Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mawe85

Guide måla om glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har planerat att måla om min Ryds Tumlare från 70-talet då bottenfärgen är borta och den har småhål i skrovet som ska lagas. 
 

Jag har försökt leta upp en bra guide för nybörjare som går igenom varje steg noggrant, men inte funnit någon bra.
Vill gärna veta hur man torkar av båten, hur många lager färg, vilka färger man inte bör använda, rolla eller spruta, hur ska man spä färgen etc etc

 

Lägger ändå ner några timmar på båten även om den inte är värd så mycket och då vill man ändå få något så när vettigt resultat :)

 

Så någon som kan länka till en bra guide?

D7CA47FB-E877-44A4-AA8C-EA7D53FD9644.jpeg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill att du benar upp frågan lite. 
Du skriver måla om och det är inte tydligt om det endast handlar om bottenfärgen eller även andra delar. Bara skrovet eller även överbyggnaden?

Du skriver även att båten har små hål. Är detta hål rakt igenom eller är det bara gelcoaten som släppt/slagits loss? Var på båten sitter dessa?

För varje del av ovanstående områden finns det olika sätt att laga - och endast ett fåtal handlar om att måla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag vill att du benar upp frågan lite. 
Du skriver måla om och det är inte tydligt om det endast handlar om bottenfärgen eller även andra delar. Bara skrovet eller även överbyggnaden?

Du skriver även att båten har små hål. Är detta hål rakt igenom eller är det bara gelcoaten som släppt/slagits loss? Var på båten sitter dessa?

För varje del av ovanstående områden finns det olika sätt att laga - och endast ett fåtal handlar om att måla!

Jag har många frågor därav skrev jag att jag ville börja med en utförlig guide i textform eller video.  Tänker om det finns en bra webbsida, forumtråd eller liknande. 
 

Jag listade bara några exempel på områden som jag har frågor kring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mawe85:

Jag har många frågor därav skrev jag att jag ville börja med en utförlig guide i textform eller video.  Tänker om det finns en bra webbsida, forumtråd eller liknande. 
 

Jag listade bara några exempel på områden som jag har frågor kring. 

Det finns jättemycket bra info och tips att söka ibland på den här sidan och det går att ställa frågor.

Men!
För att du - vilket påpekats av ChristerN - skall kunna få hjälp måste du svara på VAD du vill måla, eftersom det är olika färgtyper och behandlingar beroende på VAD du vill måla. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-12 vid 14:33 skrev Peter_K:

Det finns jättemycket bra info och tips att söka ibland på den här sidan och det går att ställa frågor.

Men!
För att du - vilket påpekats av ChristerN - skall kunna få hjälp måste du svara på VAD du vill måla, eftersom det är olika färgtyper och behandlingar beroende på VAD du vill måla. 🙂

Båten som syns på bilden i mitt första inlägg som ska målas, dvs glasfiber. 

 

Har såklart redan sökt och kollat en hel del trådar på MG men mycket utspridd info. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mawe85:

Båten som syns på bilden i mitt första inlägg som ska målas, dvs glasfiber. 

 

Har såklart redan sökt och kollat en hel del trådar på MG men mycket utspridd info. 

Tror inte du får så många svar när du väljer att inte svara oss som försökt hjälpa dig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev petelars:

Tack för svar! Jag har nu läst på på Internationals hemsida och ringde därefter en person på företaget som gav mig ytterligare tips. Min plan är att genomföra målningen (över och under vattenlinjen) enligt nedan steg. Något jag missar?
 

Förberedelser:

Tvätta av båten först för att bli av med vax och annat.

Slipa först för att rugga upp ytan med fint sandpapper.

Tvätta av med aceton

 

Grundfärg:

För grundfärg kan man köra International Gelshield 200 (epoxi).

Måla 2 ggr ovan vattenlinjen och 4-5 ggr under vattenlinjen med epoxin.

För gelshield kan man vid 5-10 grader C lägga ett lager per dag. 

Vid 15 grader kan man lägga två lager per dag.

Målas med roller då epoxin inte är så rinnig. Behöver inte penslas ut.

 

Bottenfärg:

International Trilux hard antifouling kan man använda

Måla två lager bottenfärg med roller. Pensel behövs ej.

Man kan ej spara blandad färg om det ingår härdare.

 

Färg ovan vattenlinjen:

Använd två-komponent polyuretan färg.

Det får ej få för lång tid mellan sista lagret grundfärg och första lager ovan vattenlinjen, annars måste man slipa grundfärgen.

Bör använda pensel och efterdra med pensel.

Måla x antal lager.

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer bli toppen 👍 

Kolla på t ex Hjertmans vad grejerna kostar, gör en budget och återkom efter det om du vill veta något mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...