Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nyppa

Mariner (Yamaha) 30 hk, går dåligt/dör vid full gas

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har en Mariner (Yamaha) Thirty 30 hk. 2-cylindrig med en förgasare. Från början av 90-talet. 

Den är lättstartad och går bra på låga och mellanhöga varv. Men vid fullt gaspådrag och strax därunder går den bra en stund sen börjar den gå väldigt dåligt. Ibland vaknar den till igen och får upp farten men oftast tvärdör den. Om jag stryper bränsletillförseln genom att vika bränsleslangen så går den bra eller bättre iaf. 

 

Funderar på om den får för fet bränsleblandning eller för lite luft. Det startar väldigt lätt vid kallstart utan choke också. Men jag har haft upp förgasaren flera ggr och rengjort den ordentligt och monterat tillbaka den med nya packningar. Så min starkaste hypotes är att tändningen behöver justeras. Jag har fipplat med det lite grann men inte fått den att gå bättre. Nya tändstift gör ingen skillnad. 

Det är mina teorier men jag tacksamt emot era. Gärna länk till någon sida där det finns instruktioner på hur man justerar tändningen också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen film på när felet uppvisar sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla att slangen från tanken fram till inloppet på bränslepumpen är helt tät. Den skall vara gastät, så läckage av bränsle får inte förkomma. Om det går att pumpa in soppa med blåsan efter att motorn stannat så kan detta vara problemet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mawe85:

Du har ingen film på när felet uppvisar sig?

Nej tyvärr. Kan fixa det nästa gång jag ska till stugan.

 

26 minuter sedan skrev guestsson:

Kolla att slangen från tanken fram till inloppet på bränslepumpen är helt tät. Den skall vara gastät, så läckage av bränsle får inte förkomma. Om det går att pumpa in soppa med blåsan efter att motorn stannat så kan detta vara problemet.

Jag har inte sett något läckage från slangarna. Om det skulle vara som du säger så är det väl mer troligt att den skulle få en för mager bränsleblandning. Då borde väl motorn gå sämre om jag stryper bränsletillförseln istället som för nu att den går bättre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att justera bränsleblandningen på förgasaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel när motorn dör på det sätt du beskriver är att det kommer in luft i bränslet. Om den istället dör av bränsleöverskott så ser jag närmast två möjligheter. Otät nålventil eller trasigt membran i bränslepumpen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mawe85:

Har du testat att justera bränsleblandningen på förgasaren? 

Via skruven? Japp. Är inte det bara för att justera tomgången? 

 

2 timmar sedan skrev guestsson:

Ett vanligt fel när motorn dör på det sätt du beskriver är att det kommer in luft i bränslet. Om den istället dör av bränsleöverskott så ser jag närmast två möjligheter. Otät nålventil eller trasigt membran i bränslepumpen.  

När jag hade isär förgasaren och gjorde rent den såg nålventilen fin ut och den stängde som den skulle. 

Om membranet är trasigt borde det väl vara tvärtom att den inte får soppa. Så hade jag på en annan motor. Då fick man pumpa för att hålla liv i den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev nyppa:

Via skruven? Japp. Är inte det bara för att justera tomgången? 

 


Jo, tomgång upp till lite gaspådrag. Men inte full gas. Så där ligger knappast felet.

Kan det vara så att det läcker in bensin till vevhuset från pumpen?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:


Jo, tomgång upp till lite gaspådrag. Men inte full gas. Så där ligger knappast felet.

Kan det vara så att det läcker in bensin till vevhuset från pumpen?

 

Styrs pumpen av vacum eller är det pulserande mellan vacum och tryck? 
Menar du att den kan suga i sig bensin ner i vevhuset om det är något trasigt membran eller nåt i pumpen? 

 

Kom på en annan sak. När man pumpar blir aldrig blåsan stum och det låter som man pumpar bensin in i cylindern. Kan det vara så att det är nåt som är trasigt i pumpen och jag pumpar in bensin i vevhuset via den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en membranpump i en tvåtaktare har en atmosfärisk sida och en sida som är ansluten till vevhuset. Tryckpulserna från vevhuset får membranet att röra sig och suga/trycka bränsle från tank/bränslefilter till förgasare.

