Jump to content
Friday 17 January 2025
DanielMalmgren

Navionics hatar min sjö!

Recommended Posts

Jag har lite problem med Navionics dock-to-dock autorouting. Har ett ärende med deras support, men får tyvärr mest goddag-yxskaft-svar med en vecka emellan varje så jag börjar ge upp. Tänkte höra om någon här har några idéer.

 

Det verkar helt enkelt som att deras autorouting av okänd anledning har väldigt svårt för vissa delar av sjön där jag normalt sett puttrar runt, Åsunden i Kinda.

 

För att ta ett exempel, skulle någon som läser detta kunna testa följande:

 

  1. Gå till Navionics chart viewer på https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@11&key=aujaJijy~A
  2. Du hamnar då vid ett sund som heter Ulvesund som du vill navigera förbi. Klicka på "Route" i nedkanten av skärmen och på "Automatic"
  3. Markera en lämplig punkt strax norr om sundet och en strax söder om det.

 

Detta ska alltså göra att autoroutingen kickar in och beräknar en rutt via sundet. Vad som händer är att den bara säger "Route not found". Dvs den lyckas inte hitta vägen genom detta sund som är typ 100 m brett och åtminstone 6 m djupt. Det är likadant på andra ställen där jag har testat och Navionics själva verkar inte veta varför. Testar jag i min plotter (en Simrad NSS evo3) så blir resultatet "Unknown system error" utan möjlighet att få fram mer information.

 

Någon som har någon input på vad som kan tänkas vara fel? Den här autoroutingen verkar lovordas på andra ställen så jag kan inte tänka mig att den faktiskt ÄR så här totalt värdelös.

 

bild.png.1e011ecc463894d062e89e14dbf4c351.png

Edited by DanielMalmgren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det ens officiella sjökort över sjön? 
Tänker att den inte kan beräkna en rutt om det inte finns ok djupdata? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men man ser ju massa djupdata i bilden...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förmodligen en inställning av säkerhetsmarginaler vad gäller bredden på farleden. Finns säkert nånstans i menyerna, antingen under navigationen eller fartygets grundinställningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev coppertail:

Finns det ens officiella sjökort över sjön? 
Tänker att den inte kan beräkna en rutt om det inte finns ok djupdata? 

Jepp, det finns sedan ett par år tillbaka. Se https://www.navionics.com/fin/lp/blog-post-1300-nya-sjoar-i-sverige. Funkar ju för övrigt med autoroutingen på andra delar av sjön, bara just vissa passager som den har svårt med.

 

Notera att på min skärmdump ovan hade jag valt att visa med Navionics sonarchart, om jag förstår det rätt är det baserat på data som andra användare har spelat in själva. Det går dock att växla över till Navionics egna officiella data (knappen längst ner till vänster på chartviewern), skulle tro att det kanske är den datan autoroutingen använder sig av.

 

1 timme sedan skrev pseudonym:

Förmodligen en inställning av säkerhetsmarginaler vad gäller bredden på farleden. Finns säkert nånstans i menyerna, antingen under navigationen eller fartygets grundinställningar.

Ja, problemet uppstår på ställen där det är lite smalt, så man skulle kunna tänka sig att det är någonting åt det här hållet. På plottern har jag dock testat att ändra till minimibredden (tror det tog stopp vid en meter), hjälper inte. På chartviewern på webben finns inte ens någon breddinställning, lite oklart vad den räknar med. Men förutsatt att skutan inte är bredare än säg 50 meter så borde inte Ulvesund vara något problem att ta sig förbi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns alltså inga officiella, kvalitetssäkrade djupdata. 
Misstänker att texten ”Ej lodat område med många grund” kan störa autoroutingen lite? 
 

3E7DF719-8126-4B1D-8481-67C6011C0C76.thumb.png.4a65f74864be7e83b936bbb039b58eab.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev coppertail:

Det finns alltså inga officiella, kvalitetssäkrade djupdata. 

