Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Toltorpstrollet

Ingen kylning på utombordare.

Rekommendera Poster

Hej alla kloka...

Här kommer ett favoritämne... som i alla fall jag går helt vet på... men antagligen finns det nån smartare än jag här...:)

Det är en 4hk Parsun - fin, bara ngr år gammal men dåligt konserverad i fjol. Den startar och går fint men kyler inte alls. 
Vi har bytt impeller trots att den gamla såg felfri ut. 
Vi har kört med borrmaskin och sett att det kommer ett 2-4 cm vattensprut ur pumpen. 
Gummihylsan mellan pumpen och kopparröret verkar sitta rätt vi har blåst genom röret och känt att det inte var ngt stopp. Uppe i motorn är allt torrt - inget vatten kommer ens upp dit. 
Haft den i djup tunna (gjutrör - smart, om jag får säga det själv:) men det hjälper heller inte. 
Min killgissning: Trycket (2-4cm) ur pumpen borde bli högre även om borrmaskinen antagligen inte gjorde mer än 1000varv/minut... vad kan sabba trycket men ändå pumpa igenom en del vatten...?

Varma, men just nu aningen frustrerade hälsningar. 
Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Toltorpstrollet:

Min killgissning: Trycket (2-4cm) ur pumpen borde bli högre även om borrmaskinen antagligen inte gjorde mer än 1000varv/minut... vad kan sabba trycket men ändå pumpa igenom en del vatten...?

Tror du har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puckad fråga kanske, men det finns inte en termostat som inte öppnar som den ska på de där grejerna..? Kan väldigt lite om utombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst - jag har gjort precis det - och ung.  så mkt vatten kom ur pumpen som i filmen. Men är det verkligen tillräckligt? Ser lite fjösigt ut tycker jag men det kanske ska räcka? Men då fattar jag å andra sidan inte vad som annars kan vara fel. Absolut inget vatten kommer upp till motorn...:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här visar samma kille alla steg som man kan göra för att felsöka kylsystemet. Det kanske kan ge dig några tips.

 

 

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst - jag har gjort precis det - och ung.  så mkt vatten kom ur pumpen som i filmen. Men är det verkligen tillräckligt? Ser lite fjösigt ut tycker jag men det kanske ska räcka? Men då fattar jag å andra sidan inte vad som annars kan vara fel. Absolut inget vatten kommer upp till motorn...:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes - härlig kille med härlig dialekt i filmen:)

Jag tänker att det kan vara gummihylsan då möjligtvis som inte riktigt tätar... får väl beställa en ny och testa...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...