Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SpeedmasterMike

Presentideer till långseglare?

Rekommendera Poster

Hallå! 

Är själv en nybörjare inom segling, men gillar det! Har en god vän som varit ute länge på de stora haven nu, det blev inte exakt runt jorden men flera år ute på haven och korsat atlanten några gånger själv bland annat. Nu på väg hem och jag tänkte köpa någon present att markera denna bedrift... Finns det några bra ideer här på forumet vad man kan köpa? Tänker mig nåt halv-nödvändigt (han har redan all teknisk utrustning som behövs), som gärna får vara kopplat just till att ha klarat av en så stor sak som att segla ut i världen och tillbaka. Finns det tex nåt märke som bara långseglare "får bära", eller vad har du som seglat långt själv unnat dig som en lyxpresent efteråt? Vad saknade du, som hade förgyllt din tid ute lite extra?

 

Alla ideer uppskattas, och tacksam för alla seriösa ideer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"The Ashley Book of Knots", knoparnas referensverk. Tror den skulle uppskattas. Det skulle jag gjort. Fast inte längre för nu har jag köpt den. 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röda byxor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Röda byxor

Och för "en nybörjare inom segling" kan jag berätta att det är en tradition inom seglingen att endast den som korsat Atlanten i segelbåt får bära röda byxor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tips hittills! Boken lät som en bra och rätt unik ide, fler på det spåret?

 

Gillar också röda byxor iden, var väl mycket snack om det för några år sen, när det blev mode för "vanligt folk" också. Dock är han mer praktiskt lagd än moderiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev SpeedmasterMike:

Tackar för tips hittills! Boken lät som en bra och rätt unik ide, fler på det spåret?

Bra att få veta vilka knopar han borde ha använt... 😉

 

Boken Principles of Yacht Design visar hur båten borde ha sett ut.

Boken kräver tekniskt och matematiskt intresse och helst även ingenjörsstudier för att komma till sin rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En snygg sextant, alltså den mekaniska antika prylen för att ta reda på sin position, kan ju vara trevligt att få. Om nu din vän inte redan har en i båten för säkerhets skull. Kan ju ha en snygg namnplåt med givarnas namn också 🙄

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ABC:

alltså den mekaniska antika prylen för att ta reda på sin position

Bra förtydligande så att du inte riskerar åtal för uppvigling till människorov och/eller koppleri.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Mackey:

Bra förtydligande så att du inte riskerar åtal för uppvigling till människorov och/eller koppleri.

Jo, jag tänkte gardera mig så att inte någon skulle missförstå och "förbättra" förslaget...

Förslaget är faktiskt seriöst, har man inte redan en kan det nog vara en kul gåva, om man nu kan hitta en snygg sådan.

Redigerad av ABC
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, Ja en snygg sextant är ju en riktig fin ide. Men vart kan man hitta en sån? Alltså den mekaniska varianten? 

 

Edit: var inte så svårt via google. Mycket kul tips. Är det någon som vet om det är rimligt lätt att faktiskt lära sig använda den, finns böcker osv? 

 

Redigerad av SpeedmasterMike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev SpeedmasterMike:

Tack, Ja en snygg sextant är ju en riktig fin ide. Men vart kan man hitta en sån? Alltså den mekaniska varianten? 

ebay

Tradera

Nätauktioner

Google

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Bra att få veta vilka knopar han borde ha använt... 😉

 

Boken Principles of Yacht Design visar hur båten borde ha sett ut.

Boken kräver tekniskt och matematiskt intresse och helst även ingenjörsstudier för att komma till sin rätt.

Tack, också en riktigt fin presentide!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

ebay

Tradera

Nätauktioner

Google

Tack! Insåg snabbt att vad jag borde frågat är: Vet ni någon specifik site eller märke om man vill köpa en bra och korrekt sextant? Hittar lätt några snygga men står med disclaimer om att de inte är korrekta och mest för dekoration. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SpeedmasterMike:

Tack! Insåg snabbt att vad jag borde frågat är: Vet ni någon specifik site eller märke om man vill köpa en bra och korrekt sextant? Hittar lätt några snygga men står med disclaimer om att de inte är korrekta och mest för dekoration. 

Jo, jag insåg det också när jag började titta lite närmare. Jag blev själv lite intresserad av att köpa en och kom till samma frågeställning som du.

 

Prisbilden ligger från några hundralappar till rät många tusenlappar.

 

Jag skulle absolut behöva samma hjälp som du att hitta något som är både snyggt och fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...