Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
dspj

KAD-44 startar ej. Relä tickar...

Rekommendera Poster

Körde en halvtimme. När vi kom in i hamn och puttrade fram mot ledig plats dog motorn.

 

Nu startar den inte. Det slår bara i ett relä (låter det som). 12,8v i nytt startbatteri.

 

Vad kan det vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På sin korta beskrivning låter det som om det är solenoiden som mekaniskt kopplar in startmotorns bendixdrev i motorns svänghjul samtidigt som den sluter en kontakt som inte funkar som den skall.

Men det är litet beroende på hur detta klick låter, KLICK? klick? eller ett svagt ”klonk”?

 

Det kan vara tändningslåset också, har du fler än en styrplats, går det i så fall att starta från den andra styrplatsen?

 

Sedan skall du kolla att polskorna (inte Polens kvinnor, utan anslutningarna på batteriet) är ordentligt fastdragna, jag har råkat ut för det, de låter en liten ström passera men när startmotorn kräver mer ström hindras den i en glappkontakt i en polsko.

 

Men det finns en sak du skall kolla, hur beter sig instrumenten och kontrollamporna i panelen?

Dessa är förbundna med en kabelhärva som är inkopplad med en rund multikontakt i motorns kontrollbox (där det finns ett relä som kan klicka) men denna runda kontakt kan delvis ha hamnat ur läge så att alla kontaktstiften inte sitter i ordentligt, då kan man få diverse mystiska elektriska problem, tro mig jag vet... Det är iallafall lätt att kontrollera detta kontaktdon.

 

Sedan kan man ju alltid fråga sig, vad det var man senast gjorde på motorn i motorrummet eller i panelen ingen detta fel uppstod, det kanske kan ge en härledning?

 

Börja med polskorna, om dom är ok, kollar du den runda multikontakten.

Startmotorn kräver mer felsökning, den kan vi avhandla senare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet är delvis ingen nyhet.

Att det tickar till, möjligen samtidigt som ett tyngre klonk, har hänt sporadiskt under flera år vid sällsynta startförsök.

 

Det nya denna gång var att den bara dog först. Precis när vi kom in i hamnen och kanske samtidigt som jag tryckte på bogproppen. Det var iaf något jag tänkte på efteråt hände precis samtidigt.

 

Har racklat med kabeln innan när det hänt. Denna gång kollade jag även polskorna pga bogpropptanken.

När jag gjort detta provstartade jag en gång med klick som följd, någon minut senare igen(utan att göra något emellan vad jag minns) startade den helt normalt.

 

Eftersom det här med polskorna och kabeln varken nu eller tidigare verkar haft någon direkt effekt undrar jag lite om startmotorn.

 

Kan det vara så att den  ibland hamnar i ett mellanläge när den låser sig. Och att den efter några start försök hoppar i rätt läge och plötsligt taggar i rätt och funkat som den ska? Vad kan man i så fall göra år saken?

Redigerad av dspj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev dspj:

Problemet är delvis ingen nyhet.

Att det tickar till, möjligen samtidigt som ett tyngre klonk, har hänt sporadiskt under flera år vid sällsynta startförsök.

......

Kan det vara så att den  ibland hamnar i ett mellanläge när den låser sig. Och att den efter några start försök hoppar i rätt läge och plötsligt taggar i rätt och funkat som den ska? Vad kan man i så fall göra år saken?

Jag har haft samma startmotorproblem i gamla bilar, konstruktionen är densamma.

Det uppstår  en mekanisk tröghet i solenoiden, den orkar inte skjuta in bendixdrevet i startkransen. Jag har ”renoverat” sådana, det vill säga skruvat isär och gjort rent från gammalt stelnat fett, och smort in sparsamt med nytt, då blir det bättre. Men man skall nog lämna in hela startmotorn om det nu är den som fallerar, till en bilelektrisk firma som kan renovera den.

Men det blir som du beskriver, med det där mellanläget.

Klonket uppkommer du solenoiden skjuter in bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans. Då skall även ett kontaktpar slutas som ger startmotorn ström och spänning. Det kan vara så att dessa kontakter inte sluts och då snurrar inte startmotorn igång. Dessa kontakter sitter i solenoidens ena gavel. Ibland har dom svåra brännmärken och det är nu inte heller bra.

 

Inte sällan kan man behöva övertala startmotorns solenoid med en plast-eller gummiklubba..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dspj:

Att det tickar till, möjligen samtidigt som ett tyngre klonk, har hänt sporadiskt under flera år vid sällsynta startförsök.

Hade ett liknande problem i traktorn. Där var det två orsaker. Jordpunkten var kass och kabelanslutningen till polskon på minussidan var kass. Polskon är av typen där kabeln skalas och kläms fast i polskon. Det hade ärgat inne i den kopplingen.

Det gick fram tillräckligt med ström för att slå till startmotorn men inte tillräckligt för att vrida runt.

Om det nu kan vara till någon hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Hade ett liknande problem i traktorn. Där var det två orsaker. Jordpunkten var kass och kabelanslutningen till polskon på minussidan var kass. Polskon är av typen där kabeln skalas och kläms fast i polskon. Det hade ärgat inne i den kopplingen.

Det gick fram tillräckligt med ström för att slå till startmotorn men inte tillräckligt för att vrida runt.

Om det nu kan vara till någon hjälp.

Men var det ett permanent problem, eller hände det också bara ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev dspj:

Men var det ett permanent problem, eller hände det också bara ibland?

I början var det bara i bland den inte ville starta men då hjälpte det att rycka i kablarna. Startproblemen kom tätare och tätare och till slut ville den inte alls. Jag hade tur då det bara var ärg i kabelanslutningen samt dålig jordpunkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte sällan kan man behöva övertala startmotorns solenoid med en plast-eller gummiklubba..

Hur gör man det? Eller går det att bara dra runt startmotorn lite för att komma ur dödläget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om solnoiden fastnat i draget läge, alltså om bendixdravet ligger i startkransen kan du dra runt hela motorn, men risken är ju då att den startar och du får fingrarna i kläm, det gäller att veta vad man gör. Men det är nog så att bendixdrevet hamnat i ett läge utanför kransen.

 

Om grejerna fastnat ordentligt kan ju ett slag med klubba få solenioden att släppa, men det är ju också lätt att slå sönder grejerna. Ena gaveln på solenoiden är ju av någon hård plast som man kan spräcka.

 

Några startförsök med startnyckeln i tändningslåset kan ju få grejerna i ett bättre läge.

 

Men det bästa är nu att skruva loss hela startmotorn och antingen lämna in den för renovering eller köpa en ny, om det nu är den som det är fel på. Bara det att den sitter illa till, längst akterut i motorrummet på motorns vänstra sida.

 

Har du kollat att tändningslåset är ok, så att det inte är där du har glappkontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...