Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Elegancej

Mercury 90HP

Rekommendera Poster

Jag håller på med tilltmotorn på min Mercury 90hp 2t från någonstans runt 1990, när jag nu ska prova att lyfta eller sänka motorn så klickar det bara i reläna samt att kablarna blir varma och det började ryka och lukta bränt från det inringade stället. Att det är kortis någonstans är ju klart, men vad är det för något som ryker och luktar bränt? Det inringade på bilden.

IMG_20200509_152801~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag, utan att vara mer än en glad amatör, att orsaken till att det blir varmt just där är att du har en tunnare sladd/vajer mellan motorblock och växelhus och denna blir varm pga kortis någon annanstans. 
Såg en gång en proffsmek som anslöt ström lite felaktigt uppe vid elkontakterna så det blev kontakt mellan startmotorns anslutning och motorblocket och då blev sladden mellan växelhus och övriga motorn glödgad. Han blev lite generad eftersom jag såg på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu kanske jag ritade lite otydligt men det är inne i fyrkanten det sitter en liten tunn kabel, ska sitta ett plastlock över och det började bli varm och smälta lite i plastlocket därför skruvade jag bort det för att se vad som gömmer sig innanför och det var bara en kabelbit som, ja jag vet inte till vad och varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag gissade att det var något sådant men min gissning kvarstår: Det är kortis någon annanstans. 
De två kablarna du ser på bilden tror jag är till för att ”jorda” motorn mot växelhuset/vattnet. Riggen brukar bestå av aluminium och motorblocket av järn och däremellan och mot vattnet behövs en jordning. Fortfarande bara gissningar. 
Nere vid växelhuset ska du inte ha någon spänning. Då är det kortis någonstans vid startmotor/inkommande strömkablar. Mät med multimeter mellan tex någon av skruvarna som de korta kablarna sitter fast i och plus resp minus så kan du se vilket det är som kortar. Sen är det ”bara” att mäta sig fram mot en felkälla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig @ChristerN, men med lite modifikation. Åtminstone swivel bracketen och styrarmen (1) och (14) brukar vara av gjutjärn på större utombordare, medan rigg, motorblock, power-trim etc. består av aluminiumlegeringar. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/swivel-bracket-and-steering-arm

 

De tunna ledningarna är som du misstänker till för potentialutjämna så att offeranoderna kan skydda motorn. Under fyrkanten på bilden döljer sig det nedre motorfästet, ett på var sida. De består i princip två koncentriska stålrör med gummi emellan (24) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/drive-shaft-housing

Dessa isolerar motorns fäste i akterspegeln från vibrationer, men i och med att gummi inte leder ström så isoleras också swivelbracketen från drivaxelhuset. Ledningen finns där för att koppla ihop dem. 

 

Motorn har problem med otillräcklig jord. Samtliga jordanslutningar under kåpa bör lossas och göras rena. Batterijord (grov ledning oftast svart) är oftast ansluten till gods vid eller när startmotor och jordledningen till powertrimmet (PT) bör vara ansluten straxt intill. Felet måste inte finans här, med det är i detta område man bör börja. Eftersom problemet gäller PT får man kolla hela jordledningen till denna. 

 

Innan man meckar med detta så skall batteriet kopplas bort. Tyvärr är det det inte ovanligt att denna typ av fel där stora jordströmmar letar sig längs vägar de inte är tänkta att gå, kan ge upphov till skador till följd av höga temperaturer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev guestsson:

Jag håller med dig @ChristerN, men med lite modifikation. Åtminstone swivel bracketen och styrarmen (1) och (14) brukar vara av gjutjärn på större utombordare, medan rigg, motorblock, power-trim etc. består av aluminiumlegeringar. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/swivel-bracket-and-steering-arm

 

De tunna ledningarna är som du misstänker till för potentialutjämna så att offeranoderna kan skydda motorn. Under fyrkanten på bilden döljer sig det nedre motorfästet, ett på var sida. De består i princip två koncentriska stålrör med gummi emellan (24) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/drive-shaft-housing

Dessa isolerar motorns fäste i akterspegeln från vibrationer, men i och med att gummi inte leder ström så isoleras också swivelbracketen från drivaxelhuset. Ledningen finns där för att koppla ihop dem. 

 

Motorn har problem med otillräcklig jord. Samtliga jordanslutningar under kåpa bör lossas och göras rena. Batterijord (grov ledning oftast svart) är oftast ansluten till gods vid eller när startmotor och jordledningen till powertrimmet (PT) bör vara ansluten straxt intill. Felet måste inte finans här, med det är i detta område man bör börja. Eftersom problemet gäller PT får man kolla hela jordledningen till denna. 

 

Innan man meckar med detta så skall batteriet kopplas bort. Tyvärr är det det inte ovanligt att denna typ av fel där stora jordströmmar letar sig längs vägar de inte är tänkta att gå, kan ge upphov till skador till följd av höga temperaturer.

 

Ja, jag visste att någon som kan detta skulle svara!

Tack @guestsson! (Eller kanske TS ska tacka?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ska mäta därimellan också. Jag fortsätter med frågor angående PT motor den roterande axeln i motorn är ju + vad jag kan förstå och ytterhöljet blir ju - när det skruvas ihop med motorn. När jag mäter mellan axel och godset i PTmotorn så är det full kontakt som för mig då är kortis ska någon av de orange markerade punkterna vara isolerad på något sätt för att inte komma i kontakt med varandra eller ska det vara så.

IMG_20200511_115205.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axel är säkert jordad. Inga problem --med detta. Det är kommutatorn du skall mäta på mot vilken kolen har kontakt. Googla hur du mäter på em permanent -magnetiserad motor. Bättre än att jag skriver en följetong i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...