Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FredrikTysk

Vilka skärmanläggningar, båttunnlar, akvedukter (för båtar) och fungerande slussar finns det i Sverige och Norge?

Rekommendera Poster

Hej!

Vilka skärmanläggningar, båttunnlar, akvedukter (för båtar) och fungerande slussar finns det i Sverige och Norge?

Jag har sammanställt en väldans massa frågor, så även om ni inte kan svaret på alla frågor, så får ni gärna svara på de frågor som ni känner till svaret på, så kan jag beta av listan allt efter hand och få färre frågor kvar som kräver en djupare efterforskning...

Den enda skärmanläggningen som jag känner till är Ormo skärmanläggning i Norrde älv, som ska skydda så att inte havsvatten ska riskera att strömma in i Göta älv. Finns det fler liknanden anläggningar som Ormo skärmanläggning i Sverige eller i Norge?

Den enda båttunneln som jag känner till i Sverige eller Norge som man kan åka med en motorbåt genom, är den cirka 135 meter långa tunnel i Herøya kanal.
Men finns det någon mer båttunnel i Sverige eller Norge, som inte bara är att betrakta som en väldigt kort vägtrumma eller en vanlig viadukt?
I Kvareneskilen i Norge (strax utanför Kristiansand) så finns en liten tunnel, men är den farbar med motorbåt? Lista kanaltunnel, är ju ett projekt i Norge som diskuterats. Men den är väl inte byggd och vet någon hur det går eller gick med det projektet?
 

De enda akvedukterna (för båtar) som jag känner till i Sverige eller Norge är, akvedukten i Håverud i Dalslands kanal, och de två akvedukterna mellan Berg och Borensberg i Göta kanal. Men finns det några fler akvedukter (för båtar) i Sverige eller Norge?

I både Sverige och Norge så finns det ju ett flertal slussar längs olika kanaler. I både Sverige och Norge så är det ju ett ganska stort antal slussar som ännu fungerar, men det finns ju också ett antal slussar i de båda länderna som inte längre går att använda. Jag tänkte försöka mig på att ta mig igenom samtliga fungerande slussar i de båda länderna, men jag har svårt att finna någon bra översikt på var de olika slussarna är.
Så ni får gärna berätta om statusen på de slussar, som jag inte känner till statusen på, alltså om de är farbara eller inte. Skulle jag ha missat några slussar som är i drift (eller som är på väg att driftsättas), så får ni gärna berätta vilka fler slussar som finns i drift (eller som är på väg att driftsättas), så att jag kan komplettera min lista.

De slussar som jag känner till är följande:

Följande slussar har jag åkt genom i Sverige, så att jag vet att de ännu lär vara farbara:
58 slussbassänger i Göta kanal.
31 slussbassänger i Dalslands kanal.
26 slussar i Strömsholms kanal.
15 slussbassänger i Kinda kanal.
9 slussar Hjälmare kanal.
6 slussar i Bergslagskanalen.
6 slussar i Trollhätte kanal.
2 slussar i Sickla kanal.
1 sluss i Falsterbokanalen
1 sluss i Hammarbyslussen.
1 sluss i Pråmkanalen i Karlstad.
1 sluss i Skellefteälven, utanför Skellefteå.
1 sluss i Säffle kanal.
1 sluss i Södertälje kanal.
1 sluss i Åkers kanal.
1 sluss i Örebro

 

Följande slussar har jag inte åkt genom i Sverige, så de har jag sämre koll på:

3 slussar i Torshälla kanal. De är väl alla farbara nu igen, efter att man bytte några slussportar under 2019?

1 sluss i Viskan vid Åskloster. Den är väl ännu i drift?

1 sluss vid Örnsköldsvik i Moälven. Den är väl ännu farbar?

1 sluss vid Växjö, alltså Åbysluss. Den är väl ännu farbar?

1 sluss vid ”Slussenområdet” i Stockholm. Genomgår för tillfället en totalombyggnad, öppnas 2021.

1 sluss i Pråmleden, alltså Silfhytteå sluss, som dock stängdes 2018, på grund av underhållsbehov. Ännu råder väl osäkerhet huruvida denna sluss kommer att repareras eller inte. Har någon färsk info om läget för denna sluss?

Det är väl inga slussar vid Forghaga i drift, och det pågår väl inte heller något arbete för att sätta slussarna vid Forshaga i drift igen?

Följande slussar har jag åkt genom i Norge, så att jag vet att de är farbara:
18 slussar i Telemarkskanalen.

Följande slussar eller kanaler har jag inte åkt genom i Norge, så jag har många frågetecken om dem:


8 slussar i Haldenkanalen, som alla lär vara farbara.


Porsnes sluss i Tista kanal. Jag tyckte att den inte såg så välanvänd ut, då jag besökte platsen i somras. Är den att betrakta som i drift ännu?

Lindåsslussen, visst är den restaurerad och ännu i bruk Skjoldastraumens slussanläggning är väl ännu i bruk?

