Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Yopphedi

Tampar och annat, vad bör man ha i båten?

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Peter_K:

Biltema har den här som är väldigt kort ihopskjuten (68 cm), som får plats på diagonalen under min lucka. 

🙂 

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/aror-och-paddlar/batshakar/dacksborstset-med-batshake-2000018113


Ok. Sån hade vi (men som borste, inte som hake), men det tog bara nån månad för den att oxidera sönder och bli oanvändbar. Massa vitt pulver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Vår båtshake hade aldrig gått att få plats med på en stuvlucka - den är väl runt två meter lång.

Vad är det för liten holk du har

? Väldigt små stuvfack!😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Vad är det för liten holk du har

? Väldigt små stuvfack!😉

Va? Stuvluckan är väl 60-70 cm lång kanske. Tror nog den är rätt normal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Va? Stuvluckan är väl 60-70 cm lång kanske. Tror nog den är rätt normal.

Jag försökte vara rolig... 😟

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Kniv har jag en i verktygslådan men använder sällan. Däremot har jag alltid, även till vardags, en Victorinox av minsta modellen i fickan och använder flera gånger per dag.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har tre rostfria knivar, en vid livbojen - som vi har kvar fast vi aldrig använder den, en i ett hadskfack i sittbrunnen och en på masten.

 

Tre knivar är lite överdrivet, men det var rea på rostfria (moraknivsliknande) knivar så totalkostnaden blev 45:- kronor.

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Biltema har den här som är väldigt kort ihopskjuten (68 cm), som får plats på diagonalen under min lucka. 

🙂 

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/aror-och-paddlar/batshakar/dacksborstset-med-batshake-2000018113

Kniv liksom flytväst tillhör ju den personliga utrustningen man inte vill vara utan.

Tandad kniv skall man ha då man kapar en lina som är belastad, det går väldigt mycket lättare, en vanlig brödkniv funkar. Kolla vad SSRS har akterut på sina båtar, ju en rätt stor skarpslipad tandad svärdliknande kniv.

Jag har Schweiziska flottans Marina blåa kniv från Vicorinox i fickan, fick en ny när jag fyllde år, den har jag ännu inte invigt.

 

Ankarlina kan ju vara bra att kunna kapa i nödfall, jag har kätting hela vägen numera och har därför en skärbrännare på akterdäck, man kan ju använda den när man skall tända grillen också... nä, jag skojade bara.

 

Fiskare bör ju ha en filékniv i en kökslåda, den duger dåligt att kapa linor med, får inget grepp liksom.

 

Men som jag skrev tidigare, efter några turer kommer du på vilka saker du måste ha med dig och vad du kan lämna i land. 
På forumet finns det trådar som handlar om säkerhetsutrustning, läs dem, men läs med förstånd, då det brukar börja med en fråga från en båtägare som skall navigera inomskärs och sluter med svar på utrustning till dem som skall korsa oceaner och passera Kap Horn från ”fel håll”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

Fast det är ju som att säga att man inte använt livbojen på alla år så därför har jag tagit bort den.

 

Sedan är det praktiskt att ha en kniv tillhands lite överallt.

Jo där har du en poäng, livboj och nödraketer och sådant är viktigt.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om nödraketer, hur ofta byter ni ut dom? Hållbarheten är ju bara max 3 år från det man köper dom. Mina nyaste gick ut för 6 år sedan (2014)...  🤔

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rensade just bland dessa och de äldsta gick ut 1999!!!

Nu har vi en 2000 års modell, en 2015 och en som håller till 2023 (eller kanske till 2026).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig riktigt förstått hela vitsen med båtshake, jo jag har två teleskopiska ombord, den ena med en sådan där automatisk snabbhake för moringar. Men i den direkta tilläggning använder varesig min besättning eller jag själv dem. Möjligen bra då man skall plocka upp linor ur vattnet, eller försöka få tag i linor i land.

Om man vill bära av (=hålla ifrån) mot en annan båt vänder man båtshaken om och stöter gummihandtaget i den andra båtens bordläggning istället för den vassa kroken.

 

En håv är alltid bra att ha, vanligtvis duger en sådan där billig håv som man köper åt små barn. Ja den är bra att plocka upp saker man tappat i sjön, om de tappade sakerna flyter det vill säga.

Sportfiskarna satsar ju på en gedignare och kraftigare håv, allt efter önskvärd fångst.

Om de tappade sakerna inte flyter och vattendjupet liksom sikten är tillfredställande förlänger man håvens skaft med båtshaken och tidigare omtipsad eltape eller buntband.

