Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stregnil

Förarbevis online - hos vem?

Rekommendera Poster

Hej,

Har ni någon erfarenhet att de olika online utbildningarna som gäller förarbevis?

 

Sjösportskolan kör en variant med egen bok som heter Kurs och Bäring, någon annan kör med boken Fritidsskepparen, Navigation och Sjömanskap är ytterligare en, och sen finns det de som kör med boken Båtkörkortet : förarintyg & kustskepparintyg.

 

Jag har hittat Sjösportskolan, E-navigation och Båtutbildning.se som verkar vara de tre största.

 

Det kanske inte skiljer sig så mycket, men eftersom jag ska göra utbildningen online så uppskattas det att materialet känns modernt, fräscht och uppdaterat.

 

Synpunkter?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen större skillnad mellan litteraturen du nämner. Kanske jag dock tycker att Fritidsskepparen är bäst.

Här ett alternativ till på arrangör, Navigationsgruppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick spam på en annan hemsida med forum som jag är med och administrerar.

Det var en firma i en före detta Sovjetstat som sålde alla sorters förarbevis, certifikat, betyg och intyg för överkomliga summor. För ett par tusenlappar Jan du få sjuksköterskelegitimation, helikoptercertifikat och e jur.kand, säkert inga problem för den firman att ge dig full nautisk ”behörighet”.

- nä jag raderade skiten anmälde den, och tänker inte tipsa om namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som nybliven medlem kan jag varmt rekommendera Svensk Båtutbildning. Ni hitter dem på https://batutbildning.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att själva provet inte kan göras på distans, utan måste skrivas på plats inför en provförrättare från NFB.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 2 första böckerna är bättre då boken "Båtkörkortet" är lite tunn.

 

Distans? Vilken typ? Helt på distans och du läser i din egen takt, eller bestämda pass med videoföreläsning? Bestämda "pass" där man kör en hel sammanhängande helg är för mkt korvstoppning och fler missar provet. Ta då hellre med uppehåll emellan för att smälta info.

 

Helt på distans är bra för dom som det passar för. Självgående människor med studieteknik, tycker jag. Se till att det finns en bra support! Inte så viktigt vilket företag som kör, utan mer viktigt är upplägg och den personen som håller i det för dig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog mitt förarbevis med hjälp av Sjösportskolan, tyckte Kurs & Bäring var en bra bok. En fördel också att kustskepparen är i samma bok, så jag behövde inte köpa ny bok sedan när jag läste vidare. Just när jag läste kustskepparen insåg jag dock att diskussionerna i klassrummet ger väldigt mycket (läste den på plats på Medborgarskolan), det saknar man ju lite när man läser via distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Just när jag läste kustskepparen insåg jag dock att diskussionerna i klassrummet ger väldigt mycket (läste den på plats på Medborgarskolan), det saknar man ju lite när man läser via distans.

Upplägget på en distansutbildning påverkar väldigt mycket hur mycket diskussion det blir.

En van och duktig  distanslärare med bra hjälpmedel kan få igång intressanta diskussioner, men det kan också bli så att man lika gärna kan läsa kursen själv och sedan skriva provet.

 

Frågan är kanske om det är pappret eller kunskaperna som är viktigast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-31 vid 11:52 skrev Mackey:

Upplägget på en distansutbildning påverkar väldigt mycket hur mycket diskussion det blir.

En van och duktig  distanslärare med bra hjälpmedel kan få igång intressanta diskussioner, men det kan också bli så att man lika gärna kan läsa kursen själv och sedan skriva provet.

Den kurs jag läste på Sjösportskolan hade över huvud taget ingen distanslärare, det var egentligen bara kursmaterial (inklusive då Kurs & Bäring) och ett antal filmer med Harald Treutiger. Plus att jag tror man kunde maila till dem om man hade frågor, vilket jag dock aldrig gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gick jag kursen på distans, men tillsammans med en kompis. https://batutbildning.se/. Den var bra, men utan kompisen hade nog valt att gå kursen någonstans på plats just får att få någon att diskutera med. Tänkte tipsa om min egen app som jag gjorde efter att vi saknade ett bra sätt att förhöra varandra på kunskapen. Den heter Båtkörkortet, hoppas det är ok att skriva här. [....]

Redigerad av stavhammar
Lite väl tydlig marknadsföring av egen produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte okej att marknadsföra sina produkter på MG.

Det brukar funka med en app som inte kostar pengar, men nu vill ju du ha betalt så då ryker nog inlägget när @stavhammar får se det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Ankarlund:

Själv gick jag kursen på distans, men tillsammans med en kompis. https://batutbildning.se/. Den var bra, men utan kompisen hade nog valt att gå kursen någonstans på plats just får att få någon att diskutera med. Tänkte tipsa om min egen app som jag gjorde efter att vi saknade ett bra sätt att förhöra varandra på kunskapen. Den heter Båtkörkortet, hoppas det är ok att skriva här. [....]

 

14 timmar sedan skrev Mackey:

Det är inte okej att marknadsföra sina produkter på MG.

Det brukar funka med en app som inte kostar pengar, men nu vill ju du ha betalt så då ryker nog inlägget när @stavhammar får se det.

Citerar @Ankarlund och nämner denne här så att det framgår att det är detta inlägg som @Mackey syftar på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...