Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Hur ta bort smörjoljefläck från kapell?

Rekommendera Poster

Bästa forum

Under vinterflrvaringen har mitt kapell råkat glida ner på golvet där det mig ovetandes hade läckt olja från en gammal smörjkanna. Nu har jag en fläck på ca 30x15 cm invid bakrutan. Se bild. Oljan sitter på utsidan och har inte trängt in genom impregneringen.

Fläcken är extremt klibbig, seg och klistrig. Inte bra... Kapellmakare säger att sådant kan man inte rädda. Som jag ser det har jag två alternativ:

1 försöka få kapellet omsytt lokalt genom att fläcken klipps bort och ersätts med nytt tyg.

2 Försöka ta bort oljan själv, om om (när) det misslyckas gå till alt. 1

 

Vad tror ni om alt 2? Vad är det starkaste jag törs använda på tyget? Att impregneringen ryker gör inget, det kan jag behandla lokalt. Men vad tål t ex sömmar och tråd?

Tacksam för idéer och tips!

20200506_145407.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fotogen skulle jag provat med då det är en petroleumprodukt precis som smörjoljan. Sedan med något alkaliskt som löser fotogenen, kanske YES diskmedel? Men glöm inte att tejpa plastfönster innan så du inte får fotogen på det.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen egen erfarenhet av det du råkat ut för (höjden av otur för övrigt) men jag hade testat med galltvål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med galltvål, (såpa eller Yes) och se om det funkar.

Sug upp den lösta smutsen med potatismjöl.

 

Gör dina första försök på ett litet område närmast rutan så riskerar du inte att smutsen sprider sig vidare i tyget.

 

Funkar inte galltvål, såpa eller Yes är det dags att gå vidare med fotogen.

Gör på samma vis, pröva nära rutan, sug upp med potatismjöl.

 

Rutan mår inte dåligt av fotogen har en kapellmakare berättat för mig. Han rekommenderade fotogen för att tvätta rent rutorna, men inga andra lösningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska pröva detta! Galltvål före fotogen? Talar vi om fotogen som man har i värmaren (campingparaffin)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket mindre oljefläckar har jag fått då oljestickan på min förra båt sprätte till och det stänkte på insidan av kapellet.

Grövre oljefläckar har jag fått på kläder. Det kan vara svårt att få bort.

 

Ren "ny" olja är en sak, men gammal smutsig olja är något annat.

 

På kapellet provade jag med aceton, det löste väl fläcken till 75% ungefär, sedan Acapella infärgning och impregnering, om man kände till fläckens existens kunde man se den, men inte annars. Kapellets plastrutor tål definitivt inte aceton! Ja aceton var det som fanns ombord den dagen jag sölade med oljestickan. Möjligen hade fotogen eller förtunning funkat bättre.

jag vet att jag tvättat bort mindre oljefläckar på textilier med T-röd också, men det blir schatteringar i tyget efteråt.

 

Jag fick en större oljefläck på ett par halvgamla jeans, som jag tänkt ha vardagsvis. Även detta var smutsig spillolja. Tvättade först med förtunning/thinner, sedan snabbt på med någon fläckborttagningsspay jag hittade i tvättstugan, och sedan in i tvättmaskinen. Tja... man kan ana en färgskiftning, så dom byxerna är nu graderade till "verkstads och trädgårdsbyxor" Jeans, denim och kapelltyg har ju fler likheter än olikheter.

 

Kemisk ren bensin har ingen föreslagit, kanske kan hjälpa, jag har aldrig provat.

 

Men tvätt med något föreslaget lösningsmedel, inklusive fotogen, galltvål, Yes eller liknande gör inte saken sämre i alla fall, sedan då dölja resterande fläck med infärgning av den drabbade ytan eller hela kapellet med Acapella eller infärgning med annat fabrikat. Impregnering kör jag alltid med Hedéns medel för grovtextil, tält, kapell med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en annan sak, när jag läste i ena annan tråd.

Testa försiktigt med bromsskivespray, den innehåller isopropanolalkohol. Akta plastrutan!

Alla som har gamla veteranbilar och motorcyklar har sådan spray som universalrengöringsmedel.

Det började med att man sprayade vid kända oljeläckor innan besiktningen, då försvann spåren av dessa spårlöst. Sedan kom någon på att man kunde ta bort oljiga fläckar av olika härkomst från inredningen. Att man sedan dessutom kan rengöra bromstrummor och bromsskivor med denna spray ses som en nyttig bieffekt....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för superintressanta idéer! Jag börjar väl med de snällaste först, de som skonar rutan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Rutan mår inte dåligt av fotogen har en kapellmakare berättat för mig. Han rekommenderade fotogen för att tvätta rent rutorna, men inga andra lösningsmedel."