 

Kanske inte så aktuellt för trådskaparen, men i litet större båtar kan man ju ha en permanent plats för cyklop, snorkel och simfenor, bra då man fått en lina i propellern, vill skrapa bort havstulpaner och sådant. Här i väst i ibland kalla och ibland manetrika vatten kompletterar man med en våtdräkt.

För att skrapa bort havstulpaner räcker det med en enkel isskrapa av plast, sådan man vintertid erhåller gratis på de bemannade bensinstationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Oj då - det var väldigt långt... jag har två tiometers med isplitsade brandkårshakar som jag vanligtvis klarar mig med samt en tjugofemmeters för speciella tillfällen. Har klarat mig på det i femton år - men här i Stockholm står å andra sidan träden närmare vattnet än i Bohuslän.

I bohuslän förtöjer man inte i träd. De höggs ner för länge se när man kokade olja av sill för bl.a fåbränsle till gatubelysningen i de stora städerna.

Här har kryssarkluben borrat i bergöglor i graniten på de flesta ställen som det går att förtöja på. Det är väldigt längesen jag låg förtöjd med enbart bergskilar. Det var på ett lite skär på utsidan Hamneskär, det ön där fyren PaterNoster står.

10-meters linor är ju ofta lagom. Har dessutom gått ner i dimension på dom linorna jag anväder att förtöja med på alla ställen utom i hemmahamnen. 12 mm är nog de linor jag använder idag. Sen har man ju massvis med linor  av olika längder och grovlekar.

Vill helst förtöja så att jag har en splitsad ögla som jag lägger över knapen ombord - genom bergöglan - eller ringen ellerrunt pollaren bå land - och så belägger tampen ombord på knapen. Då är det bara att lossa och dra åt sig linan när man skall gå. 

post-106994-0-71737500-1457589591.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har nog aldrig riktigt förstått hela vitsen med båtshake,

 

 

Å katten.

Jag använder båtshaken varje gång jag varit ute och skall lägga till på platsen 8 ggr.

Går in mellan Y-bommarna och lägger båten silla med ytterändarna på Y-bommen tvär sittbrunnen. Tar de två akterändaren - var för sig - och lägger på var sin knap. Ställer motorn på mer än tomgång fram. Går fram på fördäcket och tar de två förändarna med båtshaken och lägger på knapen och sen tar jag de två förspingen med båtshaken och lägger på knapen.

Går akter igen och lägger motorn på tomgång och tar de två akterspringen och belägger. Nu ligger båten väl förtöjd med relativt slaka tampar och det kan få blåsa orkan rätt i aktern - som det gör från och till. Ännu vanligare är förståss att det blåser ett antal kulinga, några stormar en och annan orkan från väster och sydväst - dvs förifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, även jag använder den varje gång jag lägger till. Kan inte nå annars, särskilt inte när det blåser från ena eller andra sidan.

Har den också alltid i beredskap (dvs liggande på armlängds avstånd i sittbrunnen) på väg ut ur hamnen och på väg in till båtplatsen. Det är trångt mellan båtarna och om motorn skulle få för sig att bråka så tar det bara några sekunder innan båten glider in i en annan båt, om jag inte kan hålla isär med båtshaken, eller haka i mig i en Y-bom på motsatt sida. Och ja, det har hänt ett par gånger, med den förra båten och en opålitlig motor vi hade på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser så förbaskat tråkigt ut då fördäcksgasten, oftast en kvinna, står på fördäck med båtshaken i högsta hugg, och rorsman, skepparen oftast en man gastande vid styrplatsen och utbringande diverse order och kontraorder förstärka med någon svordom.
Bättre att ha en inarbetad rutin om vad som skall göras och vid vilket tillfälle, för att undvika missförstånd och en massa domderande. Vi bestämmer detta om möjligt redan vid ingång i hamn.

Den ena båtshaken sitter fast med snabbfäste bakom förarstolen, tillsammans med en barnhåv, där finns även en kort förtöjningstamp som snabbt kan användas vid långsidestilläggning, förarplatsen finns midskepps på sb-sidan och där finns även en midskeppsknape.

Den andra båtshaken ligger nedstuvad under däck, tror jag...

 

Vid akterförtöjning i boj använder vi mestadels en enkel bojkrok av syrafast stål, den är väl omkring en meter lång, det brukar gå bra. I annat fall blir det båtshake med automatisk krok, men en sådan finns sällan förberedd, så det brukar bli som alternativ två. Då man i efterhand drar sig ut till bojen eller ror ut en lina med gummibåten.