Hur då officiella menar du? Jag vet inte exakt vad de baserar sina data på, men Navionics går ju ut och säger att de har täckning för sjön ifråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hur då officiella menar du? Jag vet inte exakt vad de baserar sina data på, men Navionics går ju ut och säger att de har täckning för sjön ifråga.

Det är inte så ovanligt att vissa områden är sämre sjömätta än andra. Om det är ett område som är riskabelt att passera pga. brister i sjömätningen verkar det ju vettigt att inte ge en automatisk rutt genom det området.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inte så ovanligt att vissa områden är sämre sjömätta än andra. Om det är ett område som är riskabelt att passera pga. brister i sjömätningen verkar det ju vettigt att inte ge en automatisk rutt genom det området.

Ja, förmodligen är det ju som ni säger. Det finns bara två saker jag i så fall tycker är väldigt konstiga:

 

1. Att de går ut med ett pressmeddelande och säger att nu har vi täckning för dessa sjöar. Det tolkar ju jag som att det ÄR bra uppmätt. Ska man alltså tolkar det som att "nu har vi lite halvbra koll på dessa sjöar, så köp gärna våra sjökort men lita inte på dem"? Låter som vilseledande konsumentinformation skulle jag säga.

 

2. Att deras support efter ungefär en månads mailande fram och tillbaka inte har kunnat ge detta enkla svar. Eller handlar det då om att de vet vad svaret är men måste fundera ett tag till på hur de ska formulera det?

 

Det är klart jag klarar mig utan autorouting, är van vid papperssjökort sedan innan. Stör mig bara att de marknadsför saker som inte riktigt är så bra som de uppger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hur då officiella menar du? Jag vet inte exakt vad de baserar sina data på, men Navionics går ju ut och säger att de har täckning för sjön ifråga.

Det är ju navionics egna sonarchart som bygger på loggar som privatpersoner skickat in från sina ekolod. 
Ganska långt ifrån hur standardiserad officiell sjömätning går till. 
Det här är inte sjökort tänkta att navigera efter i egentlig mening. 
Lite missvisande marknadsföring från navionics. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Det är klart jag klarar mig utan autorouting, är van vid papperssjökort sedan innan. Stör mig bara att de marknadsför saker som inte riktigt är så bra som de uppger.

Att man klarar sig utan autorouting när det inte finns några vägval är ju ganska klart... 😉

 

Jag förstår till viss del om du är besviken, särskilt om bristande sjömätning är vanligt i sjösystemet. Om det är vanligt borde det inte vara några problem att lämna tillbaks både sjökort och plotter. Hur detta lyckas beror nog väldigt mycket på hur marknadsföringen är upplagd och på hur många ställen det är dåligt sjömätt.

 

Glömde att skriva att jag också tycker det är konstigt att Navionics inte kan ge ett tydligt svar på frågan varför det inte funkar med autorout om det är så enkelt som att tillförlitliga djupdata saknas.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev coppertail:

Det är ju navionics egna sonarchart som bygger på loggar som privatpersoner skickat in från sina ekolod. 

Ja, du har nog tusan rätt. Det faktum att man i chartviewern kan växla mellan NAVIONICS och SonarChart har jag ju tolkat som att de faktiskt är baserade på olika källor. Men någon mer källa än sonarchart måste de ju ha eftersom t ex farleder är utprickade. Sitter och jämför med papperssjökortet här och farlederna stämmer exakt överens med det vad jag kan se.

 

Frågan är var texten "EJ LODAT OMRÅDE MED MÅNGA GRUNO" (notera O:et på slutet där) kommer ifrån. Just att D:et har blivit ett O tyder väl på ren OCR-scanning ifrån papper. Men den texten hittar jag inte på papperssjökortet. Och mig veterligen finns det bara ett enda papperssjökort över sjön (utgivet av föreningen Kinda kanals vänner någon gång på 60-talet, senast reviderat på 90-talet någon gång tror jag).

