Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Båtsommarn 2020

Rekommendera Poster

Tja forumet.

 

Jag går i säljar tankar för att införskaffa en större båt till båtsommarn 2020. Har suttit alldeles för många timmar framför blocket och diverse båtsidor och letat.

Har reagerat över vilken omsättning av båtar det verkar vara iår. (läste en artikel i aftonbladet där blocket säger att deras annonsering och försäljning av fritidsbåtar ökat med 175% i jämförelse med 2019).

 

Tror ni båtlivet kommer hajpa denna sommarn pga COVID-19 pandemin, kommer gästhamnarna vara överfulla med folk som tänker att de testar på detta med båt en sommar nu när de ändå ska vara hemma. 

 

Jag själv har en Max budget på ca 8-850 000kr och det verkar som att i den prisklassen rullar det riktigt mycket båtar, men det kommer inte ut något begagnat i samma tempo som det försvinner, så måste vara mycket folk som tänker att "ja vafasen inget spanien, tapas, öl och golf i sommar" vi köper en båt. 

 

Eller vad tror ni?

 

/M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det säkert, hemester i båt är inget dumt alternativ om det inte går att resa utomlands.

 

De som inte har båt men kan tänka sig att skaffa en letar febrilt efter något som kan passa på Blocket.

 

De som har båt behåller den, semestern räddad oavsett reseförbud eller ej.

 

Det känns litet som båtmarknaden repat sig efter ett antal års nedgång, som den var för 10 år sedan, säljarens marknad.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om nuläget.  Båtmarknaden har en "bra" period just nu.  Frågan är vad som händer när de ekonomiska konsekvenserna kommer ikapp - om de ens gör det? Jag tänker på alla som blir av med jobbet etc. Jag som gjorde misstaget att sälja förra året hoppas på att det kommer ut en del intressant på eftersäsongen när en del insett vad baksidan med båtägande är avseende service, vinterförvaring etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Olleman82:

Håller helt med om nuläget.  Båtmarknaden har en "bra" period just nu.  Frågan är vad som händer när de ekonomiska konsekvenserna kommer ikapp - om de ens gör det? Jag tänker på alla som blir av med jobbet etc. Jag som gjorde misstaget att sälja förra året hoppas på att det kommer ut en del intressant på eftersäsongen när en del insett vad baksidan med båtägande är avseende service, vinterförvaring etc.

Ne det är nog många som inte varken ser eller tänker på timmarna man får lägga innan och efter en säsong. Men de kanske köper tjänsten iofs.

 

Jag har fortfarande kvar min men börjar ju tveka på om man ska sälja och chansa på att köpa något. Kanske bara blir skit av allt. Och en sommar på land vill man ju inte ha.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du ändå renoverat drev och motor så kanske det är lika bra att köra en säsong till ändå. Det är ju omöjligt att sia om marknaden men OM du nu hittar något intressant är risken att du får betala betydligt mer än vad du tex gjort förra året. Du får säkert sålt din egna båt för fler slantar också men du tittar ju på så markant dyrare båt att det blir rätt sura pengar om båtmarknaden snabbt svalnar av inom ett par år igen. The million dollar question för alla som vill ut eller in på marknaden är ju just om det här är kortvarigt pga restriktionerna eller om det innebär att nytt beteende.

 

Jag tror nog ändå inte på det sistnämnda. Folk vill ut och resa och ha det krångelfritt på semestern och krångelfritt vet jag inte riktigt om man kan kalla båtlivet, iaf inte för oss Svenssons som sällan köper nya båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom coronapandemin (viruset SARS-CoV-2 och att vi blir sjuka i covid-19) så kommer ju sommarens väder att ha stor betydelse för framtiden.

 

Bra väder

Vi redan frälsta behåller vår tro och vår båten eller köper en nyare och/eller större.

De som "tvingats" in i båtlivet blir frälsta och behåller sin nyinköpta båt.

 

Dåligt väder

Vi redan frälsta överger i viss utsträckning vår tro och säljer båten.

De som "tvingats" in i båtlivet blir avskräckta för livet och kommer aldrig mer att tillbringa en enda semesterdag ombord på en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska bra gissat Mackey.

Sen har vi de som har en billig segelbåt från Anno Dacumal. Man får inget för den. Å plånboken har förbjudit att köpa nått större eller annorlunda eller förhoppningsvis med mindre underhåll.

Så den katagorin, känner en väl som ingår i den, kommer ha kvar sina båtar. Kommer att segla, fast inte så mycket  om det är ruskväder.

Äre nån som kan hjälpa mig förrexten att rita-designa en fast sprayhood?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-12 vid 11:43 skrev Mackey:

Förutom coronapandemin (viruset SARS-CoV-2 och att vi blir sjuka i covid-19) så kommer ju sommarens väder att ha stor betydelse för framtiden.

