Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dalamala

Mercury dör vid belastning

Rekommendera Poster

Hej alla! 

 

Jag har en 40 hk 2takts Mercury från 2001.

Ett evigt strul med denna motor. 

Just nu är den väldigt svårstartad och när det väl går igång så kan man lätt varva ur den i neutral växel med när man lägger i växel så dör den tvärt. Om man ändå lyckas få i växel innan den dör så går den otroligt ojämnt. Kan inte hålla jämn gas utan går upp och ner. 

 

Min amatörgissning är att det är skit i förgasaren. 

Ikväll bytte jag membran i soppapump. (man börjar med det lätta). 

 

Har någon erfarenhet av detta problem och ännu bättre - erfarenhet av denna motor? 

 

Tack på förhand, 

Micke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är tyder på förgasarproblem. Det är enligt min mening inte meningsfullt att spekulera i/söka andra felkällor innan du säkerställt att förgasaren har förutsättningar att funka som den ska. 

 

Den klassiska missen som leder till problem på våren är att inte serva motorn på hösten och då tömma flottörhusen/et det sista man gör. Om du missat detta kan du testa att tömma nu. Sannolikheten att det löser problemet är dock tyvärr mycket liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ta lite ny bensin slå i en skvätt bensinstabilisator och låt den stå och med lite gas en stund. Jag gjorde det med en gräsklippartraktor jag köpte begagnad i vintras och den gick som en påse nötter, när den stått och gått en stund så gick det att gasa på ordentligt och nu går den alldeles förträffligt. Sedan jag började med bensinstabilisator i mina maskiner så har det aldrig varit detta förgasarproblem på våren när det ska börja användas. Slår i en skvätt i bensindunken så fort den tankas året runt.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...