Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Grundstötning i hamnkanalen..

Rekommendera Poster

I helgen gick vi på grund när vi kryssade oss ut ur hamnen. Det skrapade och vi stod still i ett par sekunder på en sten innan vi fick vind i seglen och krängningen tog oss där ifrån.

 

Vi kontrollerade direkt att det inte fanns några synliga skador i kölsvinet och seglade vidare. Jag har dessutom vid ett senare tillfälle undersökt all inifrån synlig botten utan att se några sprickor och båten läcker inte.

 

Behöver jag anmäla det till försäkringsbolaget? Behöver jag bry mig alls?

 

Tänkte prata med hamnen om det och höra om de känner till att det ligger (minst) en sten på runt 1,2 meters djup 5-6 meter ut från kanten i den 35 meter breda kanal som leder ut till havet.

 

 

 

Att kunna kryssa sig ut när det blåser på lite kräver att man går rätt nära kanalens murade sidor, ska man inte våga gå en 4-5 meter intill dessa under ett slag?

 

Vi har tidigare karterat delar av hamnen och kanalen med ekolodet och det är på de flesta ställen mer än 2 meter djupt långt in mot sidorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken hamn är detta?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmäl nu när det är aktuellt och informera om att du själv inte kan se några skador.

Du borde då få info om hur du ska gå vidare.

 

Två saker som kan ta stryk är bakkanten av kölens infästning i skrovet (syns oftast inte inifrån) och/eller akterstagets infästning i skrov eller mast.

 

Hur fort gick det?

Ramlade allt och alla ombord huller om buller så har du nog fått skador, inte annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skäldervikens hamn. Ungefär vid krysset

 

 

PSX_20200511_224336.jpg

 

Det gick inte jättefort, vi hade redan tappat mycket fart i slaget, så jag tycker att det borde vara lugnt. Ingen eller inget ramlade.. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Dava:

en sten på runt 1,2 meters djup 5-6 meter ut från kanten

Tur att jag såg det här.. Brukar gå ungefär på det avståndet i tron att utloppet håller djupet överallt

 

Om jag hade funderat på om en grundstötning gjort skada hade jag nog anmält. Om inte för att slippa fundera på om jag borde anmäla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Skäldervikens hamn. Ungefär vid krysset

 

PSX_20200511_224336.jpg

Pirarmarna är ju byggda rätt ut i havet från stranden och har funnits där så länge jag minns (hade en faster som bodde i Skälderviken på 60-talet och det traskades ofta ner till hamnen när hon besöktes). Om det legat en sten på 1,2m  djup i hamnkanalen sedan dess så är det märkligt att den inte plockats bort eller märkts ut under alla dessa år.

 

Du ska kanske ta ett dopp till sommaren när det blivit lite varmare i vattnet o kolla vad det är som ligger där. (Försäkringsbedrägeri??) Markera och spara grundstötningsstället i GPSen medan spåret finns kvar, det brukar vara jättesvårt att hitta tillbaka annars.

 

En anmälan till försäkringsbolaget påverkar inte ev beräkningar av skadefria år o liknande så länge du inte begär ut ersättning, så gör en skadeanmälan medan ärendet är aktuellt. Beskriv även att du inte kan se några skador invändigt och vill kunna återkomma efter höstupptagningen när du/varvet kan besiktiga eventuella skador lite bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev reva:

Tur att jag såg det här.. Brukar gå ungefär på det avståndet i tron att utloppet håller djupet överallt

 

Om jag hade funderat på om en grundstötning gjort skada hade jag nog anmält. Om inte för att slippa fundera på om jag borde anmäla..

 

Kanalen håller djupet bra i övrigt. Jag har kryssat ut genom den och gått mycket nära många gånger.

 

Ett första steg kommer ju att vara att hålla avståndet bättre på just denna plats, jag har rätt bra koll på exakt var det.

 

Sen ska jag gå riktigt nära långsamt långsamt för att få en bra bild på det med ekolodet, jag är ju nyfiken på om det är en sten, en uppgrundning i sanden eller ett vrak.

 

Tveksam till om jag kommer att dyka ner där, det skulle vara från stranden och inte båten då.

 

Jag har som liten seglat längs pirarna med optimist på ca en meters avstånd utan att gå på, men optimisten sticker väl 70-80 cm och inte metern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Skäldervikens hamn. Ungefär vid krysset

 

 

PSX_20200511_224336.jpg

 

Det gick inte jättefort, vi hade redan tappat mycket fart i slaget, så jag tycker att det borde vara lugnt. Ingen eller inget ramlade.. 

Jahaja, sonen körde sönder sin propeller någonstans i den rännan förra året eller möjligen 2018 och då pratar vi Coronet 17 fot med 100 drev, alltså inte särskilt djupgående....... 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Sen ska jag gå riktigt nära långsamt långsamt för att få en bra bild på det med ekolodet, jag är ju nyfiken på om det är en sten, en uppgrundning i sanden eller ett vrak.

