Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

"Nyare" motorer, ska man kalkylera med ras?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det här inlägget är 50% terapi för att jag inte hittar någon bra båt och 50% seriös fråga för att överväga att släppa på alla "regler" jag satt upp för mig själv angående nästa båt.

 

Tanken först var en så stor båt som möjligt med en motor och rak axel. Forbina 9000 låg bra till, sedan svängde jag lite för att Forbina 10000 är så himla mycket snyggare och på många sätt mer praktiskt men då måste jag leva med både Kad44 motor och drev igen....men nu finns ju i princip inga aktuella objekt av någon av dessa båtar att köpa.

 

Senglar lite på dubbla motorer med rak axel som ett alternativ. Men hur gör ni andra? Kalkylerar ni med att en motor (eller kanske två!) totalt ska rasa och att en ny måste införskaffas? Jag såg tex ett intressant objekt häromdagen med dubbla D4 och rak axel. Ska jag kalkylera med att båda rasar pga tex misslyckad konservering, eller bara ren jäkla otur så snackar vi ju 400-500k för att köpa två nya bättre begagnade. Tänker ni andra ens i de banorna eller är det bara "mr Livrem och Hängsle" som går så långt? Vem sjutton tycker det känns rimligt att köpa en båt för 1msek med en risk på att åka på en utgift på 500k som man inte ens i närheten kan räkna med att få tillbaka när man säljer!?

 

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terapi är bra. Att skriva ner sina tankar kan få andra att reagera eller bli klokare. Jag tänker så här.

 

För mig går dubbla motorer bort om det inte skulle vara gamla slitstarka motorer typ Hino (har jag för mig iaf, dock inte aktuellt nu) som är välservade och fint skötta.

Dubbla motorer är för mig dubbla risker och dubbla kostnader. Ser inte riktigt risken för mig som "sommarseglare" att ena motorn pajar och den andra är enda chansen för mig att komma hem. Har medlemskap i SSRS och tillgång till Sjöassistans via försäkringen och det räcker långt på sommarhalvåret.

Jag åker också hellre långsamt än fort när jag räknar in soppakostnaden. Visst är den liten i sammanhanget men ihop med risken och servicekostnaden så blir det en mer betydande del.

 

Har kollat en hel del på Forbinabåtarna men gillar inte att ha spisen nere i "sovavdelningen". Föredrar också rak axel. Så tycker jag nu iaf. Snygga är de dock.

 

Jag kalkylerar inte med att nuvarande motor ska rasa helt. Köpte båten ny 2010 och det vore hemskt om den rasade innan den fyllt 20 år, typ. Visst är VPs delar hutlöst dyra men tror att många andra märken tar bra betalt också. Jag räknar dock med att jag ska åka på lite större kostnader efter min erfarenhet förra sommaren när ett avlägset blixtnedslag gjorde att bränslesensorn gick hädan. Fick den glädjande kommentaren av mecken att jag ska vara glad att det inte var elektronikboxen för det hade kostat mycket mer (+46').

 

Lite tankar iaf. Kanske inte hjälper dig så mycket men kanske är terapi för mig när snön faller utanför fönstret och båten väntar på bättre väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har dubbla AD41b med 290dp som gått ca 1000h , jag räknar med att ha båten ca 4-6 år till. För mig var det ett enkelt val att åka med dubbla med drev, skulle aldrig välja något annat (Om det inte är så att det inte finns på modelltypen). Jag skruvar mestadels själv så för mig är det inte de våldsamma summorna, men om det är så att du kör mycket skulle jag råda dig till att ta det lite del för del och framförallt renovera innan ras.

 

Dreven kan du ju plocka av och lämna in för genomgång då kostar det några tusen, och sen lär de hålla många timmar till, så gjorde jag iår. Nästa år ska jag byta Turboaggregaten inte för att de rasar snart, men tar man i tid och renoverar/byter det som är dåligt så rasar det inte och kostar mindre! Dessutom om man lämnar in och får repat i god tiv dvs vintersäsong så är det betydligt billigare än panikutbytes.

 

Året därefter plockar jag bort dieselpumparna och renoverar dem, så .....