Är några slussar i Soots kanal i drift? Støa kanal har väl ingen sluss?

Svanefoss sluss är väl ännu i bruk?

Storstraumen och Småstraumens båda slussar vi Eidstod är väl ännu i bruk?

Slussen mellan Storstraumen mellan Øvre og Nedre Byglandsfjord är väl ännu i drift?

I Løvenskiold Fossums kanalanlegg finns det väl inga farbara slussar längre?

Jag har fått mycket inspiration av att bland annat titta på denna trevliga webbsida som framförallt behandlar de nordiska kanalerna:
http://kanaler.arnholm.nu
Men webbsidan ger inte svar på alla mina frågeställningar…, samtidigt som inte all information på webbsidan är helt aktuell, då saker kan ha förändrat sig på senare år, även om slussar påstås ha varit öppna för tiotalet år sedan…
 

Med vänlig hälsning
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med kartläggningen av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fienden lägger pussel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man se det, fast med undantag för skärmanläggningar och saker kopplade till Göta älv och Slussen i Stockholm, så är ju allt annat av ringa eller inget värde utanför turismsektorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-11 vid 09:40 skrev pseudonym:

Vad är syftet med kartläggningen av detta?

Hej!
Jag tänkte att det vore roligt att passera samtliga fungerande slussar, akvedukter (för båtar) och båttunnlar I Sverige och Norge!, ungefär som en del vill besöka alla världsdelar eller runda någon ö långt bort någonstans.

Att försöka ta sig över de stora världshaven med min lilla motorbåt kändes inte så värst realistiskt, men väl att kunna åka genom alla slussar (där det inte är allt för låga broar, men där kanske man istället kan åka med en liten öppen båt/jolle istället), akvedukter (för båtar) och båttunnlar i Sverige och Norge verkar inte vara någon helt omöjligt projekt med min båt, så jag tänkte att de kunde vara trevligt!

Dessutom brukar ju kanaler vara riktigt mysiga att färdas på många gånger!

På tal om "skärmanläggningar", så visste jag inte om att "Ormo skärmanläggning" fanns, då jag kom fram till den för första gången 2017. Men det var ju också som en sak man kunde passera med båten, så jag tänkte att det kanske finns fler liknande anläggningar eller andra lite ovanliga saker som man också kan passera med båten.

Med vänlig hälsning
Fredrik

13.thumb.JPG.e9f641308a8461dc84ec96b2efc717bc.JPG
Slussen i Pråmkanalen i Karlstad.

76.thumb.JPG.73e706876dc647708596efe28d24e3ec.JPGAkvedukten i Håverud.

7.thumb.JPG.60b9b25dffbb29821959b18ed27278a6.JPG
Tunneln i Herøyakanalen.

Ormo.thumb.JPG.1444ee5a54431daeea73fdc38bea3966.JPG
Ormo skärmanläggning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bygger ju en jättetunnel förbi Stadlandet i Västnorge (intill samhället Selje). Den kanske blir nåt att åka genom! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom HAM världen (amatörradio) finns det de som åker omkring till olika distrikt för att sända från . Andra sysslar med train spotting, airplane spotting lär nog oxå finnas intresserade personer som spanar in starter/landningar.

 

Så varför inte "samla" på slusspassager:-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

De bygger ju en jättetunnel förbi Stadlandet i Västnorge (intill samhället Selje). Den kanske blir nåt att åka genom! :)

 

Jo, om den tunneln blir av så tänkte jag absolut åka genom den, gärna med min egen båt, om nu det blir tillåtet (vilket jag skulle tro att det blir)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev skippeer:

Inom HAM världen (amatörradio) finns det de som åker omkring till olika distrikt för att sända från . Andra sysslar med train spotting, airplane spotting lär nog oxå finnas intresserade personer som spanar in starter/landningar.

 

Så varför inte "samla" på slusspassager:-)

Absolut!
Själv försöker jag bland annat samla på kanaler och slussar med båten, och besök vid STF-stugor (Svenska Turistföreningens stugor) och DNT-stugor (Den Norske Turistforening:ens stugor) i fjällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående slussarna i Torshälla-Eskilstuna kanal.  Slussen och bron mellan Faktoriholmen och Kanonhusholmen fungerar, vet inte om slussarna i Torshälla är helt fungerande än. Står dock "klart" på kommunens webbsida. Det är också en eller fasta broar mellan Torshälla och Eskilstuna som är väldigt låga (i alla fall de i Torshälla) så det gäller att ha en låg båt.

Redigerad av JEC78
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev JEC78:

Angående slussarna i Torshälla-Eskilstuna kanal.  Slussen och bron mellan Faktoriholmen och Kanonhusholmen fungerar, vet inte om slussarna i Torshälla är helt fungerande än. Står dock "klart" på kommunens webbsida. Det är också en eller fasta broar mellan Torshälla och Eskilstuna som är väldigt låga (i alla fall de i Torshälla) så det gäller att ha en låg båt.

Tackar för informationen!

Med vänlig hälsning
Fredrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...