Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Cam72

Problem med oljemängd drev 290dp-e

Rekommendera Poster

Hej

Har/håller på att byta olja i drevet men blir inte riktigt klok, enligt den info jag hittat ska det gå i 2,7liter, de flesta verkar få i runt 2,6, det ska vara 1.5dl mellan min och Max på stickan. Jag har nästan fått i 3 liter och har några mm kvar på stickan till Max. 
vad kan vara orsaken, eller har jag fel info om oljemängderna?

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Cam72:

Hej

Har/håller på att byta olja i drevet men blir inte riktigt klok, enligt den info jag hittat ska det gå i 2,7liter, de flesta verkar få i runt 2,6, det ska vara 1.5dl mellan min och Max på stickan. Jag har nästan fått i 3 liter och har några mm kvar på stickan till Max. 
vad kan vara orsaken, eller har jag fel info om oljemängderna?

tacksam för svar

Tre liter hm har du verkligen mätt rätt. Jag har aldrig lyckats få i 2,7 liter, även fast drevet stått öppet i pluggen hela vintern i pannrummet. 2,5 lyckas jag fylla i mitt 290 och då är det fullt på stickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Tre liter hm har du verkligen mätt rätt. Jag har aldrig lyckats få i 2,7 liter, även fast drevet stått öppet i pluggen hela vintern i pannrummet. 2,5 lyckas jag fylla i mitt 290 och då är det fullt på stickan.

Dunken jag fyllt från är/ska vara på 4 liter, jag har 1liter kvar, jag mätte dock inte att den innehöll 4 liter från butiken så visst kan det vara så att den inte innehöll 4liter från start, egentligen enda förklaringen som jag kan se 🤔

kontrollfrågan: visst kollar man med stickan ej ner skruvad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Cam72:

Dunken jag fyllt från är/ska vara på 4 liter, jag har 1liter kvar, jag mätte dock inte att den innehöll 4 liter från butiken så visst kan det vara så att den inte innehöll 4liter från start, egentligen enda förklaringen som jag kan se 🤔

kontrollfrågan: visst kollar man med stickan ej ner skruvad?

Svar ja ! 😊 Lägger till en bild från instruktionsboken för säkerhetsskull.

 

 

CCF20200511.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du förlängning på drevet så går det åt mer olja. Sen måste man vänta upp till en halv timme innan man kan läsa av rätt nivå. Om man kollar för tidigt och inget ser på stickan och då häller på mera så blir det ofta för mycket.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyller via både  hålet för stickan  och via insexpåfyllningen och med den temperatur som råder har jag väntat 1 timme mellan mätningarna (har gått nattvakt så tiden fanns) för att vara säker att oljan letat sig ner. 
ska jag tappa av oljan och köpa ny eller ska jag bara se till att ha rätt mängd enligt stickan och vara nöjd? Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Cam72:

Jag fyller via både  hålet för stickan  och via insexpåfyllningen och med den temperatur som råder har jag väntat 1 timme mellan mätningarna (har gått nattvakt så tiden fanns) för att vara säker att oljan letat sig ner. 
ska jag tappa av oljan och köpa ny eller ska jag bara se till att ha rätt mängd enligt stickan och vara nöjd? Vad säger ni?

Det är ju stickan som avgör hur mycket nivå du har. Jag skulle lita på stickan, hur ska du annars göra? Har du drevet i våg och stickan visar det den gör så är det ju så.😀

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha alltid "för lite" olja än för mycket. för mycket olja blir en "gegga" under tiden när det blandas med vatten. 2 liter + räcker gott och väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Det är ju stickan som avgör hur mycket nivå du har. Jag skulle lita på stickan, hur ska du annars göra? Har du drevet i våg och stickan visar det den gör så är det ju så.😀

Ja du har helt rätt, saker som avviker från det ”normala” har en tendens att sätta grillor i huvudet bara. Jag fyller till Max på stickan, så får det bli 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alicia1:

Ha alltid "för lite" olja än för mycket. för mycket olja blir en "gegga" under tiden när det blandas med vatten. 2 liter + räcker gott och väl.

Stämmer säkert men jag avser att hålla vattnet borta från insidan av drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...