 

 

Så jag räknar med att inte behöva renovera själva motorn/blocket, men om den dagen kommer så är det bara motorn och inte allt annat runt omkirng också.

 

Gör en plan! Sätt in extra mätare och övervaka. Kallas förbyggande underhåll och används i industrin.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Terapi är bra. Att skriva ner sina tankar kan få andra att reagera eller bli klokare. Jag tänker så här.

 

För mig går dubbla motorer bort om det inte skulle vara gamla slitstarka motorer typ Hino (har jag för mig iaf, dock inte aktuellt nu) som är välservade och fint skötta.

Dubbla motorer är för mig dubbla risker och dubbla kostnader. Ser inte riktigt risken för mig som "sommarseglare" att ena motorn pajar och den andra är enda chansen för mig att komma hem. Har medlemskap i SSRS och tillgång till Sjöassistans via försäkringen och det räcker långt på sommarhalvåret.

Jag åker också hellre långsamt än fort när jag räknar in soppakostnaden. Visst är den liten i sammanhanget men ihop med risken och servicekostnaden så blir det en mer betydande del.

 

Har kollat en hel del på Forbinabåtarna men gillar inte att ha spisen nere i "sovavdelningen". Föredrar också rak axel. Så tycker jag nu iaf. Snygga är de dock.

 

Jag kalkylerar inte med att nuvarande motor ska rasa helt. Köpte båten ny 2010 och det vore hemskt om den rasade innan den fyllt 20 år, typ. Visst är VPs delar hutlöst dyra men tror att många andra märken tar bra betalt också. Jag räknar dock med att jag ska åka på lite större kostnader efter min erfarenhet förra sommaren när ett avlägset blixtnedslag gjorde att bränslesensorn gick hädan. Fick den glädjande kommentaren av mecken att jag ska vara glad att det inte var elektronikboxen för det hade kostat mycket mer (+46').

 

Lite tankar iaf. Kanske inte hjälper dig så mycket men kanske är terapi för mig när snön faller utanför fönstret och båten väntar på bättre väder.

Så har jag också alltså resonnerat. Tryggheten med två motorer är helt enkelt inget jag skulle betala så mycket extra för. 2/3 säsonger med senaste båten fick vi bogseras av försärkingsbolaget och det funkade bra båda gångerna :) Och nej, ingen av gångerna hade haverierna att göra med mitt dåliga underhåll utan snarare en oseriös mekaniker, men det har jag skrivit så mycket om så dit ska vi inte med denna tråden.

 

Som sagt, jag har ju egentligen helt landat in i att det mest trygga man kan ha (statistiskt) är en motor med rak axel, gärna den gamla trotjänaren Tamd41b/p men då blir det också oftast gamla båtar och både jag och frun har nog börjat bli svaga för att båtarna också ska se OK ut. Det kanske är nackdelen med att börja med en billig amerikansk båt med bensinare, man får grymt fräscha och moderna båtar till en låg inköpskostnad.  Efter 1 års letande är förutsättningarna för ny båt sämre än på länge mtp en i princip överhettad marknad, framförallt i Stockholmstrakten där attraktiva objekt går fortare än jag någonsin varit med om. För inte så länge sedan ringde jag på en båt där köparen redan betalat handpenning på båten OSEDD och av en privatperson. Låter ju hur riskabelt som helst men vill man vara först så...

 

19 minuter sedan skrev joelfrodin:

Jag har dubbla AD41b med 290dp som gått ca 1000h , jag räknar med att ha båten ca 4-6 år till. För mig var det ett enkelt val att åka med dubbla med drev, skulle aldrig välja något annat (Om det inte är så att det inte finns på modelltypen). Jag skruvar mestadels själv så för mig är det inte de våldsamma summorna, men om det är så att du kör mycket skulle jag råda dig till att ta det lite del för del och framförallt renovera innan ras.

 

Dreven kan du ju plocka av och lämna in för genomgång då kostar det några tusen, och sen lär de hålla många timmar till, så gjorde jag iår. Nästa år ska jag byta Turboaggregaten inte för att de rasar snart, men tar man i tid och renoverar/byter det som är dåligt så rasar det inte och kostar mindre! Dessutom om man lämnar in och får repat i god tiv dvs vintersäsong så är det betydligt billigare än panikutbytes.

