Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
M__G

Laddare nexus nx1500

Rekommendera Poster

Fått en nexus nx 1500 av en bekant men hade inte laddaren kvar. Är det någon som vet vad man kan använda för laddare? Kanske rent av någon som har en liggande och som skulle kunna avyttras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12V som du köper i någon hobbybutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Lintott:

12V som du köper i någon hobbybutik.

Ok, säker? På batteriet står det 7,2 volt. Trodde man skulle ladda med typ 7,5 eller något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillbehör finns det en  cig-adapter för att kunna ladda från från 12V-batteriet.....

 

Även om batteriet har en arbetsspänning så är laddare oftast på en högre spänning och så finns det en dc-dc-omvandlare som justerar laddspänningen i elektronikprylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Lintott:

Som tillbehör finns det en  cig-adapter för att kunna ladda från från 12V-batteriet.....

 

Även om batteriet har en arbetsspänning så är laddare oftast på en högre spänning och så finns det en dc-dc-omvandlare som justerar laddspänningen i elektronikprylen.

Jag kollade på min andra bärbara vhf. Den är också på 7.4 volt. Laddaren ger 12 volt så jag testar och ser. Tack så länge.

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar till så gammal vhf har inte gått att uppbringa. Men laddaren från den andra passar om än inte hundra, men rör man inte radion under laddning så hoppar laddaren inte ur och det går ladda.  Så tack för tipset ovan. Gav ju idén att kolla efter annan laddare hemma. Bättre ljud i nexusen än den andra. Verkar ha bra drifttid också. Men rätt tung. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev M__G:

- - -

Men laddaren från den andra passar om än inte hundra, men rör man inte radion under laddning så hoppar laddaren inte ur och det går ladda. 

- - -

Det finns olika grova kontakter på dessa enkla laddare. Ta med VHF-en till Kjell&Co o försök hitta en kontakt med bättre passform som du monterar på befintlig 12V-laddare eller en ny laddare som du passar på att inhandla. Plus på innerstiftet och minus ute i ytterhöljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns olika grova kontakter på dessa enkla laddare. Ta med VHF-en till Kjell&Co o försök hitta en kontakt med bättre passform som du monterar på befintlig 12V-laddare eller en ny laddare som du passar på att inhandla. Plus på innerstiftet och minus ute i ytterhöljet.

Bra idé. Kontakten är lite i kortaste laget. Jag kollar nästa gång vägarna bär förbi kjelle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...