 

Jag brukar också förtöja med dubbel löpande lina, praktiskt! Lätt att rappa ur och ta hem vid avgång. Men man bör tänka på att det sliter på linan, det blir en nötning där linan skaver mot moringen. Alternativet om det blåser en del eller är sjögång att ha fasta linor, och alldeles innan avgång ersätta någon av dem med dubbel löpande lina som fördäcksgasten lätt kan rappa ur medans rorsman samtidigt lägger i backen och backar ut, eller tar hem på ankarlinan.

 

Nu blev det litet förtöjningsteori, men det är ju mycket man skall tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag är ensam ombord väljer jag tillägninsplatser dit och där jag kan manövrera båten själv, och där den ligger någorlunda stilla tills dess jag fått iland en första tillfällig lina.

 

Minns en gång förra våren, Styrsö Bratten, sydlig vind, bara jag och hunden ombord. Var hungrig, lågt blodsocker, luktade gott från restaurangen. Gick in mot bryggan, men såg med en gång att avdriften blev stor, båten drev bort från bryggan, och det fanns inga lediga platser på bryggans insida, såg även att hunden sprang i vägen så jag gjorde en lov i hamnen, lade båten för kurs i en vid cirkel, band hunden i ruffen, gjorde iordning en lina med stor skotsteksögla, hängde ned fendertarna på sb-sidan lågt, förberedde båtshaken. Kommer in mot bryggan med fullt roderutslag och arbetande bogpropeller, kastar ett lasso med linan, den lägger sig om en liten förtöjningsknap, jättebra, men ett litet barn på bryggan lyfter av linan och kastar den i sjön...

Kommer iallafall in till bryggan långsides, får fäste med båtshaken i en förötningsring på bryggan, men båten driver utåt och den teleskopiska båtshaken ger efter, håller på att ge upp då jag upptäcker att båten stannar upp, den driver inte iväg längre, en fendert har fastnat i bryggan, och det lilla barnets far eller vårdnadshavare har nu sett vad som händer och kan hjälpa till.

Tack för hjälpen, och där står jag med en krokig båtshake.

 

Efter lunch på restaurangen och en promenad på ön är det bara att lossa förtöjningarna, båten driver i rätt riktning. Den krokiga båtshaken kastades i en container, och en bättre begagnad, något mindre krokig hittades hemma i källaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I naturhamnar använder vi nästan alltid rundgående lina runt ett träd. Där funkar de sk ”kink-fria” linorna mycket bra. Köpt två som förvaras i en säck. När jag eller matrosen går iland är linan fastsatt med en insplitsad ögla i fören och sedan går man bara runt ett träd och låter linan löpa ut ur säcken i lagom takt och tillbaka till båten. Just att den är kink-fri är väldigt bekvämt så man slipper stå med ett enda trassel när man går iland. Detta kräver oftast ganska långa linor så de två kink-fria vi har är väl på 20-25 m var. Ibland får man skarva i en kortare lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bjorns_snipa:

Vulktejp. Bättre än eltejp.

Tycker de har två helt olika användningsområden. Vulktejpen blir ofta lite kladdig och det vill man inte alltid ha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker de har två helt olika användningsområden. Vulktejpen blir ofta lite kladdig och det vill man inte alltid ha. 

Precis!

Jag har alltid rekommenderat en dyrare eltape från 3M, det gör jag fortfarande.

Men på senare tid har jag köpt många rullar av såväl Julas som Biltemas eltape som dom säljer väldigt billigt, den är bra den också, kanske något stelare än 3M, men ändå väldigt följsam bra vidhäftning och den lämnas som sig bör, inget kladd efter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäster alltid ena änden i träd eller bergkil (ostkusten) och har överskottet på däck. Då kan jag från däck släppa ut båten en bit om jag ser att det kommer svall. Om man ligger vid en brygga tycker frun det är praktiskt att linorna går till ringen på bryggan och tillbaka, mig kvittar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev trewq:

Om man ligger vid en brygga tycker frun det är praktiskt att linorna går till ringen på bryggan och tillbaka, mig kvittar det.

Det är inte bara praktiskt att kunna lägga loss utan att gå iland. 

 Om det blir väderomslag som man missbedömt är det väldigt skönt att kunna lägga loss enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev trewq:

Fäster alltid ena änden i träd eller bergkil (ostkusten) och har överskottet på däck. Då kan jag från däck släppa ut båten en bit om jag ser att det kommer svall. Om man ligger vid en brygga tycker frun det är praktiskt att linorna går till ringen på bryggan och tillbaka, mig kvittar det.