 

Året därefter plockar jag bort dieselpumparna och renoverar dem, så .....

 

 

Så jag räknar med att inte behöva renovera själva motorn/blocket, men om den dagen kommer så är det bara motorn och inte allt annat runt omkirng också.

 

Gör en plan! Sätt in extra mätare och övervaka. Kallas förbyggande underhåll och används i industrin.

Jag har inte förutsättningarna för att göra så mycket jobb själv. Enklare saker gör jag, som oljebyte, filterbyte etc. Eventuellt kanske jag kan lära mig att byta bälgarna också om det blir drev igen. För  en som inte är så motorkunnig blir "motorras" något väldigt stort och farligt och självklart kan man minimera risken med förebyggande underhåll. I industrin finns också något som kallas FMEA och där får ju även en rubrik som är väldigt allvarlig höga poäng även om det är osannolikt att den inträffar. Att två D4or "rasar" är med andra ord ändå en risk att ha med sig rent mentalt - att det _kan_ hända, även om risken kanske är lägre än 1 på 100. I jämförelse kan jag tänka att nettokostnaden för en rasad Tamd41b ligger på runt 100k efter inbyte av gamla blocket och kringutrustning - en risk jag däremot kan leva med, kanske tom att två rasar=200k.

 

Kanske tänker många som mig vilket gör att gamla båtar med nya motorer blir relativt lågt värderade. De som tittar på dessa båtar hör kanske till ett visst klientel och föredrar nästan original AD41b än nyare D4/D6. De spekulanter som har pengarna för att köpa en äldre båt med nyare motorer kollar hellre på en nyare båt helt enkelt....?

 

Tydligt är i alla fall att bobåtar runt 30+ fot med EN motor är jäkligt attraktiva på marknaden och i synnerhet under nuvarande förutsättningar. Fina och välutrustade objekt går så fort att man knappt hinner tänka efter och under de förutsättningarna finner jag det oerhört svårt att köpa båt.😒

 

Någon som för övrigt kan komma med en uppskattning på motorservice på en D4a kontra en 41b? Det jobbet räknar jag ändå med att kunna göra själv förutom ventiljustering och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev joelfrodin:

Gör en plan! Sätt in extra mätare och övervaka. Kallas förbyggande underhåll och används i industrin

Ja, det är en bra tanke men det kräver att man vet vad som ska gås igenom och med vilka tidsintervall. Vet man det och har tillgång till rätt verktyg och möjlighet att mecka själv är det såklart bra. Risken finns dock alltid och är dubbelt så stor på ett dubbelmontage som på ett singelmontage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken får motorhaveri ligger ju båtlivets natur. Det krävs mycket kunskap i både ägandet och framförandet av båten, vare sig det är en segelbåt eller en motorbåt.
Man får hantera problem genom att delvis blunda för galenskapen och anse att det inte går att avnjuta havet på något annat sätt. Det kostar pengar vare sig du köper nytt eller gammalt. Fördelen med gammalt är att du kan spara en del pengar på att göra saker själv. 

Ju längre du har ägt din båt desto  mer förstår du just den båtens känsliga områden.  

 

Själv har jag de senaste åren bekantat mig med VP D4 med DPH-drev. Känd för många barndomsfel och dyra delar. Båten är just nu värd lika mycket som en ny motor så det känns spännande att åka båt. På grund av dålig service har jag bestämt att serva motorn själv. Det finns bra dokumentation och jag kommer att få bättre koll på när saker har bytts ut. 
Som joelfrodin säger finns det serviceintervall för de flesta motordelarna. Följer man dem kan det kännas lite säkrare att semestern kommer fortlöpa problemfritt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra till det rasar är ingen bra strategi.

 

Lägg undan en summa pengar (kanske 10 % av vad en motor kostar) varje år och utför löpande underhåll enligt "boken". Ta det viktigaste först.

 

Översyn av drev och renovering av turbo är bra att göra på en "ny" båt eftersom det blir dyrt med ras och väldigt olämpligt att få dessa ras under semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Köra till det rasar är ingen bra strategi.

