Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
VattenPlaning

Hur många HK samt KNOP?`

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej igen alla härliga människor där ute. Det är så att jag sitter och ska försäkra min båt. Det är en Selco 18 med Volvo penta B18 aq110 på. 
Och jag är nybörjare här och behöver hjälp med följande. Hur vet jag hur många knop den går i ungefär? samt hästkrafter på båten? 

Fick ärva båten som sagt för ett tag sedan och har ingen erfarenhet av båtar sedan tidigare.  aq110 = 110hk ? Mvh, Simon.

Redigerad av VattenPlaning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev VattenPlaning:

aq110 = 110hk ?

Ja, enligt denna länk

https://www.marinepartseurope.com/sv/e-volvo-penta-334-AQ110.aspx

Be att få återkomma om hastigheten till försäkringsbolaget. Sen testar du båten i sjön och ser. Finns gratis appar man kan mäta med om du inte har en plotter. 
Ett tips är att du bör hålla dig under 30 knop. Brukar bli dyrare om båten går fortare. Fast du kanske inte når det ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Ett tips är att du bör hålla dig under 30 knop. Brukar bli dyrare om båten går fortare. Fast du kanske inte når det ändå.

Jaså, drar de någon magisk gräns där? När jag tecknade försäkring för min (ännu ej sjösatta) nya båt så googlade jag lite och hittade någon som sa att den gör ca 35 med min motor, så jag uppgav det. Kanske hade varit bättre att hålla sig lite i underkant då? Men framför allt, hur tusan kollar de det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Jaså, drar de någon magisk gräns där? När jag tecknade försäkring för min (ännu ej sjösatta) nya båt så googlade jag lite och hittade någon som sa att den gör ca 35 med min motor, så jag uppgav det. Kanske hade varit bättre att hålla sig lite i underkant då? Men framför allt, hur tusan kollar de det?

Ja, nyare båtar och motorer kan de väl ifrågasätta, och framförallt dra ner ersättningen för om skada inträffar, men äldre båtar och motorer blir nog svårare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...