Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Bra finish/ytskydd för gummibåt

Rekommendera Poster

Hur skyddar ni era gummibåtar mot solens uv-strålar och får dem fina inför säsongen?

 

Det finns några specialprodukter, tex. Poly Marines Inflatable Boat Finish.

 

Sedan kan man fundera på om vanligt båt-/bilvax fungerar det också.

 

Hur gör ni?

Vilket resultat får ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Hur skyddar ni era gummibåtar mot solens uv-strålar och får dem fina inför säsongen?

 

Det finns några specialprodukter, tex. Poly Marines Inflatable Boat Finish.

 

Sedan kan man fundera på om vanligt båt-/bilvax fungerar det också.

 

Hur gör ni?

Vilket resultat får ni?

Använder kapell från Erlandssons, = 100% uv-skydd. Köpte den med uttag för utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Använder kapell från Erlandssons, = 100% uv-skydd. Köpte den med uttag för utombordare.

På vilket vis förbättras ytfinishen med ett kapell. 😉

 

Vi har kapell och det  skyddar (och döljer) tuberna när det är på, men vi vill skydda tuberna även när kapellet inte är på och kanske även få dem lite snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

På vilket vis förbättras ytfinishen med ett kapell. 😉

 

Vi har kapell och det  skyddar (och döljer) tuberna när det är på, men vi vill skydda tuberna även när kapellet inte är på och kanske även få dem lite snyggare.

Du skrev hur skyddar ni, kapell är bäst.

 

Medel tror jag inte så mycket på. Gummi gillar inte starka medel, någon tvätt med vanlig tvål brukar jag köra med om den är smutsig. Vet tyvärr inte hur länge en gummibåt håller, men min båt granne har haft sin i över 10 år utan kapell på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska absolut inte använda produkter som innehåller petroleum, lösningsmedel eller silikon, det förstnämnda bryter ner materialet det andra gör det till ett helvete att få lagningar att fästa. 303® Aerospace Protectant sägs vara bra jag har använt det finns några olika versioner vet inte om det bara är etiketten som skiljer. Jag har använt standard och den för vinylrutor men det finns för rib och en för kajak, paddleboards. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa medel jag har funnit och där pontonerna i blank Hypalon är lika bra efter en sesong är importerat från UK och heter Viking Pro Marine;  Ribshine för tvätt och Protection för UV skydd och glans.

 

Bättre än 3m, Star Brite, Jotun, Poly Marine etc etc. Har testat "alt"...

 

https://www.marinesuperstore.com/boat-cleaning/vinyl-cleaner/viking-pro-marine-ribshine-500ml

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöring och UV-skydd var slutsålt på de flesta ställen, så det slutade med att vi tvättade med "vad som helst" och sedan behandlade vi med 303 AeroSpace Protectant.

 

image.png.cc651e63c6d983b6279391eca0063e20.png

Nästa år ska vi göra en grundligare rengöring...

Då prövar vi nog Viking Pro Marine - Ribshine som AlfaAlfa rekommenderade.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...