 

Lägg undan en summa pengar (kanske 10 % av vad en motor kostar) varje år och utför löpande underhåll enligt "boken". Ta det viktigaste först.

 

Översyn av drev och renovering av turbo är bra att göra på en "ny" båt eftersom det blir dyrt med ras och väldigt olämpligt att få dessa ras under semestern.

Bra tips! Hur trevligt det än låter med en tystare och starkare D4 så verkar det ju bli hutlösa pengar för mycket av reservdelarna. Enda fördelan, som säljaren iaf sa, var att på det aktuella objektet är det ingen kompressor så inte så mycket rembyten etc. Men renovering/byte turbo på 2st D4 motorer låter redan där som en kostnad jag helst slipper :)

 

Får väl gå tillbaka till "ritbordet" igen, möjligen dubbla motorer om det är Tamd41orna men knappast annars. Det är dock galet surt att missa ytterligare en sommare just för att man ställer upp så många krav på vad båten ska ha för egenskaper. Men med lite distans och kanske inte minst mtp vad som händer runtomkring oss kan man knappast tala om en mänsklig rättighet att få köpa en Forbina 10 000 exakt när man vill och med precis den specen man ställt upp :)

 

På tal om 10000, firmorna i framförallt Stockholm svarar inte ens alltid på mail när man mailar och frågar om deras objekt. Antar att de räknar med att de riktigt intressanta spekulanterna ringer istället. Det måste ju ändå vittna om säljarens marknad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...så himla dyra var ju inte turboaggregat för D4 :)

 

Någon som kan försöka sig på en genomgång av vad man bör underhålla/kontrollera på en D4-260 och när större saker ska bytas/renoveras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Olleman82:

Bra tips! Hur trevligt det än låter med en tystare och starkare D4

Tystare vet jag dock inte. Har läst om många här på MG som upplever att D4:an har en ganska hård gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

 Risken finns dock alltid och är dubbelt så stor på ett dubbelmontage som på ett singelmontage.

Jepp, men risken för att inte ta sig hem är mindre än hälften eftersom jag har dubbelmontage :) 

 

Skoja bara jag förstår för och nackdelar för båda filosofierna, men för mig var det ett enkelt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Olleman82:

hm...så himla dyra var ju inte turboaggregat för D4 :)

 

Någon som kan försöka sig på en genomgång av vad man bör underhålla/kontrollera på en D4-260 och när större saker ska bytas/renoveras?

Största problemet är att det inte går att göra en större renovering på D4 och D6 då dessa motorer saknar foder

Mao ny motor som gäller...

 

För min del har båtvalet hamnat på en äldre båt med TAMD61.or och axlar för att hålla nere kostnaderna

Hade väl egentligen velat ha nyare båt men med samma storlek så hade det troligen inneburit D6 och drev vilket är prio ett för mig att undvika

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Capitan:

Största problemet är att det inte går att göra en större renovering på D4 och D6 då dessa motorer saknar foder

Mao ny motor som gäller...

 

För min del har båtvalet hamnat på en äldre båt med TAMD61.or och axlar för att hålla nere kostnaderna

Hade väl egentligen velat ha nyare båt men med samma storlek så hade det troligen inneburit D6 och drev vilket är prio ett för mig att undvika

Kan du utveckla lite vad du menar eller är det just att de inte går att renovera som är huvudanledningen för din del?

 

Räknar du förresten med ras på dina 61:or som en yttersta konsekvens?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Olleman82:

Kan du utveckla lite vad du menar eller är det just att de inte går att renovera som är huvudanledningen för din del?

 

Räknar du förresten med ras på dina 61:or som en yttersta konsekvens?

Att marinmotorer får renoveras är inget ovanligt vilket vi alla känner till

D4 D6 har inga lösa foder

Råkar du ut för en skada i cylindern eller slitage så går motorn inte att renovera

Bara att köpa ny motor...

