Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kim1972

Felmonterade Tändkablar

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta  431 V6 tidigt 90 tal.

Jag hade monterat tändkablarna fel och efter ett par smällar vid startförsök har jag rättat till tändkablarna. Nu klickar och knorrar det när jag försöker starta och batteriet är full laddat. Det finns en säkring som går till starten och det finns ett startrelä. Kan de vara orsaken till att den klickar och knorrar när jag försöker starta?

Tänker på om de har tagit stryk på grund av att tändkablarna var felmonterade?

Är tacksam för tipps.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kim1972:

Har en Volvo Penta  431 V6 tidigt 90 tal.

Jag hade monterat tändkablarna fel och efter ett par smällar vid startförsök har jag rättat till tändkablarna. Nu klickar och knorrar det när jag försöker starta och batteriet är full laddat. Det finns en säkring som går till starten och det finns ett startrelä. Kan de vara orsaken till att den klickar och knorrar när jag försöker starta?

Tänker på om de har tagit stryk på grund av att tändkablarna var felmonterade?

Är tacksam för tipps.

 

Är säkringen hel? drar startrelät, är det startrelät som säger "klick"?

Kolla alla anslutningar mellan batteri och startmotor/solenioid så du inte har glapp eller oxidering.

Knacka halvförsiktigt med en plast- eller gummihammare på startmotorns solenoid och gör nytt startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar det i morgon, kom på att det kan vara huvudströmbrytaren som kan spöka, det är en 250 A art. 80-514 från Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...