Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kenneth_S

RM propelleraxeltätning - Hur mycket fett?

Rekommendera Poster

Jag har bytt propelleraxeltätning till Rodahl Marins motsvarighet till BlackJack, och med avluftningsnippel. Detta gör att jag vid sjösättning slipper klämma packningen för att få ur luften.

 

Frågor: Jag ska ju peta i lite silikonfett i en fettnippel. Hur mycket fett ska pressas i, och ska det endast göras en gång/säsong (vid sjösättning)? Ska jag pressa i på ena sidan axelen, snurra 180 grader och pressa i även på den sidan - Eller räcker det med en pressning?

 

Har även en backslagsfråga, då jag oxå bytt backslag i år: Hur mycket olja på ett ungefär ska i backslaget? Jag har petat i ungefär en havliter, men tänker att det inte räcker. Vet att oljestickan är ett bra instrument att kolla på (😉) men bara så att jag vet när jag på ett ungefär närmar mig rätt volym.

 

Ser fram mot svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kenneth_S:

Har även en backslagsfråga, då jag oxå bytt backslag i år: Hur mycket olja på ett ungefär ska i backslaget? Jag har petat i ungefär en havliter, men tänker att det inte räcker. Vet att oljestickan är ett bra instrument att kolla på (😉) men bara så att jag vet när jag på ett ungefär närmar mig rätt volym.

 

Ser fram mot svar.

Glömde nämna att backslaget är ett MS3 (c tror jag det var)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ytters lite fett som behövs, kanske en klick 5x5 mm

Oljevolymen har ett minne av 2 liter, men minnet har svikit mig tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pentax:

Det är ytters lite fett som behövs, kanske en klick 5x5 mm

Oljevolymen har ett minne av 2 liter, men minnet har svikit mig tidigare.

Inte snurra på axeln 180 grader, och pressa i lite fett på andra sidan oxå? Bara en dutt och sen är det klart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja känns det bra så kan du göra så, det är ju så det händer när axeln börjar rotera.

Fettklicken sprids runt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...