessa maskiner. 

 

När det gäller D-serien är det dock så himla  mycket  sensorfel och liknande.  Sen detta som @Capitan skriver om foder gör ju att inga helrennoverade maskiner finns på marknaden. Mumma för VP!

 

Jag ångrar faktiskt att jag sålde Baylinern emellanåt, framförallt detta året! Den har  enligt  uppgift gått problemfritt förutom en trasig rem på bogen sedan förra ägaren tog över! Det blev väl ett känslomässigt beslut att sälja till slut. Jag hade verkligen fått den båten som jag ville ha den, men var så trött på alla problem. 

 

Ja, det var inte farligt djupt alls.

 Fördelaktigt för min del också med alla grynnor i Vänern!

 

Princess fly 40f finns väl ofta med tamd63 från sent -90 och framåt. De ser ju alltjämt väldigt moderna ut och kostar väl från 1 msek och uppåt. Ja, inte denna vår, då allt är uppochnervänt men mina sparade annonser i blockdroid skvallrar om det iaf:)

 

Om du i framtiden ska sikta på båt med TAMD63 så ha i åtanke att mellan ca 1994-1997 så var/är insugsventilerna av dålig kvalité och det är inte helt ovanligt att små bitar går ur för att sen gå ner i cylindrarna och göra stora skador

Detta är givetvis något Penta känner/kände till men aldrig informerade sina kunder om utan man bytte till bättre grejer i tystnad

Om jag skulle köpa båt av de årsmodeller så hade jag räknat med att riva av topparna för att kolla vilka ventiler som sitter där och byta om det är de gamla

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...