Om vi tänker oss en läcka från bränslepumpen som blir en faktor först när gaspådraget är stort, så skulle det kunna komma in för mycket bränsle då, och få motorn att gå dåligt. Att då strypa bränslet genom att knipa åt slangen skulle kunna få överflödet att minska.

Jag spekulerar bara, men jag föreställer mig att detta är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt blåsa, eller helst hela satsen med slangar och kontakter till både tank och motor så att de är OK och sluter tätt. Kan vara kulan i blåsan som inte funkar som den ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-11 vid 12:38 skrev raol:

Ja, en membranpump i en tvåtaktare har en atmosfärisk sida och en sida som är ansluten till vevhuset. Tryckpulserna från vevhuset får membranet att röra sig och suga/trycka bränsle från tank/bränslefilter till förgasare.

Om vi tänker oss en läcka från bränslepumpen som blir en faktor först när gaspådraget är stort, så skulle det kunna komma in för mycket bränsle då, och få motorn att gå dåligt. Att då strypa bränslet genom att knipa åt slangen skulle kunna få överflödet att minska.

Jag spekulerar bara, men jag föreställer mig att detta är möjligt.

Jag tycker ditt resonemang låter logiskt. Jag ska beställa en membransats och byta nästa gång jag åker till stugan.

 

2020-05-11 vid 13:36 skrev Kenneth_S:

Byt blåsa, eller helst hela satsen med slangar och kontakter till både tank och motor så att de är OK och sluter tätt. Kan vara kulan i blåsan som inte funkar som den ska

Det är inte så länge sedan jag bytte blåsan. Men jag ska kolla att den är okej och byta om det behövs. Men det borde inte ha något att göra med hur motorn beter sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång jag åker till stugan kommer jag se över bränsleslangar, anslutningar, tank och pumpblåsan. 

Byta membran i bensinpumpen.

Om felet fortfarande är kvar tänker jag kontrollera igen att nålventilen verkligen sluter tätt.

 

Men om det fortfarande krånglar efter det. Någon som har något förslag vad jag ska kolla då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som KennethS nämner,  vissa blåsor är lite kinkiga i backventilen. Jag har varit med om en som sluter tätt bakåt när jag höll den med utloppet uppåt men inte i andra vinklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det kan inte komma för mycket bränsle från slangen så länge flottören och nålen i förgasaren fungerar korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vacker Evinrude slutet av 80-tal insjövatten litet mekörd men tyvärr så hög kompression att jag inte orkar dra igång den.Lär plottra förstär ni ordet i Sverige ungefär bubbla. Tycks vara samma skräp som Yamaha. Mycket svärare än Mercury. Trodde det var  något fel på tändningen men skall rengöra förgasaren, Bränslet. Av Jaguarerna stående med halvtom tank och stor har jag lärt mig om att det kan bildas kondensvatten.Därför bör man tömma  bränslesystemet om vårarna.

Allt skvatter om olika bränslekvalteter och.tillsatsmedel gällande 2-taktsmotorer är ufosnack eller för de som tror på jordstrålning och elöverkäslighet. I Bromma runda husen där ja bodde några år fick de stänga ett barnhem pga elledningar över gården! Oljeinblandningen 2 taktsoljan rätt dyr vanlig helsyntetisk Formula 1 för bilarna torde gå lika bra med  litet mera olja än de extradyra 2-taktsoljorna.Vad fint att det i spalten hittas kunnigt folk jag visste inte och trodde att den förhatliga Evinruden hade tändningen felinställd den gick vackert  på tomgång och vid halvgas.Helt riktigt putsa förgasaren flottören öppnas kanske inte tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för hjälpen!
Det var membranet i bensinpumpen som var trasigt. Har bytt membransats och den går så fint nu. Dock blev den lite knepig på tomgången men det ska nog gå att justera till. 


20200604_135201.thumb.jpg.b4a3a7e996661022a298096a12a75810.jpg

 

Är det någon som vet var man kan köpa den här packningen på bilden nedanför? Den ingick inte i membransatsen. 

 

20200604_1355133.thumb.jpg.db5f784493e19ee88e321fe43f623e45.jpg

Redigerad av nyppa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...