I framtiden undrar jag om nån medveten person kommer köpa en 20-30 år gammal båt med tex D4 D6 i. Motorer som ofta gått hårt med 1000-2000 timmar som inte går att renovera

Idag kan man köpa ny motorkropp och flytta över all utrustning. I framtiden lär inte denna möjligheten finnas utan då återstår helt nytt motorpaket

 

Skulle man köra D4-300 så hade jag nog räknat med motorras då detta inte är helt ovanligt på dessa

D6 är bättre men fortfarande mycket delar som behövts bytas pga materialfel och dålig kvalité

DPH dreven rasar inte helt sällan så även där en hel del problem

Ett motorpaket och drev där allt är bytt enligt alla rekommendationer bör ju då fungera felfritt men det verkar inte hjälpa när man ser och hör vad folk råkar ut för

Lägg där till all el som spökar på dessa motorer med felkoder hit och dit 

Ibland med utgång att dator måste kopplas upp för att komma vidare

Givetvis finns det många D4 D6 ägare som åker felfritt men det är på tok för mycket strul med dessa för att jag skulle känna mig bekväm med något sådant

 

Jag räknar inte med motorras på mina TAMD61 men självklart kan allt hända

De har endast gått 1000 timmar, är lågvarviga och lever ett snällt liv i min båt

Ingen el som kan bråka

Reparationer(fix av små läckage) och underhåll jag gjort är sånt man även råkar ut för på nyare motorer så ingen skillnad där pga ålder

Ras på backslag är mycket ovanligt kontra drev

Skulle det mot förmodan ske så är är det en mycket mindre kostnad jämfört med drev

Lägg där till många fördelar axel kontra drev

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Capitan:

Att marinmotorer får renoveras är inget ovanligt vilket vi alla känner till

D4 D6 har inga lösa foder

Råkar du ut för en skada i cylindern eller slitage så går motorn inte att renovera

Bara att köpa ny motor...

I framtiden undrar jag om nån medveten person kommer köpa en 20-30 år gammal båt med tex D4 D6 i. Motorer som ofta gått hårt med 1000-2000 timmar som inte går att renovera

Idag kan man köpa ny motorkropp och flytta över all utrustning. I framtiden lär inte denna möjligheten finnas utan då återstår helt nytt motorpaket

 

Skulle man köra D4-300 så hade jag nog räknat med motorras då detta inte är helt ovanligt på dessa

D6 är bättre men fortfarande mycket delar som behövts bytas pga materialfel och dålig kvalité

DPH dreven rasar inte helt sällan så även där en hel del problem

Ett motorpaket och drev där allt är bytt enligt alla rekommendationer bör ju då fungera felfritt men det verkar inte hjälpa när man ser och hör vad folk råkar ut för

Lägg där till all el som spökar på dessa motorer med felkoder hit och dit 

Ibland med utgång att dator måste kopplas upp för att komma vidare

Givetvis finns det många D4 D6 ägare som åker felfritt men det är på tok för mycket strul med dessa för att jag skulle känna mig bekväm med något sådant

 

Jag räknar inte med motorras på mina TAMD61 men självklart kan allt hända

De har endast gått 1000 timmar, är lågvarviga och lever ett snällt liv i min båt

Ingen el som kan bråka

Reparationer(fix av små läckage) och underhåll jag gjort är sånt man även råkar ut för på nyare motorer så ingen skillnad där pga ålder

Ras på backslag är mycket ovanligt kontra drev

Skulle det mot förmodan ske så är är det en mycket mindre kostnad jämfört med drev

Lägg där till många fördelar axel kontra drev

 

 

Jag tror du summerade mina senaste års research rätt bra. Det var ju precis av den här anledningen som jag ville bort från förra drevbåten med bensinare. Nu är iof de amerikanska V8orna inte så tokiga, enkla och hållbara maskiner men jag vill inte ha bensinare i nästa bobåt. Det känna otryggt och den höga förbrukningen påverkade semestrandet på ett sånt sätt att vi helt enkelt åkte mindre vilket mer eller mindre är vansinne när det är det man går och väntar på hela vinterhalvåret!

 

Vad kör du för båt nu förresten @Capitan?

 

Jag har haft uppe den här frågan tidigare men hur skulle ni tänka kring tex en Forbina 10 000 med KAD44 och DPH drev kontra tex en princess 35a med 2xTamd41A/B med backslag. Nu menar jag utifrån risk för haveri samt kostnaden av att äga, driva och underhålla dessa drivlinor. 