 

Se för fanken till att inte få dessa tvålflingor på rutan. den mår inte bra av tvållösning.

Jag fick symaskinsolja på mitt från kemtvätten... den finns kvar än i dag!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-11 vid 12:48 skrev Georg_Ohm:

Jag kom på en annan sak, när jag läste i ena annan tråd.

Testa försiktigt med bromsskivespray, den innehåller isopropanolalkohol. Akta plastrutan!

Alla som har gamla veteranbilar och motorcyklar har sådan spray som universalrengöringsmedel.

Det började med att man sprayade vid kända oljeläckor innan besiktningen, då försvann spåren av dessa spårlöst. Sedan kom någon på att man kunde ta bort oljiga fläckar av olika härkomst från inredningen. Att man sedan dessutom kan rengöra bromstrummor och bromsskivor med denna spray ses som en nyttig bieffekt....

 

Intressant, PLEASE håll oss informerade om någon försöker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev LonelyBird:

Intressant, PLEASE håll oss informerade om någon försöker...

Jag har inte provat bromskivespray på någonting i båten, mest beroende på att den sprayen står hemma i garaget.

Men jag har har en smörjkanna som läcker, sölade på En skjorta, och det löste den oljan, men den oljan var ju ren, så det testet gills liksom inte. Men jag vet att kompisar sprayat på feta fläckar på gammal bilklädsel, med varierande resultat.
 

Men vad det än är man sölat med och på, så är ju prognosen gynnsammare ju snabbare man åtgärdar sölet. Om nu någon tvivlar på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag föreslå något heltokigt... Det finns en välkänd sanning att lika löser lika. Vad är det mest lika? Motorolja! Prova att försiktigt lösa upp den svarta oljefläcken med färsk motorolja. När fläcken har ljusnat tvättas den färska motoroljan bort med Abnet/Yes/eller annat tvättmedel.

 

Jag blev själv förvånad när jag provade att göra rent från fettstänk runt spisen/köksfläkten med matolja. Det fungerade perfekt på gammalt matfett och sedan tvättades matoljan bort med diskmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Nu ska jag föreslå något heltokigt... Det finns en välkänd sanning att lika löser lika. Vad är det mest lika? Motorolja! Prova att försiktigt lösa upp den svarta oljefläcken med färsk motorolja. När fläcken har ljusnat tvättas den färska motoroljan bort med Abnet/Yes/eller annat tvättmedel.

 

Jag blev själv förvånad när jag provade att göra rent från fettstänk runt spisen/köksfläkten med matolja. Det fungerade perfekt på gammalt matfett och sedan tvättades matoljan bort med diskmedel.

Inte alls dumt tänkt. Om du förtunnar oljan kommer det tunna bara att sprida sig, sugas vidare.

När du väl sköljt med det vattebaserade kan du ju ta ren alkohol, isoproppanol förslagsvis, utan färgmedel, kräkmedel å annat (som i sig lämnar rester, typ tsprit mm.)

Om du använder starkt alkaliskt vattenbaserat. Tänk på att skölja noggrant. När du sköljt färdigt, sköljer du lika många gånger till, så klarar du dej från att fräta sönder tyg/tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har kapellmakeriet svarat att de kan skära bort fläcken och sy in ny duk. Så nu blir det transplantation istället för rengöring. Men jag ska be att få tyget med fläcken med mig hem för att testa några olika metoder. Kan vara bra att veta inför framtiden...

Skriver i denna tråd om/när jag får något resultat!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä, när jag kom dit sa den ene att han ville sy på en lapp ovanpå oljefläcken, medan den andre sa  att en sån fläck får man inte bort. Sen tipsade de mig om en kemtvätt i närheten som de visserligen inte visste någonting om, men jag kunde ju alltid försöka...

Nu struntar jag i dem och behandlar fläcken själv! Återkommer här i tråden med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast med wd 40 och sen löser man det lilla som är kvar med tex rödsprit eller kemisk ren bensin dvs bromrengörare.    Detta funkar även perfekt när någon glömt en choklad i tygklädseln.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Enklast med wd 40 och sen löser man det lilla som är kvar med tex rödsprit eller kemisk ren bensin dvs bromrengörare.    Detta funkar även perfekt när någon glömt en choklad i tygklädseln.  

