Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
zorigo

Fråga om ihopkoppling av 2 batterier, generator och solceller

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven båtägare här. Jag är novis på såväl båtar som 12-volts-el, så behöver er experthjälp om nedanstående.

 

Jag har 1 st startbatteri och 1 st förbrukningsbatteri (så jag inte står och inte kan starta motorn en vacker morgon). Jag har 1 st generator i min utombordare. Jag har 1 st mindre men permanent monterad solcell (tänkt att permanent underhållsladda) samt 1 st större men flyttbar solcell, samt 1 st solcellsregulator som är dimensionerad för att klara belastningen av de båda solcellerna samtidigt.

Jag vill nu ha funktionaliteten att när generatorn går, så laddas båda batterierna. Jag vill också gärna (om det går) att solcellerna laddar båda batterierna, men det är OK om jag behöver välja 1 av dem. Jag vill dock inte ha batterierna permanent parallellkopplade då det verkar riskera slita på dem och batterierna är olika gamla/slitna. Jag är också rädd för att om man plockar ut mer el ur det ena batteriet och sedan kopplar ihop dem så uppstår en strömrusning som inte är lyckad.

Jag tänker därför att man borde kunna koppla såhär: Motorn och generatorn i utombordaren kopplas till startbatteriet. Startbatteriet kopplas till ett skiljerelä. Skiljereläet kopplar jag till förbrukningsbatteriet. Till förbrukningsbatteriet kopplar jag min solcellsregulator, och de två solcellerna är i sin tur inkopplade i regulatorn.

Skiljereläet slår på/kopplar ihop batterierna vid 13.3 eller mer volt. Det slår av/kopplar ifrån de två batterierna vid 12.8 eller lägre volt. Batterierna ger ca 12.5 volt när de är fulladdade. Alla solceller och regulatorn anger spänningen till 13.5-17 volt.

Jag gissar därmed att man, med min föreslagna koppling, borde få funktionaliteten att när generatorn eller solcellen ger så mycket kräm att det laddar så kommer man upp i över 14 volt och skiljereläet kopplar i så fall ihop batterierna och laddar båda. När man stänger av motorn/solcellen inte ger kräm längre/allt är fulladdat(?) så kommer man så lågt i spänningen att batterierna kopplas ifrån via relät.

Har jag fattat rätt ovan? Finns det risker med kopplingen? Kan t.ex. strömrusningar mellan batterierna uppstå om de är ojämnt belastade i uttag och sedan kopplas ihop p.g.a. med skiljereläet när t.ex. motorn startas eller solcellerna ger mycket kräm? Om ovan är bananas, några tips på hur jag bör göra istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

 

Du har alla rätt i hur du tänker koppla in allt.

Tillägg: Du bör montera dioder till resp. solcell så att det inte kan gå ström baklänges från den ena till den andra. Detta diskuteras bl.a här.

 

Strömrusning behöver du inte bekymra dig om, det problemet är klart överdrivet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...