Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Glykol

Vita avlagringar på glykolslangar

Rekommendera Poster

Hej,

jag har vita avlagringar (vitt pulver) på plastslangarna precis intill elementen i båten. Båten är från 80-talet och jag har ett värmesystem uppbyggt av element, plastslang och Ebersprächer(diesel). I plastslangarna och elementen cirkulerar glykol/vatten-blandning. Skulle behöva veta hur jag kan komma tillrätta med problemet (verkar som om detta orsakar små läckage). Vet inte vilken sorts glykol det är, gissar att det har fyllts på med olika sorter sedan båten köptes. Se bilder som visar dom vita avlagringarna.

IMG-2613.JPG

IMG-2627.JPG

IMG-2628.JPG

IMG-2629.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju skumt...

 

Det ser ut som att något tränger igenom gummislangarna, men bara precis invid anslutningen till något annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara något i gummit som orsakar, ser ut att vara rostangrepp på röret på en bild.

 

Gummi kan innehålla syror, svavel och andra kemikalier som angriper metaller i närheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har någon gång haft liknande små oxidationer som jag misstänkt berott på att det varit något omärkbart/obetydligt läckage av glykolblandning.

 

När jag funderar ett steg till så slås jag av om det kan vara någon form av galvanisk korrosion som uppstår från anslutning av 240V till varmvattenberedare eller andra små krypströmmar som går i vattensystemet. När jag för några år sedan hade loss slangarna mellan varmvattenberedaren och motorn så kände jag att det kittlade av vad jag tror kan ha varit en svag växelspänning när jag plockade med slangen och kom i kontakt med motorn. Jag skulle så klart kollat med mätinstrument mellan slang o motor men tyvärr.... (att lossa slangarna bara för att mäta är så meckigt att det inte kommer att ske förrän nästa gång slangarna måste bort av någon viktigare orsak)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, lite kommentarer_

- Jag har mycket sällan båten ansluten till 230V. Solpanelen på taket och laddning när jag kör räcker i stort sätt alltid.

- Det är som ni ser inte bara vid radiatorer utan på många ställen där andra material  (aluminium eller stål?) kommer i kontakt med slangen och glykolen. Är det så att det blir någon reaktion då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att torka bort detta? och om du gjort det hur lång tid tar det för att det vita skall komma tillbaka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitt mjöl?

Jag gissar på att det är korroderat aluminium, iallafall på en av bilderna.

 

ANEKDOTVARNING!
Jag jobbade en tid med min far som var prov- och leveransingenjör på en firma som tillverkade och sålde större brandsläckningsanläggningar till oljehamnar, oljetankers, hangarer, raffinaderier och andra riskfyllda anläggningar.

 

Vid leveransbesikting av en anläggning på ett fartyg på ett varv i Gdansk funkade inte grejerna som de skulle. Det blev stopp i en känslig injektor. Den skruvades isär och vi fann ett vitt pulver i den som lades ned i en zippåse för analys hemma.

 

Gissa om vi fick problem......i tullen.

Narkotikasökhunden visade visserligen inget som helst intresse, men pulvret beslagtogs.

Efter förhör av tull och polis fick vi åka hem. Efter några veckor kom påsen med posten. Man hade besparat vår firma en dyr analys, SKL eller vad det hette på den tiden, hade kommit fram till att det var aluminiumoxid tillsammans med utfällningar av magnesium eller hur det nu var, det är ju mist 40 år sedan farsan är borta och firman såld till Kidde så jag minns nu inte exakt.

Jag minns inte heller varför det fanns i injektorn, men jag tror att det berodde på att man hade lett dit den syntetiska skumvätskan från firma Total i någonting annat än ett syrafast rör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är som Lintott antyder. Ett litet glykol-vatten lekage från varma slangar skapar denna typ av pulver. Detta är typiskt för tex Volvo Penta motorer som har den tjusiga lösningen med kopparrör som tätas med O-ringar i termostathus, värmeväxlare och andra komponenter. Det lilla lekaget är svårt att upptäcka då avdunstningen ser till att ingenting droppar men sockerbildningen avslöjar lekaget...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu torkat av slangarna där det var vit beläggning. Såg då att det var många små skador på slangen. Se bilder. Antar att glykol väldigt sakta trängt upp där och bildat avlagringarna. Inget synligt läckage dock.

5E0F8FDC-109B-4CB7-B68E-3C6C226AE14B.jpeg

A0693150-134B-4A44-BC79-F908A742B9A7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så. Små lekage och avdunstningen från slangarna gör att kvar blir sockret.

Tid att byta slangar 😉...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tips! Tidigare vågade jag inte röra slangarna men nu gjorde jag rent och böjde lite på dom, det läckte inget utan är som sagt väldigt lite läckage som man inte ser när man tittar på slangen.

 

Istället för att byta ut slangar så vill jag riva ut element, slangar och byta ut mot en fläktvärmare av den här typen som kopplas direkt till Ebersprächern, se bild. Fördelarna som jag ser det är många, förutsatt att man hittar en bra plats och att fläkten är tyst:

- Man kan riva ut ca 14 meter slang, radiatorer, samt kopplingar som kan börja läcka.

- Förhoppningsvis snabbare uppvärmning av salongen.

- Lättare att underhålla.

Vad tror ni om det? Idag märker jag knappt att värme lämnas till båten. Det är knappt någon skillnad på värmen ut från Ebersprächern och det som kommer tillbaka (mycket pga att radiatorerna är inbyggda och mycket små till ytan).

Skärmklipp.PNG

Redigerad av Glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...