 

Bra väder

Vi redan frälsta behåller vår tro och vår båten eller köper en nyare och/eller större.

De som "tvingats" in i båtlivet blir frälsta och behåller sin nyinköpta båt.

 

Dåligt väder

Vi redan frälsta överger i viss utsträckning vår tro och säljer båten.

De som "tvingats" in i båtlivet blir avskräckta för livet och kommer aldrig mer att tillbringa en enda semesterdag ombord på en båt.

Tror att är på rätt spår där. Det var inte bara finanskris i skarven mellan 2000 och 2010-talet. Det var några år med riktigt dåligt väder också. Vecka 29 på västkusten kom aldrig riktigt tillbaka efter detta.

Inför kommande sommar så har jag dock i första hand onda aningar om gästhamnarnas öppethållande. Tror att det kan komma starka påtryckningar från myndigheterna gentemot dessa likt de som kom gentemot skidanläggningarna i påskas. Några smaskiga bilder  i dagspressen på trängsel i hamnarna skulle nog bidra extra. Hör en del viskningar om att skärgårdsbefolkningen på vissa håll utövar påtryckningar på gästhamnarna att stänga i sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev segelbagaren:

Inför kommande sommar så har jag dock i första hand onda aningar om gästhamnarnas öppethållande.

Vi var rädda att det skulle komma några direktiv om att man inte skulle få sjösätta, men vi ligger i plurret, puh.

 

Vissa restriktioner i gästhamnarna kan nog vara lämpligt, men frågan är om det hjälper att stänga dem. Då samlas bara alla på någon ö istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-12 vid 12:43 skrev Mackey:

Förutom coronapandemin (viruset SARS-CoV-2 och att vi blir sjuka i covid-19) så kommer ju sommarens väder att ha stor betydelse för framtiden.

Förlåt mig Mackey men vi blir nog sjuka i SARS-CoV-2 och viruset är Covid-19...  😉

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev LonelyBird:

Förlåt mig Mackey men vi blir nog sjuka i SARS-CoV-2 och viruset är Covid-19...  😉

Nej, det är som Mackey skriver. Covid-19 = Corona virus desease 2019

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Nej, det är som Mackey skriver. Covid-19 = Corona virus desease 2019

Nope!, SARS-CoV-2 är sjukdomen, Covid-19 är viruset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det har någon jävla betydelse. Kommenterade det bara som humor. Mackey är alltid saklig. Jag försökte bara var rolig men misslyckades...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på vad jag skrev ovan:

 

https://www.gp.se/ekonomi/skärgårdens-sommaroro-bli-sjuka-eller-bankrutt-1.28029178

Utan att veta vad just ovanstående leder till så verkar Sverige gå mot mer stängning när övriga Europa öppnar upp. De två timmarna i bil vill ju socialstyrelsen ta tillbaka. Bävar inför det besked som utlovats i början av Juni.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev segelbagaren:

Exempel på vad jag skrev ovan:

 

https://www.gp.se/ekonomi/skärgårdens-sommaroro-bli-sjuka-eller-bankrutt-1.28029178

Utan att veta vad just ovanstående leder till så verkar Sverige gå mot mer stängning när övriga Europa öppnar upp. De två timmarna i bil vill ju socialstyrelsen ta tillbaka. Bävar inför det besked som utlovats i början av Juni.

Det värsta som kan hända tycker jag är om länder öppnar upp för mycket och för snabbt.

 

Jag bävar inte direkt inför beskedet utan hoppas att det blir ganska restriktivt med öppningar för viss frihet.

 

Så länge det inte blir förbjudet att tillbringa tiden i sin fritidsbåt så är det där vi kommer att vara i sommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man inte känner sig som etnisk minoritet i norra Bohuslän innan den 20 augusti...

Men gränshandlare går ju i konkurs förstås.

Styrsöborna vill att Göteborgarna håller sig på fastlandet och Hisingen, Ica-handlaren, krögaren och Styrsöbolaget tycker annorlunda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar att segla till och i Bohuslän någon sommar och denna sommar hade troligen varit bra, förutom då att vi från Stockholm är ännu mera ovälkomna än vanligt. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Vi planerar att segla till och i Bohuslän någon sommar och denna sommar hade troligen varit bra, förutom då att vi från Stockholm är ännu mera ovälkomna än vanligt. 😀

Dessvärre är det nog så.

Redan på 1710-talet då pesten (inte) kom till Göteborg stängdes stockholmare ute från staden, dom fick inte komma in även om dom hade ett friskhetsintyg i handen. Detta eftersom pesten härjade okontrollerat i den kungliga huvudstaden.

 

Göteborgarna uppmanades att tvätta händerna, undvika sociala kontakter och inte resa. Så lyckades man med att hindra smittspridningen då (läs artikeln i länken) så det är liksom ingenting nytt...310år gammalt tips, funkar ännu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...