Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patriko1

Vårrustning av plastad mahognybåt

Rekommendera Poster

Det har postats lite artiklar om plastade träbåtar så jag vågar mig på en fråga...

Jag har en Campingbåt i mahogny på ekspant från 1965. Den är plastad upp till vattenlinjen och det gjordes av en tidigare ägare så jag vet inte anledningen men det var säkert så att den läckte och så tog ägaren den enkla vägen.

Båten är i övrigt i mycket bra skick och jag har lagt ned mycket kärlek på den.

Så till min fråga. Den har stått på land (under tak) i två somrar av olika skäl. Den är med andra ord säkert så torr den någonsin kan bli i botten. Jag har inga stora problem med läckage men visst rinner det in litegrann när den ligger i sjön. Plastningen är alltså inte helt tät. Länspump håller den dock förhållandevis torr.

Min tanke nu inför vårrustningen är att eventuellt hälla ned någon blandning av linolja/terpentin/intertox (om det råkar finnas kvar nån burk)/tjära eller något annat i botten och låta det sippra ned mellan 2-3 nedersta borden och runt bottenstocken. Jag har ingen aning om hur träet är närmast plasten men det finns inga tecken på några allvarliga skador. Inget synligt och inget konstigt hörs när jag knackar från utsida eller insida. Min tanke med häxbrygden är väl att konservera det trä som finns så gott det går tills det finns tid och möjlighet att kanske göra något permanent med botten.

Insidan är målad men något jag tror är järnmönja och på det ett lager med danboline som sitter bra. Ingen flagning.

Vad tror ni om den metoden? Gör den någon nytta? Kan det göra någon skada? Vad skulle ni kunniga göra i samma situation?

Tacksam för tips som håller gamla Björkskär flytande så länge som möjligt

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du tänker rätt med impregneringen. Plastade träbåtar skall behandlas precis som träbåtar, impregneras på våren och tas upp i tid på hösten så de hinner torka innan det blir minusgrader, speciellt mahognybåtar. Jag skulle sätta lite tid och möda på att fixa läckorna i glasfibern innan du stryker dit impregneringen. Svårt att jobba med plasten om det rinner fet impregnering genom sprickorna. Läckorna på plastade båtar brukar finnas kring kölen, speciellt om det finns ett köljärn som är fäst med skruv genom plasten. Om du har brustna spant så brukar borden leva lite mer i skarvarna just där och om glasfibern är tunn så trasas den där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Alltid fint att få en tanke bekräftad.

När det gäller sprickor så hittar jag inget i glasfibern. Det finns naturligtvis där någonstans annars skulle båten vara torr men trots noggrann granskning, filmning och fotografering kan jag inte begripa var det läcker in. I den meningen kan det förstås vara bra om det läcker ut linolja, så blir det lättare att hitta...

Men då drar jag på rätt ordentligt så får det tränga ned i eventuella glipor i borden och runt bottenstocken och hoppas att det lägger sig som en skyddande hinna där nere. Jag sa det inte tidigare men båten är förstås klinkbyggd. Spanten är i gott skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...