Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
farn

hur fästa elkabel mot plastskrov?

Rekommendera Poster

Hej alla, jag frågade tidigare om en kontakt till en strålkastare i fören på min Grisslan och fick goda svar. Från akterhytt till för går en kabel som suttit i någon slags självhäftande plastclips på insidan av relingen, se rött streck på bild. Clipsen har torkat, spruckit och lossnat. Kabeln ligger nu på durken hela vägen upp till fören. Ni ser den på durken men ej inkopplad. Hur sätter jag fast kabeln under relingen på enklaste sätt? Det är skrovlig formyta därunder. Det gäller väl ca 3-4 m. Rimligt enkelt att komma åt. Helst slipper jag nita fast något.

grisslan.thumb.jpg.f2fa4d5bb75bbe847b221c21e76f809f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev farn:

- - -

Från akterhytt till för går en kabel som suttit i någon slags självhäftande plastclips på insidan av relingen, se rött streck på bild. Clipsen har torkat, spruckit och lossnat. Kabeln ligger nu på durken hela vägen upp till fören. Ni ser den på durken men ej inkopplad. Hur sätter jag fast kabeln under relingen på enklaste sätt? Det är skrovlig formyta därunder. Det gäller väl ca 3-4 m. Rimligt enkelt att komma åt. Helst slipper jag nita fast något.

grisslan.thumb.jpg.f2fa4d5bb75bbe847b221c21e76f809f.jpg

Klistra fast självhäftande monteringsplattor för buntband och spänn fast.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/monteringsplattor-for-buntband-10-st-2000042468

bild.png.0b7d9d406e1547acde9f839986badcfb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmet på fästkuddarna kommer inte vilja sitt speciellt länge. Sika fast fästkuddarna så håller det. 
Jag har sikat upp plywoodskvor som jag skruvat pumpar i - håller. 

Se om du kan hitta likadana fästkuddar utan dubbehäftande - så limmar du plast mot plast. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smältlim funkar också. Rengöring med aceton som får dunsta bort en stund före gör att det fäster bättre, gäller också om du väljer något av de redan nämnda alternativen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har limmat kabel i Sika. Det har suttit i mer än 10 år. Lagt en sträng var 20cm och telpat fast kabeln till Sika torkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Faderullan:

Smältlim funkar också. Rengöring med aceton som får dunsta bort en stund före gör att det fäster bättre, gäller också om du väljer något av de redan nämnda alternativen.

Smältlimmet har fördelen att det stelnar snabbt. Men min erfarenhet är att det inte sitter kvar i längden, oavsett vad man rengjort med.

Fästplattor fastsatta med en klick sika håller båten ut. Har satt massor av plywoodplattor och fästen likt ovanstående med sika. Och vill du inte sitta och hålla dem för hand på plats ett antal timmar så tejpa fast dem med silvertejp som du tar bort dagen efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Och vill du inte sitta och hålla dem för hand på plats ett antal timmar så tejpa fast dem med silvertejp som du tar bort dagen efter.

En dutt smältlim på kabeln på varje sida om sikan håller den på plats tills sikan härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men inte vill du väl ha kabel där? Alltså på utsidan sargen. 

 

Häng upp den på insidan med snabblim först och sen Sikadutt. Då blir den inte utsatt för slitage, skador mm. 

 

Ett hål rakt ned längst fram att trä kabeln genom. Så kommer allt ur vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Men inte vill du väl ha kabel där? Alltså på utsidan sargen.

Det framgår ju med all önskvärd tydlighet i första inlägget att den bor på insidan, vars skrovlighet är svår att fästa mot, inte utsidan.

 

Men du kanske bara tittade på bilden 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, det låter som att strängar med sikaflex kan få det att sitta gott. Hade nog inte kommit på det själv, i mitt huvud är sika tätningsmassa, inte fästmassa. Extra plus i kanten för att slippa ytterligare verktyg, har ingen limpistol.

 

Och som sagt, det blir inuti, inte utanpå. Svårt dra röda strecket inuti relingen på bilden. Kabeln går upp i ett hål under lampfoten.

 

12 timmar sedan skrev Lintott:

Klistra fast självhäftande monteringsplattor för buntband och spänn fast.

Tror tamejtusan att det var just sådana som kabeln satt med innan...

 

Tack för alla svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är skrovligt så kan man med gott rsultat limma fast sladden direkt med sika mot insidan. Fäst upp den tillfälligt med tejp så den stannar. 