 

Intressant detektivarbete detta! Hade ju varit fint om Navionics helt enkelt hade angett vad de har för källa någonstans...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Intressant detektivarbete detta! Hade ju varit fint om Navionics helt enkelt hade angett vad de har för källa någonstans...

Absolut!

Det borde på något ganska enkelt sätt gå att ta reda på varifrån uppgifterna kommer så att man kan förstå kvalitén på de elektroniska "kopiorna".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte bara Navionics som har problem med Autorouting i vissa områden. I min Garminplotter fungerar Autorouting (BlueChart G2 Vision) utmärkt när jag åker i områden med Sjöfartsverkets underlag. När jag kommer in på ett Hydrographicakort så vägrar plottern att skapa rutten. Jag har tolkat det som att det är skillnad i djupdatan eller sättet den presenteras på i de olika kortunderlagen.

 

Jag var lika förbryllad som TS innan jag misslyckats ett antal gånger och förstod att det berodde på vilket kortunderlag jag försökte Autorouta över.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har tolkat det som att det är skillnad i djupdatan eller sättet den presenteras på i de olika kortunderlagen.

Det verkar ju konstigt att sjöfartsverkets kartdata skulle ha högre status än Hydrographikas data.

 

Kan vara något för Navionics att se över kan jag tycka. Hoppas Hans-Christian Grande läser i tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Mackey:

Det verkar ju konstigt att sjöfartsverkets kartdata skulle ha högre status än Hydrographikas data.

 

Kan vara något för Navionics att se över kan jag tycka. Hoppas Hans-Christian Grande läser i tråden.

Min kommentar avsåg inte Navionics hantering av Autorouting utan att det finns brister även i andra digitala sjökort. Min misstanke är att Hydrographica inte har med djupdata på samma sätt som Sjöfartsverket och därför blir "ett vitt område" i autoroutingsammanhang. Kanske på samma sätt som Navionics verkar ha hanterat ett svårkarterat område/sund i TS sjö.

 

BlueChart G2 säljs och uppdateras  inte längre så jag får nog fortsätta att styra själv inom Hydrographicaområdena tills jag uppgraderar till G3. Det är förvisso inte säkert att det fungerar bättre med den generationen heller, då måste nog Hydrographica uppgradera sina  underlag eller att Autoroutingen "läser djupdata" från det underliggande Sjöfartsverkskortet även om det inte är det kortet som presenteras på plotterbilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det intressanta är att tidigare har det inte funnits något digitalt sjökort över huvud taget här, utan endast ovan nämnda papperssjökort ifrån Kinda kanals vänner. Så häromåret slog Navionics på en hyfsat stor trumma och sa att nu har vi minsann stöd för en massa nya sjöar. Om det stödet då bara är någon halvmesyr där vissa funktioner inte går att använda så borde ju det vara tydligare. En autorouting som inte klarar att passera ett sund där det går en utprickad farled är ju inte mycket värd.

 

Det är för övrigt uppskattningsvis 500 båtar till som har sin hemmahamn i samma sjö, man kan nog nästan utgå ifrån att fler än jag har testat detta. Men de flesta kanske inte bryr sig så mycket...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Min kommentar avsåg inte Navionics hantering av Autorouting

Det förstår jag, fast mitt svar blev nog lite fel.

 

 

Det jag menar är att alla säkra djupmätningar bör hanteras lika. Finns det djupdata från Hydrographica men inte från Sjöfartsverket så tycker jag att plotter och/eller det elektroniska sjökortet borde klara av att hantera detta oavsett fabrikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det jag menar är att alla säkra djupmätningar bör hanteras lika. Finns det djupdata från Hydrographica men inte från Sjöfartsverket så tycker jag att plotter och/eller det elektroniska sjökortet borde klara av att hantera detta oavsett fabrikat.

