Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har sparkat igång ett avstannat projekt och behöver lite råd. Min Rospiggen 28 har stått övertäckt på land ett par säsonger. Däcket är i dåligt skick med viss delaminering och rätt mycket sprickor och några små hål i gelcoaten. Gelcoaten känns skör och "fnasig" på vissa ställen. 

Jag vet att det inte finns nån snabb lösning på det, men det finns heller inte en chans att jag hinner åtgärda allt innan sjösättning!

Min fråga är: Hur skyddar jag bäst däcket under säsongen för senare åtgärd? Vaxa? Rubba? Tejpa? Lacka? Blunda och bit ihop...?

 

Tacksam för alla tips!

(Undanber mig svar på vad jag borde ha gjort.. :)

15890317492237382114594808795120.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du konstaterat själv finns ingen snabb lösning. Att göra fusk-lagning eller skita i att fixa kommer leda till mer skador i däcket pga vatteninträngning. 

 

Att börja i början av maj med detta och få det att funka till sjösättning samma år är lite väl optimistiskt. Kanske läge att satsa på sjösättning våren 2021..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om glasfiberskiktet är helt under gelcoaten så sjösätt o åk. Ev fukt i sprickorna kommer att torka ur fort efter upptagningen men täck ordentligt annars får du fukt o frostsprängning (underlättar förvisso bortskalning av gelcoaten men är inte en rekommenderad metod...).

 

Är det sprickor o hål även i laminatet så kommer du att få vatteninträngning i distansmaterialet och då blir det problem att torka ur tills "slutlig reparation" så låt då båten stå kvar under väderskydd tills du fixat.

 

Det går inte att göra en kvickfix o få det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täck över båten igen och arbeta med den över denna säsongen, alternativt tvätta av hela däcket ordentligt sen dra över allt med aceton och på med ett lager epoxi, förutsatt att laminatet är torrt. mer att slipa när det ska åtgärdas men epoxi är vattentätt, tunnt och bör inte kosta fasligt många kronor att dra över ett par lager. 

 

Kan inte komma på någon annan lösning för att få den "klar fort" och ändå spara tid & pengar i slutändan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en bandslip och gör som den här killen. Enkelt  😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är enkellaminat är det knappast någon fara med att köra en säsong utan större åtgärder. Vill du täta så knaprar du bort det som sitter löst och målar med topcoat eller någon enkomponentsfärg. Vax kan innehålla silikon vilket gör att du kan få rengöra väldigt intensivt när du åtgärdar det på riktigt under vintern. 

Till nästa säsong skulle jag slipa ned halkytorna tills de är släta och lägga på någon anti-halkfärg. Eller om du vill snobbar till det så slipar du och lägger på fuskteak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt lite halvhjärtat utan att hitta någon info om däckskonstruktionen.

 

Enkellaminat:

Se bara till att det inte rinner in vatten i båten.

 

Sandwishlaminat:

Då blir det lite svårare att avgöra vad som är lämpligt. Det är som tidigare påpekats inte bra att få in vatten i distansmaterialet.

 

Bäst att ta reda på något om konstruktionen först alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...