Jag har sikat upp kablar utan fästplattor med gott resultat. är det bara en sladd så går det ju kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte sikat fast någon kabel direkt i skrovet. Kabel tenderar att bli dålig med åldern då t.ex. fukt kryper in i dem. Då vill man enkelt kunna byta den. Jag hade sikat fast en kabelkanal eller ett kabelrör på insidan av kanten som jag sedan lagt kabeln i. Betydligt bättre skyddad också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde byta kabeln när jag ändå ska fixa detta. Funkar vanlig 7-ledare 1mm² ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev farn:

Jag kanske borde byta kabeln när jag ändå ska fixa detta. Funkar vanlig 7-ledare 1mm² ?

 

Nej! En-kvadratskabel till en strålkastare ger onödigt stort spänningsfall = sämre ljus från strålkastaren. Till strålkastarstyrningen kan det kanske fungera om kabellängden är kort men standardkablar ombord brukar vara på minst 1½ kvadrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Nej! En-kvadratskabel till en strålkastare ger onödigt stort spänningsfall = sämre ljus från strålkastaren. Till strålkastarstyrningen kan det kanske fungera om kabellängden är kort men standardkablar ombord brukar vara på minst 1½ kvadrat.

Jag hade det på känn...kabeln idag är 1kvmm. 

10 timmar sedan skrev Kaj1:

https://www.legoelektronik.se/kabelarea

 

Kom ihåg att du ska räkna båda kablarna.

/Kaj


Tack, det ger 1.5kvmm. Men jag har bara en kabel. Vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev farn:

Jag hade det på känn...kabeln idag är 1kvmm. 


Tack, det ger 1.5kvmm. Men jag har bara en kabel. Vad menar du?

Han menar längden av både plus- och minuskabeln, då du inte som på en bil har chassiet (som har bautastor "area") som retur.

 

Men har du så många som 7 ledare kan du ju använda minst två istället för en till strålkastaren, vilket dubblar eller flerdubblar arean. Inte världens snyggaste lösning men ändå...

Om kabeln ser vettig ut ser jag dock ingen anledning att byta den. Den har ju legat skyddat och fint, och kan funka många tiotals år till.

Det är anslutningarna i ändarna som kan fara illa om de inte är ordentligt gjorda (och t ex kontaktfett inte använts)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev farn:

Tack, det ger 1.5kvmm. Men jag har bara en kabel. Vad menar du?

Man räknar inkl. "returlängd" också, dvs om drar plus och minus till en förbrukare 5 meter bort skall du räkna det som 10 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, då är jag med, tur och retur för ledarna. Kan dock ej kombinera ledare, de behövs då strålkastaren från kontrollpanelen kan styras avseende upp/ned, hö/vä, bred/smal ljuskägla, ljusstyrka.

 

Tack för era kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Squidward:

Jag hade inte sikat fast någon kabel direkt i skrovet. Kabel tenderar att bli dålig med åldern då t.ex. fukt kryper in i dem. Då vill man enkelt kunna byta den. Jag hade sikat fast en kabelkanal eller ett kabelrör på insidan av kanten som jag sedan lagt kabeln i. Betydligt bättre skyddad också...

Och jag hade sikat fast vattenbeständiga träplattor (jag har alltid använt överblivna bitar av teak) med jämna mellanrum på insidan av sargen och fäst kabelkanalen i dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev farn:

Jaja, då är jag med, tur och retur för ledarna. Kan dock ej kombinera ledare, de behövs då strålkastaren från kontrollpanelen kan styras avseende upp/ned, hö/vä, bred/smal ljuskägla, ljusstyrka.

 

Tack för era kommentarer.

Det verkar vara en fin strålkastare du har.

 

För kabeldimensionering så ska du se till att minuskabeln samt pluskabeln till glödlampan (eller lampinsatsen) är tillräckligt grova, det är på de två ledarna du ska undvika spänningsfall. För styrkablarna kan du nog behålla befintlig dimension/kabel, det bör fungera att styra även med ett litet spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det verkar vara en fin strålkastare du har.

ja men det är den - den liknar denna https://www.pumpvendor.com/media/jabsco/Jabsco_62022-3002.pdf och jag tror jag mindes fel, jag styr inte ljusstyrkan utan kan styra hastigheten med vilken man riktar ljuset.

 

Jag är med på att lampledarna behöver kraftigare dimensioner, men tror jag byter ut allt då den verkar tappa spänning om inte motorn matar på och kan bli lite nyckfull i vilka reglage den reagerar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...