Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
deka_erik

Tankavluftning placering

Rekommendera Poster

Var skall skrovgenomföring för avluftning från från bensintanken placeras?

Idag sitter den placerad i motorbrunnen och där är då tanken att besinångorna skall hitta ut via självlänsen och rinna ner längs akterspegeln bredvid motorn. Känns som en märklig lösning men den har ju bevisligen fungerat hittills. 

Båten en Örnvik 690 Cobra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalmontage?

Tja, det låter ju som sagts inte optimalt.

Det jag sett på olika båtar är att avluftningen till såväl bensin- som dieseltankar sitter högt upp på friborden strax nedanför avbärarlisten.

På senare år har jag även sett kombinerade påfylningslock med avslutning i samma genomföring, hur nu det kan tänkas fungera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båtmodell sitter den högt upp på styrbords sida.

 

Husky-r8-r13-9041636d1d.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oklart om det är original. Men gissningsvis ja. Köpte båten i höstas och den bär spår av flera tidigare ägare. Bytte avluftningsslangen till den i höstas som var någon sorts blå spiralplastslang med flertalet hål och sprickor i och noterade då den märkliga placeringen. 

Blir nog flytt till bb fribord istället, kan ju inte bli till det värre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör inte placera den högst upp på fribordet. Det är bättre att placera den längre ner så att man kan dra upp slangen från ventilen i en ordentlig vattenfälla. Annars finns det risk att vatten kommer ner i tanken när man spolar av båten, eller att det skvätter in i ventilen under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en ny avluftningsventil med 90grader böj på. Har luftventil och bordgenomföring för länspump på friborden också. Tänkte placera tankavluftningen nedan dessa så inte bensinångorna åker tillbaka in igen. 

 

Finns väl flera poänger med att ha avlutningsslangen som ett vattenlås. Jag tänker hålla upp den så den når högre upp än tankpåfyllningen så man inte spolar ut bensin i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...