Jag misstänker att Hydrographica inte sjömäter enligt IMO-standard och uppfyller således inte S57 standarden.  
Det är dyrt och omständligt att sjömäta”rätt”. 
Förmodligen läser inte autoroutingen icke kvalitetssäkrad djupdata. Och det är säkert mycket klokt sett i ett internationellt perspektiv. 
Överlag ska man nog vara mycket försiktig med den funktionen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev coppertail:

Jag misstänker att Hydrographica inte sjömäter enligt IMO-standard och uppfyller således inte S57 standarden.  
Det är dyrt och omständligt att sjömäta”rätt”. 
Förmodligen läser inte autoroutingen icke kvalitetssäkrad djupdata. Och det är säkert mycket klokt sett i ett internationellt perspektiv. 
Överlag ska man nog vara mycket försiktig med den funktionen. 

Sjöfartsverket och Hydrographica har ju lite olika målgrupper för sin produktion. Vi ska vara glada för att båda företagen/myndigheterna finns.

 

Skärgårdarna har öppnats upp på ett fantastiskt sätt sedan Hydrographica lyckades få tillstånd för sjömätning i områden där Sjöfartsverket inte haft så stort intresse.

Om Hydrographica inte gör korrekta sjömätningar "på djupet" är mindre intressant för målgruppen fritidsbåtsägare. Det viktiga för fritidsflottan är att mätningarna är korrekta och karterar allt som är grundare än 4-5 meter. Det klarar de rätt bra med sin flygfototolkning.

 

Sjöfartsverket som har fokus på handelssjöfarten och måste ha järnkoll på större djup i anslutning till de farleder där de garanterar säker framkomlighet för fartyg som väldigt ofta har farlig last behöver säkert hålla sig till internationella standarder för att uppfylla kvalitetskraven för den typen av sjöfart. Djupmätning enligt deras metoder blir självklart dyrare och därför måste de prioritera vilka områden de koncentrerar sig på.

 

Jag anser inte att något av dessa arbetssätt är "fel sätt att sjömäta", bara en anpassning till målgruppen. Att autorouting inte fungerar inom alla områden ser jag inte som ett stort problem så länge alla "riskabla småklackar" finns med i sjökortsbilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Lintott:

Jag anser inte att något av dessa arbetssätt är "fel sätt att sjömäta", bara en anpassning till målgruppen. Att autorouting inte fungerar inom alla områden ser jag inte som ett stort problem så länge alla "riskabla småklackar" finns med i sjökortsbilden.

Menar inte heller att Hydrographicas sätt att arbeta är fel. Men det kan vara en förklaring till varför inte autoroute fungerar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket intressant... Efter att Navionics efter nästan ett år fortfarande inte kunnat lösa dessa problem eller över huvud taget kunna ge någon antydan om vad som faktiskt är det bakomliggande problemet så mailade jag häromdagen till dem och meddelade att min prenumeration går ut om ett par veckor och att jag definitivt inte kommer att förnya den om de inte löser detta. Tror ni inte att jag två dagar senare får svaret att de nu har löst problemet och att autorouting nu fungerar i min sjö!

 

En sanning med modifikation iofs för även om det nu fungerar bättre så finns det fortfarande passager som de inte har åtgärdat (vilket jag förstås nu har påpekat för dem och undrat om de verkligen sitter och fixar ett trångt ställe i taget manuellt). Men är det inte märkligt att de efter att i ett års tid inte lyckats åstadkomma någonting nu (nästan) löser problemet precis lagom till att det är dags att förnya prenumerationen?

 

Hur eller hur så tänkte jag höra om det finns någon expert här som har koll på hur det egentligen funkar med prenumeration. Jag förstår ju att jag inte kommer att kunna uppdatera mitt sjökort om jag inte förnyar, men så lite nytt data som kommer här så har det underordnad betydelse (kan ju teckna en ny prenumeration om några år när det börjar bli alltför gammalt). Men har jag förstått det rätt så att vissa funktioner (som exempelvis autorouting) upphör att fungera om man inte har en aktiv prenumeration? Även om man (givetvis) laddade ner aktuellt data till sitt sd-kort när prenumerationen fortfarande var aktiv?