 

Kom gärna med tips på andra båtar med rimliga drivlinor i 30+ klassen med en budget som kan sträcka sig till 800-900k!

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Jag har haft uppe den här frågan tidigare men hur skulle ni tänka kring tex en Forbina 10 000 med KAD44 och DPH drev kontra tex en princess 35a med 2xTamd41A/B med backslag. Nu menar jag utifrån risk för haveri samt kostnaden av att äga, driva och underhålla dessa drivlinor. 

Både du, jag med fler vet att det kostar att ha båt. Service, tanka, uppställning mm.

Du får räkna med lite kostnader oavsett vilken båt du köper om DU inte börjar skapa ett intresse att meka/fix/serva själv.

 

Vet att du haft otur med Baylinern, förstår ditt tänk, men alla båtar/motorer/drev är inte lika. Allt kan gå sönder och kommer gå sönder någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Olleman82:

Jag tror du summerade mina senaste års research rätt bra. Det var ju precis av den här anledningen som jag ville bort från förra drevbåten med bensinare. Nu är iof de amerikanska V8orna inte så tokiga, enkla och hållbara maskiner men jag vill inte ha bensinare i nästa bobåt. Det känna otryggt och den höga förbrukningen påverkade semestrandet på ett sånt sätt att vi helt enkelt åkte mindre vilket mer eller mindre är vansinne när det är det man går och väntar på hela vinterhalvåret!

 

Vad kör du för båt nu förresten @Capitan?

 

Jag har haft uppe den här frågan tidigare men hur skulle ni tänka kring tex en Forbina 10 000 med KAD44 och DPH drev kontra tex en princess 35a med 2xTamd41A/B med backslag. Nu menar jag utifrån risk för haveri samt kostnaden av att äga, driva och underhålla dessa drivlinor. 

 

Kom gärna med tips på andra båtar med rimliga drivlinor i 30+ klassen med en budget som kan sträcka sig till 800-900k!

 

Nu åker jag en gammal Princess 36 Riviera :)

Passar väldigt bra nu

Hyfsad storlek och billig och äga 

Stor fördel för mig är att den går ca 90cm djupt då det är är dåligt med vatten på min båtplats vid lågvatten

Får se om det blir mer båtåka i framtiden och byte till större 

I så fall troligen fly båt 40-48 runt årsm 98-03 

 

 

Redigerad av Capitan
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Du verkar ha snöat in dig på fly.

Vad sägs om denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nimbus_4000_2_x_tamd_41a/88419304

Ja, fly får det vara nästa  gång:) Har kikat lite på den modellen det senaste. Man får oftast väldigt välutrustade båtar.  När det börjar komma ut båtar igen (kanske hösten?) Ska jag ha lite extra koll på dessa. Jag har dock förstått att man ska hålla sig borta från Tamd41A då de ryker och  har sig bl.a. Sedan är det rätt svårt att köpa båt i Stockholm när man är på västkusten i rådande situation.

3 timmar sedan skrev patrikflink:

Både du, jag med fler vet att det kostar att ha båt. Service, tanka, uppställning mm.

Du får räkna med lite kostnader oavsett vilken båt du köper om DU inte börjar skapa ett intresse att meka/fix/serva själv.

 

Vet att du haft otur med Baylinern, förstår ditt tänk, men alla båtar/motorer/drev är inte lika. Allt kan gå sönder och kommer gå sönder någon gång.

Så är det, på förra  båten räknade jah totalt med ca 40k/år med allt och  det stämde rätt bra, lite i underkant.  Tror jag har en realistisk bild av kostnaden.  Räknar med ungefär  samma på nästa båt  men mer åka:)

 

Jag gör all service själv faktiskt,  tro det eller ej:) Ordnade elfel på motorn, bytte IAC ventil, fixade mercathoden och lite annat smått och gott. Enkla saker men det ordnar jag.  Packa om ett drev däremot ger jag mig inte på utan att först se hur någon gör det. Blir det en tamd41 i nästa båt räknar jag med att göra ännu mer själv då det finns en förträfflig serie på Youtube med en dansk  som går igenom de vanligaste  sakerna att renovera på dessa maskiner. 

