Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrBakerman

Rengöring efter 2komponentlim?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag har en äldre Zodiac där en detalj har lossat och för att kunna limma tillbaka dem behöver jag få bort det gamla limmet.

Det gamla limmet sitter rejält fast och jag förutsätter att jag behöver få bort det gamla innan jag kan limma dit detaljen igen?

jag har provet med väldigt många olika typer av lösningsmedel men inget biter..

 

Någon som har något tips?

 

 

Redigerad av MrBakerman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MrBakerman:

Hej. Jag har en äldre Zodiac där en detalj har lossat och för att kunna limma tillbaka dem behöver jag få bort det gamla limmet.

Det gamla limmet sitter rejält fast och jag förutsätter att jag behöver få bort det gamla innan jag kan limma dit detaljen igen?

jag har provet med väldigt många olika typer av lösningsmedel men inget biter..

 

Någon som hat något tips?

 

 

Vad händer om du lagom försiktigt värmer på limresterna med en varmluftspistol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad händer om du lagom försiktigt värmer på limresterna med en varmluftspistol?

Det har jag inte provat, klarar duken värme? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev MrBakerman:

Hej. Jag har en äldre Zodiac där en detalj har lossat och för att kunna limma tillbaka dem behöver jag få bort det gamla limmet.

Det gamla limmet sitter rejält fast och jag förutsätter att jag behöver få bort det gamla innan jag kan limma dit detaljen igen?

jag har provet med väldigt många olika typer av lösningsmedel men inget biter..

 

Någon som har något tips?

Dessvärre så biter kontaktlim på mycket men inte på kontaktlim. Så limresterna måste bort om din nya limning ska fungera.

 

Jag hade använt mekanisk bearbetning. Rasp, fil, grovt sandpapper... Då får du även ytan uppruggad så att din nya limning har något att bita i (både detaljen och pontonen men det är väl självklart). Gummibåtspontoner tål mer slipning än man kan föreställa sig.

 

Vid limningen så ska du låt kontaktlimmet torka så det är helt klibbfritt. Vanligaste felet när kontaktlim inte biter är att ytorna lagts samman för tidigt. Bättre att låta torka för länge än för kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. Provar lite försiktigt med värme, annars verkar det vara mekanisk borttagning som gäller? 
Funderar lite på hur proffsen gör, det tar ju sin lilla tid att slipa och krafsa bort limmet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade limmat fast liggunderlag på en bänk med kontaktlim, hade använd en pensel till att stryka ut limmet med, glömde bort penseln, hittade sen helt stel några dagar senare, provade att ställa penseln i aceton, och det funkade. Men det blev rätt så kletigt och kladdigt, men limmet mjuknade och med engångshandskar på nävarna lyckades jag få penseln rätt så ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...