Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerWe

Vilket tracker system?

Rekommendera Poster

Efter att fått båten stulen är det nu dags att skaffa ett tracker/spårningssystem till den nya båten.

 

Men det finns ju en uppsjö av varianter, vill här ställa frågan om ngn har bra el dåliga erfarenheter av olika system och därmed då också rekommendera ngt.

Skulle vara roligt om man kan följa båten i realtid utan att abonnemanget kostar skjortan.

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med geosafe. Billig o säljs på Erlandssons och seasea mfl. 

Dom brukar även ha den på kampanj för 800-1000kr.

Den har även funktioner som 2st larmutgångar, avkänning av batterispänning och fjärrstyrnings utgång för tex kyl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev tugge:

Jag kör med geosafe. Billig o säljs på Erlandssons och seasea mfl. 

Dom brukar även ha den på kampanj för 800-1000kr.

Den har även funktioner som 2st larmutgångar, avkänning av batterispänning och fjärrstyrnings utgång för tex kyl. 

Den är prisvärd. Siren ingår också och man kan köpa till IR-sensor. Men det heter väl larmingångar?

 

Realtidsspårning är ju inte möjlig. Den skickar SMS vid larm eller positionsförfrågan och då blir det givetvis en kostnad för det via kontantkortet.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man mycket rabatt på försäkringen om man skaffar GPS-tracker?

 

Har själv funderat länge på att skaffa en. Men det blev en GSM kamera med inbyggd PIR istället, Får en notis i telefonen när någon rör sig framför kameran.

Tyvärr lär det väl inte hjälpa när de "professionella" stöldligorna bestämt sig för att stjäla motorn. Vad jag förstått använder de sig av störsändare "Jammer" som stör alla signaler såsom GPS, GSM osv. Då kan dom transportera bort båten i lugn och ro, sedan montera av motorn och demontera eventuella GPS larm.

 

Det mest effektiva tror jag är att motivlackera en motor om man vill behålla den. Tyvärr sänker det värdet om man skulle vilja sälja båten i framtiden.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev martinke:

Det mest effektiva tror jag är att motivlackera en motor om man vill behålla den. Tyvärr sänker det värdet om man skulle vilja sälja båten i framtiden.

Är det en fräsch dyr motor så är en omlackeringskostnad för dem en liten post.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinke:

Får man mycket rabatt på försäkringen om man skaffar GPS-tracker?

 

Har själv funderat länge på att skaffa en. Men det blev en GSM kamera med inbyggd PIR istället, Får en notis i telefonen när någon rör sig framför kameran.

Tyvärr lär det väl inte hjälpa när de "professionella" stöldligorna bestämt sig för att stjäla motorn. Vad jag förstått använder de sig av störsändare "Jammer" som stör alla signaler såsom GPS, GSM osv. Då kan dom transportera bort båten i lugn och ro, sedan montera av motorn och demontera eventuella GPS larm.

 

Det mest effektiva tror jag är att motivlackera en motor om man vill behålla den. Tyvärr sänker det värdet om man skulle vilja sälja båten i framtiden.

 

 

 

Utan att dubbelkolla så var det 10-15% rabatt på försäkringspremien vid användning av godkänt spårningssystem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev PerWe:

Utan att dubbelkolla så var det 10-15% rabatt på försäkringspremien vid användning av godkänt spårningssystem.

Ja, det brukar vara i den storleksordningen. Värt att notera också att det är lite olika exakt vilka trackers de godkänner. Har själv nyligen bytt båtförsäkring ifrån Länsförsäkringar till Svedea och blev varse att Geosafe är godkänt och ger rabatt hos den tidigare men inte hos den senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...