Kemisk ren bensin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bearbetat fläcken med grön såpa, strött på potatismjöl, sugit upp mjölet och tagit bort så mycket såpa som möjligt med ren svamp doppad i mycket vatten. Kanske något av oljeklibbet minskade. Sedan på med fotogen, mjöl, sugit upp mjöl, sköljt, tvättat med såpa, sköljt. Klibbet minskar något, kanske så pass att man skulle våga använda kapellet som det är, men fortfarande viss klibbighet.

Några funderingar: hur länge ska man låta fotogenen verka? En stund? Timmar, dagar? Kan man såptvätta bort den och sedan skölja bort såpan under rinnande vatten, eller sprids skiten i kapellet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fotogen var ett misstag om du nu inte gillar just den lukten.

Gör om gör rätt ta wd 40 det löser oljan och luktar helt ok vill du ha det ännu renare med lite risk för blekning tar du Isopropanol. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Kemisk ren bensin?

 

Sorry fel av mig det är Isopropanol 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Eile:

Gör om gör rätt ta wd 40 det löser oljan. 

Hur gör man när man sprejat på wd 40? Väntar? Sen, vad gör man, tvättar bort geggan med Yes? Eller tar man rödsprit alt ren bensin direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jmwa:

Hur gör man när man sprejat på wd 40? Väntar? Sen, vad gör man, tvättar bort geggan med Yes? Eller tar man rödsprit alt ren bensin direkt?

1. Det viktigaste är att veta vad fläcken är av.

Vet du vad det är för ämne

2. Om det inte är vattenlösligt kommer det inte sprida sig om du tvättar och sköljer med vatte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Eile:

Sorry fel av mig det är Isopropanol 

Isopropanol är ett bra alternativ att avsluta med och bleker inte om färgen inte är alkohollöslig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport: efter gårdagens tvättförsök (se ovan) och nattens torkning är den stora fläcken inte längre kladdig. Aningen fet om man drar hårt med fingret över den, men inte mer. Till nöds går alltså kapellet att använda. Men jag tänker ändå testa med wd40 följt av isopropanol, för att se hur mycket mer jag kan få bort. Intressant nog är impregneringen intakt på insidan! Tror ni att den förstörs av mer kemisk rengöring? I då fall kanske jag borde stoppa här. Fläcken är förvisso mörk och ful, men huvudsaken är att kapellet gör sitt jobb.

Tankar om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja olja impregnerar ju bra...

Förr i tiden innan Det fanns syntetiska fibrer tillverkade kustbefolkningen egna regnkläder, ”oljeställ” det var bommulskläder indränkta i någon mineralisk- växtbaserad- eller animalisk olja som sedan fick torka. Dom kläderna blev stela och luktade inte så gott.
 

LYCKA TILL!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport: har försiktigt sprejat en bit av oljefläcken med WD40 enligt tips ovan från Eile. Mest lovande resultat hittills! Efter nåra timmar sög jag upp överskottet med dasspapper. Ytan känns lite hal, men kladdet är borta, och man anar en blå nyans på tyget som nyss bara såg tjäraktigt ut. Se strimman i mitten på fotot.

Nästa steg blir att tejpa rutan noga, maskera det rena tyget och sen applicera rikligt med WD40 (med svamp, tror jag) på fläcken, vänta en d+ag eller så och sem suga upp. Därefter tvätta med såpa. 

Tankar om det?

20200517_223232.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jmwa:

Lägesrapport: har försiktigt sprejat en bit av oljefläcken med WD40 enligt tips ovan från Eile. Mest lovande resultat hittills! Efter nåra timmar sög jag upp överskottet med dasspapper. Ytan känns lite hal, men kladdet är borta, och man anar en blå nyans på tyget som nyss bara såg tjäraktigt ut. Se strimman i mitten på fotot.

Nästa steg blir att tejpa rutan noga, maskera det rena tyget och sen applicera rikligt med WD40 (med svamp, tror jag) på fläcken, vänta en d+ag eller så och sem suga upp. Därefter tvätta med såpa. 

Tankar om det?

20200517_223232.jpg

Bör funka. Då är det petroleumlöslig smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Bör funka. Då är det petroleumlöslig smuts.

Tejpa rutan kan du strunta i. Gör ingen skillnad mer än tar tid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä...det går inget bra. Jag har tvättat med såpa, fotogen, wd40 och massor av Yes. Allt i flera omgångar. När allt har torkat är ytan oförändrat fet.

Vilka domedagsvapen återstår? Jag har ju inget att förlora...

Tidigare i tråden rekommenderas bromsrengöring. Har tittat på macken och hittat klassikern Brakleen. Är det rätt sort? Hur skulle det vara med kemiskt ren bensin?

Och hur länge ska man låta preparatet verka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall ha bromsrengöringsmedel är Brakleen rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...