 

11 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inte bara praktiskt att kunna lägga loss utan att gå iland. 

 Om det blir väderomslag som man missbedömt är det väldigt skönt att kunna lägga loss enkelt.

Visst är det så, bara hoppas att man får med sig bergskilarna.

Och om vinden piper i eller kantrar kan man ju alltid lägga om förtöjningarna i god tid eller lägga ut avhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är inte bara praktiskt att kunna lägga loss utan att gå iland. 

 Om det blir väderomslag som man missbedömt är det väldigt skönt att kunna lägga loss enkelt.

Javisst, men eftersom jag inte kan somna om det inte är lugnt så drar jag direkt om vinden vänder och har aldrig haft riktigt problem med att lossa. Om man får använda ett träd 10 m upp på land, vilket händer, blir det en väldigt lång lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-09 vid 00:00 skrev ABC:

På tal om nödraketer, hur ofta byter ni ut dom? Hållbarheten är ju bara max 3 år från det man köper dom. Mina nyaste gick ut för 6 år sedan (2014)...  🤔

Kul att du fundera över detta!

 

Jag som jobbar med marin överlevnadsutrustning ögnade igenom tråden och blev rädd över att så få tänker på det viktigaste, dvs rädda dig själv & ev båten om katastrofen är framme.

 

Det som är problemet med utgången pyroteknik är att den genom åren kan ha dratt åt sig fukt eller på annat sätt blivit instabil. generellt är det inga problem att bränna av pyroteknik med några år på nacken, har själv övat med lysskott från 70-talet.

 

Dom två främsta problemen som uppstår med gammal pyroteknik är att dom

1: inte funkar

2: exploderar i handen på dig

 

Om något av ovanstående inte är något du vill råka ut för rekommenderar jag dig således att införskaffa ny pyroteknik, personligen tycker jag nödraketerna gör mest nytta. Röksignaler och handbloss syns inte tillräckligt långt helt enkelt.

 

Ikaross fallskärmsraketer brukar gå loss på drygt 300:- styck. Införskaffa ett par nya och öva med dom gamla, förslagsvis på nyår 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt, som används främst till dagsutflykter men även en & annan övernattning, har jag utrustat med:

 

Komplett verktygslåda, som jag håller komplett.. denna: https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygslador/verktygslada-85-delar-2000034918

första hjälpenkit

åksjuketabletter

nödraketer

sen diverse bra att ha grejer för att hålla båten och motorn igång:

motor + drevolja, multimeter, 20 meter 1.5mm twin kabel (alltid är det nåt som bråkar), kabelskor, extra remmar, bensinfilter, ettans kladd + marintätning, stormlågetändare, vulk + diverse andra tejper.

 

det jag kommer på nu, kan verka mycket men inget av dessa grejer tar speciellt stor plats och stuvas lätt undan.

 

Många gånger ovanstående kommit till nytta om än inte i nödläge ännu (peppar peppar..) Båten det tillhör är en 25 fots daycruiser av äldre modell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev dentar:

Ikaross fallskärmsraketer brukar gå loss på drygt 300:- styck. Införskaffa ett par nya och öva med dom gamla, förslagsvis på nyår 

Fast det är inte tillåtet att "öva" och det kan ge böter eller fängelse upp till sex månader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Vulktejp. Bättre än eltejp.

Fast det beror ju på vad man skall ha tejpen till.

Efter ca 35 år i elverksbranchen har jag förbrukat en mycket stor mängd vulktape och har alltid vulktape ombord, liksom eltape.

Men att generellt säga att vulktape är bättre eltape - det håller jag inte med om. Det beror precis vad man skall ha tejpen till.

Fasta att tillverka O-ringar duger bara vulktape till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-08 vid 22:31 skrev Mackey:

Jag försökte vara rolig... 😟

Det skall du vara försiktig med på det här forumet, det finns de självutnämnda psykologer som kan tro att du har ett självskadebeteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det skall du vara försiktig med på det här forumet, det finns de självutnämnda psykologer som kan tro att du har ett självskadebeteende.

Så är det nog, det kan jag leva med...

och det har jag nog levt med hela livet genom att säga det jag tycker utan tankar på vad det kan få för ev. konsekvenser för mig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Så är det nog, det kan jag leva med...

och det har jag nog levt med hela livet genom att säga det jag tycker utan tankar på vad det kan få för ev. konsekvenser för mig själv.

Det är ju mycket lättare med personer som säger vad de tycker jämfört med de som säger något de inte tycker. Inte alltid så populärt men i min ålder kan man skita i vad andra tycker i stor utsträckning. 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...