Spännande att få veta vad det är! Med tanke på hur oroligt vattnet är där när det blåser hårt låter uppgrundning troligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig, det är ett UFO! Kanhända med utomjordingar ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Var försiktig, det är ett UFO! Kanhända med utomjordingar ombord. 

Närå, det är den nya företeelsen radiostyrda grund. Det marknadsförs som "Vill du vara ensam i din favoritnaturhamn i juli? Stäng inloppet med en Grund-O-Matic!". Lyxvarianten uppdaterar de elektroniska sjökorten automatiskt när man lagt det på plats.

  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på grund i denna kanal borde man inte behöva göra.

Ser ut som det kan vara utgrundningar längs med kanalen enligt flygfoto på Eniro.

Meddela även hamnen så att man kan kontrollera om det behövs en muddring samt även informera övriga båtar att det finns grunda partier närmast kanten på kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick Dava på en hård sten, eller mjuk sand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Gick Dava på en hård sten, eller mjuk sand?

 

Svårt att avgöra då det kom så oväntat. Det kändes som att vi studsade upp på något, innan vi satt fast Ekolodet visade en mycket plötsligt förändring av djupet.

 

Samtidigtså känns det osannolikt att det skulle ligga en så stor sten där, möjligtvis om den lossnat från piren, men då borde man väl se ett hål?

 

Det var inte tvärnit utan snarare en långsam inbromsning - hård sand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Ser ut som det kan vara utgrundningar längs med kanalen enligt flygfoto på Eniro.

 

Det är sant, precis där var det. Jag uppskattade det till 25-30 meter före betongplattformen man ser som en fyrkant till vänster i bilden.

 

Desto mer jag tänker på det desto rimligare är det att det var en sanduppgrundning jag gick på. Har gått på grund i hamnen tidigare, men då har det varit i lera/dy vilket är en helt annan känsla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev reva:

Spännande att få veta vad det är! Med tanke på hur oroligt vattnet är där när det blåser hårt låter uppgrundning troligt

Jag blev ju fundersam då jag läste rubriken.

För mig finns det ju bara en ”hamnkanal” och den är inte segligsbar vare sig på djupet eller på höjden, ja möjligen med en modellsegelbåt. Paddans passagerare får ofta ducka under broarna om vattenståndet är litet förhöjt.😎

 

Jag har förresten kollat djupet utanför Hinsholmskilen, skall se om jag hittar tillbaka till den tråden som handlade om det.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Dava:

Skäldervikens hamn. Ungefär vid krysset

 

 

PSX_20200511_224336.jpg

 

Det gick inte jättefort, vi hade redan tappat mycket fart i slaget, så jag tycker att det borde vara lugnt. Ingen eller inget ramlade.. 

Såhär ser det ut i ett S57 kort. 
Skulle inte gå nära den piren. 
Dessutom är ju hela området inom 3-meterskurvan = djup 0-3 meter. 
Så vad finns det att anmäla? 

 

A2C7DA06-7586-4CA5-8FF0-08EC48D6FD22.thumb.png.8b40573e46120adc2f342c5bf8fba874.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coppertail:

Såhär ser det ut i ett S57 kort. 
Skulle inte gå nära den piren. 
Dessutom är ju hela området inom 3-meterskurvan = djup 0-3 meter. 

 

Vad är det för kort? Innebär de tecknen att det finns sanddynor?

 

Hamnen ska hålla 2.5 meter enligt hamnguiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

 

Vad är det för kort? Innebär de tecknen att det finns sanddynor?

 

Hamnen ska hålla 2.5 meter enligt hamnguiden.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Sjokort/Elektroniska-sjokort/ 
 

En hamnguide kan lova precis vad som helst utan att vara bindande. 
Och bitvis kan det säkert vara lite mer än 3 meter djupt. Men sjökortet lovar inte mer än 0-3 meter. 
Så håll dig där du vet att du flyter fritt och tänk på vattenståndet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev coppertail:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Sjokort/Elektroniska-sjokort/ 
 

En hamnguide kan lova precis vad som helst utan att vara bindande. 
Och bitvis kan det säkert vara lite mer än 3 meter djupt. Men sjökortet lovar inte mer än 0-3 meter. 
Så håll dig där du vet att du flyter fritt och tänk på vattenståndet. 

 

Min båt sticker ju inte mer än 130 cm så jag kommer nog inte att ändra mitt beteende nämnvärt.

 

Men visst det är inte stora ytor i hamnen där det är ens 2 meter djupt.

Ska ägna en dag åt att loda rännan ordentligt. I mitten är det faktiskt djupare än 3 meter på flera ställen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har seglat ut å in där ett antal ggr å man får passa sig för kanterna. Hela den sidan grundar upp snabbbt nära muren s.a.s.

Det var nog en rejäl lerklump du studsade på.

Skönt med en långkölad båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...