W25 1 Posted May 12, 2020 (edited) Funderar på att segla över till Tyskland i höst om pandemisituationen tillåter, annars nästa år. Jag undrar om det är någon som vet om man behöver bevis på nautisk kompetens för att segla till Tyskland? Har seglat i många år i Sverige men aldrig brytt mig om att skaffa några papper utöver SRC som man ju måste ha. Har alltså SRC men inget annat. Är med i SXK men hittar inte rätt info där. Tacksam för svar Edited May 12, 2020 by W25 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 3,878 Posted May 12, 2020 (edited) Tyskland är rätt lugnt så länge man ska vara där kortare tid än ett år och båten är kortare än 15 meter. Jag hittar inte heller någon bra sida som visar det jag skriver... 😞 De är noga med alla regler, så försök inte korsa någon trafiksepareringszon tex. Tillägg: http://kanalfarare.se/blog/sammanfattning-av-bestämmelser-för-färder-inom-europa-1 Edited May 12, 2020 by Mackey 1 Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 289 Posted May 12, 2020 (edited) Rimliga hamnavgifter och med hamnkaptener som pekar med hela handen vilket jag inte har några problem med. I Tyskland följer man alla regler och inte som i Sverige där vi ibland ser mellan fingrarna, seglar du Tyskt dvs går för både segel och motor eller ankrar så SKALL respektive symbol hängas upp annars kan man få bidraga till den Tyska statskassan:-) Edited May 12, 2020 by skippeer Share this post Link to post Share on other sites
segelbagaren 48 Posted May 12, 2020 (edited) 18 minuter sedan skrev skippeer: Rimliga hamnavgifter och med hamnkaptener som pekar med hela handen vilket jag inte har några problem med. I Tyskland följer man alla regler och inte som i Sverige där vi ibland ser mellan fingrarna, seglar du Tyskt dvs går för både segel och motor eller ankrar så SKALL respektive symbol hängas upp annars kan man få bidraga till den Tyska statskassan:-) Vanligen är jag inte mycket för sådana pålagor men just denna kunde de gott införa i Sverige med. CE papper brukar de vara noga med i Tyskland har jag hört samt ibland även bevis på betald EU-moms. Om man saknar det sistnämnda kan det bli kvarstad med krav på momsbetalning baserat på försäkringsvärde. OBS saknar egen erfarenhet av detta men på engelskspråkiga forum så diskuteras detta under stundom. Verkar vanligare i Holland än Tyskland dock. Edited May 12, 2020 by segelbagaren Share this post Link to post Share on other sites
CaptainKongo 78 Posted June 30, 2020 Vi är nu i Tyskland och har varit här tidigare några gånger. Ingen har någonsin efterfrågar några kompetensintyg. Men förarintyg och VHF-cert har vi hört ska vara ett krav i Tyskland. Share this post Link to post Share on other sites
Greip 51 Posted June 30, 2020 Seglat i Tyskland flera gånger men aldrig behövt visa några papper. En gång blev vi förföljda av en kustbevakare som rundade båten med en RIB men de bara vinkade och åkte tillbaks till sitt fartyg. Men jag har träffat andra seglare som bekräftar det andra skrivit ovan genom att snedda över trafiksepareringar eller inte fört tratt när de gått för motor med storen uppe. Dyrt tydligen. Men annars är Tyskland utmärkt att segla i med bra hamnar och trevliga människor. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 800 Posted June 30, 2020 Behövs inte ens kanalintyg? Share this post Link to post Share on other sites
CaptainKongo 78 Posted July 6, 2020 (edited) 2020-06-30 vid 21:19 skrev Kane: Behövs inte ens kanalintyg? Inte för Kielkanalen, men både jag och frun har Kanalintyget. För övriga kanaler ner till Medelavet behöver man det. Kielkanalen innehåller endast två slussar. Håll till höger som fritidsbåt och ha kolla på lamporna. Finns infoblankett med lampförklaringar där du köper din kanalbiljett. Edited July 6, 2020 by CaptainKongo glömde info Share this post Link to post Share on other sites
hasse_A 36 Posted August 3, 2020 Vi har fått visa våra båtdokument en gång när vi seglat i Tyskland. Det var när vi anlände till Sassnitz från Polen. När jag kommer upp på kajen med mina 3 pärmar med dokument med allt från alla kvitton när båten byggdes (båten är till stora delar ett självbygge) till radiocertifikat och tillstånd blir myndighetspersonerna väldigt ointresserade av gå igenom mina pärmar. Inte heller vill dom ha en stämpel med min skeppsstämpel fastän jag frågar dom flera gånger. De tar dock emot ett visitkort. När det gäller kompetensbevis har i alla fall jag för mig att det är flaggstaten som bestämmer vad som krävs. Alltså på svensk båt gäller svenska kompetenskrav. D.v.s. inga alls om det inte är fråga om skepp. I vart fall inga bevis. Det skulle ju bli ohållbart om man som långseglare skulle behöva skaffa speciell kompetens i varje land man besöker. På utländskt innre vatten kan tydligen andra regler gälla. Vi har ju kanalintyg och krav på att "kanalboken" ska finnas ombord. Share this post Link to post Share on other sites