 

Och om man ska förnya, är det någonting man måste göra innan prenumerationen går ut för att det inte ska bli onödigt dyrt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Och om man ska förnya, är det någonting man måste göra innan prenumerationen går ut för att det inte ska bli onödigt dyrt?

Jag har förnyat några gånger de senaste tio åren, Ibland till nära fullt pris och ibland till halva priset.

Jag har inget använt autorouting, men Comunity Edit fungerar har jag för mig, kanske får jag inte ladda upp egna djupmätningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-12 vid 15:09 skrev DanielMalmgren:

Jag har lite problem med Navionics dock-to-dock autorouting. Har ett ärende med deras support, men får tyvärr mest goddag-yxskaft-svar med en vecka emellan varje så jag börjar ge upp. Tänkte höra om någon här har några idéer.

 

Det verkar helt enkelt som att deras autorouting av okänd anledning har väldigt svårt för vissa delar av sjön där jag normalt sett puttrar runt, Åsunden i Kinda.

 

För att ta ett exempel, skulle någon som läser detta kunna testa följande:

 

  1. Gå till Navionics chart viewer på https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@11&key=aujaJijy~A
  2. Du hamnar då vid ett sund som heter Ulvesund som du vill navigera förbi. Klicka på "Route" i nedkanten av skärmen och på "Automatic"
  3. Markera en lämplig punkt strax norr om sundet och en strax söder om det.

 

Detta ska alltså göra att autoroutingen kickar in och beräknar en rutt via sundet. Vad som händer är att den bara säger "Route not found". Dvs den lyckas inte hitta vägen genom detta sund som är typ 100 m brett och åtminstone 6 m djupt. Det är likadant på andra ställen där jag har testat och Navionics själva verkar inte veta varför. Testar jag i min plotter (en Simrad NSS evo3) så blir resultatet "Unknown system error" utan möjlighet att få fram mer information.

 

Någon som har någon input på vad som kan tänkas vara fel? Den här autoroutingen verkar lovordas på andra ställen så jag kan inte tänka mig att den faktiskt ÄR så här totalt värdelös.

 

bild.png.1e011ecc463894d062e89e14dbf4c351.png

När jag gick in på länken så stod det 33 fot på draft (djupgående). Du kanske bara har matat in fel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med Stensino. Sätter man ett vettigt djupgående så kan man autorouta sig genom hela sjösystemet. Kan ju också vara så att dom fixat någon bugg?

 

image.png.e79942f21626bacedf7d65f9ee82915c.png

 

 

image.png.e828767d470ab24eb05da0660fc180bf.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev stensino:

När jag gick in på länken så stod det 33 fot på draft (djupgående). Du kanske bara har matat in fel? 

 

8 timmar sedan skrev ABC:

Håller med Stensino. Sätter man ett vettigt djupgående så kan man autorouta sig genom hela sjösystemet. Kan ju också vara så att dom fixat någon bugg?

 

Nej, djupgåendet följer inte med i den länken, det sätter man per användare. Jag testade med djupgående ner till 0 med samma resultat.

 

Dock har de nu (typ förra veckan) fixat problemet. Mycket oklart vad som egentligen var fel, men först började det fungera med de södra delarna av sjösystemet. Jag mailade till supporten, påpekade detta och frågade om de satt och pillade manuellt med varenda grund passage i sjön och fick svaret att "This update involves several activities and it generally requires more time than expected." (vilket uppenbarligen innebär ungefär ett års arbete). Hur eller hur så fixade de sedan så nu verkar faktiskt varenda avkrok av sjösystemet fungera, har testat hela vägen upp till Linköping.

 

Kan ju som en parentes nämna att de har ett ganska intressant uppdateringssystem. Nu förlängde jag med ett år (eftersom de ju faktiskt fixade det jag klagat på precis lagom tills det var dags att uppdatera) och trodde att det bara innebar att jag skulle kunna fortsätta uppdatera mitt kort. Vad som hände istället var att det dök upp ett litet paket (skickat ifrån Italien) med ett nytt SD-kort, en liten USB-adapter, manualer och grejer. Så totalt onödigt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...