 

När det gäller D-serien är det dock så himla  mycket  sensorfel och liknande.  Sen detta som @Capitan skriver om foder gör ju att inga helrennoverade maskiner finns på marknaden. Mumma för VP!

 

Jag ångrar faktiskt att jag sålde Baylinern emellanåt, framförallt detta året! Den har  enligt  uppgift gått problemfritt förutom en trasig rem på bogen sedan förra ägaren tog över! Det blev väl ett känslomässigt beslut att sälja till slut. Jag hade verkligen fått den båten som jag ville ha den, men var så trött på alla problem. 

 

1 timme sedan skrev Capitan:

 

Nu åker jag en gammal Princess 36 Riviera :)

Passar väldigt bra nu

Hyfsad storlek och billig och äga 

Stor fördel för mig är att den går ca 90cm djupt då det är är dåligt med vatten på min båtplats vid lågvatten

Får se om det blir mer båtåka i framtiden och byte till större 

I så fall troligen fly båt 40-48 runt årsm 98-03 

 

 

Ja, det var inte farligt djupt alls.

 Fördelaktigt för min del också med alla grynnor i Vänern!

 

Princess fly 40f finns väl ofta med tamd63 från sent -90 och framåt. De ser ju alltjämt väldigt moderna ut och kostar väl från 1 msek och uppåt. Ja, inte denna vår, då allt är uppochnervänt men mina sparade annonser i blockdroid skvallrar om det iaf:)

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma funderingar när vi skulle köpa motorbåt för några år sedan, till slut blev kraven så snäva att det knappt fanns något kvar på marknaden.

 

Så då fick jag prioritera kraven i någon sorts fallande skala:

 

1. Diesel - tryggt och säkert

2. Rak axel - problemfritt och billigt underhåll

3. En motor - enklare och billigare än två att underhålla och driva

4. Flybridge - för utsikten

5. mm...

 

Slutade med en sån här, verkligen älskade vår flytande sommarstuga med sin bruxiga attityd:

IMG_3706.JPG

Redigerad av Stephan_D
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett inlägg tidigare kom köket på tal. För oss var kravet köket skulle vara nere i båten för att få det rymligare uppe i sittbrunnen. Vi visste efter 30 år att några långkok eller stekning av strömming inte blir aktuellt. Men jag har ju märkt att det finns ingen modern båttestare som tycker som vi.

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom åren har jag noterat att jag ofta inte resonerar på samma sätt som båttestare.

Om det beror på att de i första hand är journalister eller om det är jag som tänker annorlunda än folk i allmänhet skall jag låta vara osagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olle 

Jag sålde min bayliner också. Men är kvar med jänke båtar blev en sea ray 370 sundancer med raka axlar och 2 6bta5.9l cummins. Börjar bli nöjd med båten. Har bytt en del grejor och fixat en del. Som alltid med lite äldre båtar. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

I ett inlägg tidigare kom köket på tal. För oss var kravet köket skulle vara nere i båten för att få det rymligare uppe i sittbrunnen. Vi visste efter 30 år att några långkok eller stekning av strömming inte blir aktuellt. Men jag har ju märkt att det finns ingen modern båttestare som tycker som vi.

Trevlig sommar.

På tal om kök hade jag väldigt problem med detta inför köpet av vår Bayliner 2855 när vi gick från Flipper 700. Det blev aldrig ens ett problem, funkade utmärkt med köket nere i i båten. Där har det stekts både hemmagjorda köttbullar och hamburgare. Det viktiga för min del är snarare att man kan passera förbi den som lagar mat. Kökets placering på både Forbina 9000 och 10000 passar mig bra men det är ingen deal breaker om det är ett "däruppe" heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Hej Olle 

Jag sålde min bayliner också. Men är kvar med jänke båtar blev en sea ray 370 sundancer med raka axlar och 2 6bta5.9l cummins. Börjar bli nöjd med båten. Har bytt en del grejor och fixat en del. Som alltid med lite äldre båtar. 

Torgny. 

