Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sick0ry

Självläns

Rekommendera Poster

Hej, har hittat en båt Uttern 4602 från 2000

som jag är intresserad av. Ägaren vet dock inte om det är självläns då dom har förvarat den inomhus emellan körningar. Är det nån som vet om det är självläns eller om man behöver installera en länspump?

Är en 40hk 2 takt mariner från samma år tillräcklig för båten om man åker 3-4st?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll en hink vatten i sittbrunnen så ser du om det rinner ut. Kanske räcker med ett glas. Ser du några utloppshål?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4612 och den är det självläns på,har en 75hp samt en 50lit tank så de blir tung i rumpan.jag brukar ha ventilen stängd pga av detta

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja han kunde inte kolla det innan.. får väl åka och kolla på den istället. 

40hk 2 takt på 340kg båt är det lagom? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en storasyster till den modellen. Den hade självläns. Kolla I gränsen mellan aktertoften och durken, finns där ett hål med ett rör till akterspegeln och ett hål i akterspegeln, ofta med en gummiflärp över så är det självläns. Lyfter man på aktertoften bör där finns en kulventil. Båten är rätt liten och durken marginellt över vattenytan så ha kranen öppen när du inte använder den så regnvatten kan rinna ur och stängd när du kör. Så gjorde jag. Annars kunde det komma in vatten när jag backade. Eller många ombord. Behövde jag länsa under gång så funkade det bra med lite halvplanande och öppna kranen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev sick0ry:

Ja han kunde inte kolla det innan.. får väl åka och kolla på den istället. 

40hk 2 takt på 340kg båt är det lagom? 

 

Borde räcka, blir nog ingen raket. Men provkör den och se. Det är ju med många ombord, om ni ska vara det som är utmaningen för små motorer, att komma över planingströskeln. Jag hade storleken större. Hade 60 hk. Gjorde 30 knop. Räckte gott och väl. Även med några personer ombord. Dock segt upp i planing om vi var tre på aktertoften och ingen framtill. Men en eller två i aktern och en eller två framtill var det inga problem så det borde 40 hk lösa på mindre båt tycker jag. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...