Ja, jänkebåtar i sig har jag väldigt lite att prata illa om. Jaså du sålde din 3055a, det är ju en trevlig båt förutom att det just är dubbla motorer med drev. 3-fots sjukan eller :)?

 

Det pratas så oerhört mycket om VP men jag kan mycket väl tänka mig cummins. Utan att veta säkert utgår jag bara ifrån att de har bättre reservdelspriser än VP och jag har en mekaniker i närheten som kan cummins om det blir lite större problem.

 

Jag har ju som @patrikflink nämnde snöat in på Flybridge vilket redan där är en rätt stor avgränsning. Många som haft Flybridge verkar aldrig vilja gå tillbaka igen och med Baylinern kände jag alltid att man borde kunna få bättre utsikt ifrån en FB istället. Ytterligare en anledning är att jag vill hålla nere mängden kapell. Vi nyttjar ändå aldrig möjligheten att helt ta ner det så då är det bättre att inte ha så mycket alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vega1959:

I ett inlägg tidigare kom köket på tal. För oss var kravet köket skulle vara nere i båten för att få det rymligare uppe i sittbrunnen. Vi visste efter 30 år att några långkok eller stekning av strömming inte blir aktuellt. Men jag har ju märkt att det finns ingen modern båttestare som tycker som vi.

Trevlig sommar.

Med kök inne i båten får man det lite renare i sittbrunnen efter att man har samlat på sig lite smutsdisk.
En billig lösning på "steka-fisk-problemet" är att man skaffar en gaskök på Biltema för 189kr. Då kan man steka sin fisk i sittbrunnen eller på badbryggan, med mer ventilation .


När man inte gör det kan man njuta av sin rymliga soffa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå olle 

Du skrev 3 fots sjukan. Har aldrig hört talas om förut. Har dubbla maskiner igen jag trivs med det.Väldigt lätt att lägga till med och få båten dit jag vill. Axlar är jag väldigt nöjd med funkar över förväntan bra. Kollade också på flybrigde men måste opp till 40 fot +

Innan det verkade vettigt för mig . Men då stack priset iväg ganska rejält. Sea rayen föll mig smaken framförallt att den är nästan 3.90 bred inuti är ju en helt annan grej än 3055an. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-14 vid 10:27 skrev Olleman82:

Jag har haft uppe den här frågan tidigare men hur skulle ni tänka kring tex en Forbina 10 000 med KAD44 och DPH drev kontra tex en princess 35a med 2xTamd41A/B med backslag. Nu menar jag utifrån risk för haveri samt kostnaden av att äga, driva och underhålla dessa drivlinor. 

Lite messerschmidtvarning men KAD44 fanns aldrig med DPH. DPH lanserades med D4/D6, KAD44 hade DP-E som typ är ett 290.

 

Om du vill ha en staketmotor, dvs 40/41/osv, ska du helst undvika 44 och 300 då de både är hårt trimmade och plågas av gammal el som man som hemmafixare i regel inte förstår sig på (och sen är det det där med delar som inte finns längre). 

 

Angående 41 vs D4 är skillnaden enorm (talar av egen erfarenhet). Kombinationen D4/DPH har en helt annat driv och klipp än 41/DP-E. Baksidan är som nämnts en hårdare gång samt en jäkla massa el och fina finesser som är roliga när de fungerar men driver en till vansinne om/när de strular. 

 

DPH är bra drev, särskilt de senare versionerna. Sedan lever ju ett drev bakom en diesel på 400 hästar lite tuffare än ett drev bakom en fjös på 130. Men oavsett vilket en milsvid kvalitetsskillnad jämfört med Mercruiser som om inte annat korroderar som det inte fanns en morgondag.

 

Om du är inne på något annat än en ganska ny motor (8-10 år) skulle jag satsa på en så stor och så analog maskin som möjligt. Och hellre en stor än två små.

 

Sedan finns det inga garantier. Min 41:a small vid 3200 timmar trots att jag skött den som en baby från att jag köpte båten vid 800 timmar. Andra och rejält misskötta 41:or har över 10000 timmar på räkneverken och snurrar på utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Lite messerschmidtvarning men KAD44 fanns aldrig med DPH.

Ännu mer messerschmitt-varning. Nu till och med rättstavat!  😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...